Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag är lite nyfiken på hur folk menar att man skall trycka på magen när hästen ställer sig och man sitter på??
Jag har en häst som reste sig i gången och slog sönder en lysrörsarmatur och fick hela skiten över sig. Det hindrade honom inte från att göra om det. Med tanke på beviskraven här för vad som fungerar antar jag att det räcker som bevis för att metoden med att slå nåt i huvet på en häst inte fungerar.
Jag tror inte på att det skulle vara en väl använd metod heller som nån påstod.
Jag kan stilla din nyfikenhet - rep med knut i änden rekommenderas. Lätt är det inte men att slå en påse i huvet på den är inte mycket enklare.
kl
Fast det finns ju något emellan att gulla med stegrande hästar och att få dem att tro att de blöder i huvudet. Jag har förvisso inte haft mängder av galna hästar som stegrar utan anledning (smärta, rädsla ect), men de jag haft har genom förtroende och konsekvent hantering slutat resa sig. Senast hade jag en treåring som reste sig rakt upp när hon inte förstod/blev frustrerad, jag lärde mig helt enkelt att tolka signalerna och drev fram/styrde in på en volt innan hon hann resa sig. Hon slutade inom kort. Det är bara ett exempel, som dock kanske kräver mer tid och tålamod än att slänga en vattenballong i huvudet på hästen.
Även om det inte är fysiskt våldsamt går det inte i linje med vad jag vill åstakomma med min hästkommunikation, men det är ju individuellt.
Svar JA, det har jag. Men då ska man se över sin relation till hästen i alla fall. Inte f*n häller jag vatten i skallen på hästen. Om min häst inte vill gå från stallet/förbi fåret etc till den grad att han protesterar med att stegra/lägga sig etc så måste JAG se över varför och det är min skyldighet att få hästen att lita på mig och gilla sitt arbete. Men visst, är man inte villig att lägga ner tid och känsla på sin relation med hästen så är det ju lättare att kläcka ägg, slå flaskor, hälla påsar med vatten över skallen på hästen.
Ang tryck så LÄR vi in hästen att gå undan för tryck, det är ingenting den gör av naturen.
Och det vet du för att..? Du har ingen aning om vilka hästar jad haft att göra med, dessutom kvittar det i sammanhanget, du kan ha haft hur många problemhästar fler än mig du vill och ändå inte veta hur en häst fungerar i skallen.
Bara av att dömma ditt skriveri så imponerar du inte alls på mig, du skriver som om 170 hästar vore värre att stegra med än 160 hästar? Även hästar under 170cm kan slå över.
Inte farligare än att slå vatten i huvet på den. Tror du jockeyn på filmen du länkade hade lyckats slå en ballong i huvet på hästen? Fortsätt du släng vatten i huvet på hästar för all del. Var och en salig på sin tro.
Jag tror fortfarande inte på att det är en vedertagen metod, eller att det funkar för den delen, för att du säger det men det är rätt meningslöst att tjabbla om.
Nej jag tror inte metoden fungerar för att du tror det. Jag kan lika gärna kontra med att jag vet ett antal duktiga hästmänniskor ryttare/tränare/världselit (oooh wow) blablabla. Meningslöst.
Nämn gärna namn, PM går bra, så ska jag kolla med dessa "duktiga hästmänniskor". Tills dess säger jag emot.