Vatten i huvudet på stegrande häst?

Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har du haft unghäst nån gång? Det märks väldigt tydligt på dem att hästar går EMOT tryck så jaa, det är nåt man lär dom att går FRÅN tryck. Basic hästkunskap.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har en häst som reste sig i gången och slog sönder en lysrörsarmatur och fick hela skiten över sig. Det hindrade honom inte från att göra om det. Med tanke på beviskraven här för vad som fungerar antar jag att det räcker som bevis för att metoden med att slå nåt i huvet på en häst inte fungerar.

Jag tror inte på att det skulle vara en väl använd metod heller som nån påstod.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Och jag är lite nyfiken på hur folk menar att man skall trycka på magen när hästen ställer sig och man sitter på??

Jag kan stilla din nyfikenhet - rep med knut i änden rekommenderas. Lätt är det inte men att slå en påse i huvet på den är inte mycket enklare.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

kl

Fast det finns ju något emellan att gulla med stegrande hästar och att få dem att tro att de blöder i huvudet. Jag har förvisso inte haft mängder av galna hästar som stegrar utan anledning (smärta, rädsla ect), men de jag haft har genom förtroende och konsekvent hantering slutat resa sig. Senast hade jag en treåring som reste sig rakt upp när hon inte förstod/blev frustrerad, jag lärde mig helt enkelt att tolka signalerna och drev fram/styrde in på en volt innan hon hann resa sig. Hon slutade inom kort. Det är bara ett exempel, som dock kanske kräver mer tid och tålamod än att slänga en vattenballong i huvudet på hästen.

Även om det inte är fysiskt våldsamt går det inte i linje med vad jag vill åstakomma med min hästkommunikation, men det är ju individuellt.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har en häst som reste sig i gången och slog sönder en lysrörsarmatur och fick hela skiten över sig. Det hindrade honom inte från att göra om det. Med tanke på beviskraven här för vad som fungerar antar jag att det räcker som bevis för att metoden med att slå nåt i huvet på en häst inte fungerar.

Jag tror inte på att det skulle vara en väl använd metod heller som nån påstod.

Jo det är en väl använd metod, faktiskt.

Och jo en häst som slår i huvudet brukar inte göra det igen om det inte är så att den är paniskt rädd. Som sagt denna metod skall man endast praktisera på hästar som satt detta i system.

De hästar jag vet man använt det på har det fungerat.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag kan stilla din nyfikenhet - rep med knut i änden rekommenderas. Lätt är det inte men att slå en påse i huvet på den är inte mycket enklare.

verkar rätt farligt och de hästar jag vet som rest sig skulle bara bli ännu värre.

En vattenballong är hur enkelt som helst att ha i handen. Det är ju inte frågan om att ha en stor påse med flera liter vatten direkt..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

kl

Fast det finns ju något emellan att gulla med stegrande hästar och att få dem att tro att de blöder i huvudet. Jag har förvisso inte haft mängder av galna hästar som stegrar utan anledning (smärta, rädsla ect), men de jag haft har genom förtroende och konsekvent hantering slutat resa sig. Senast hade jag en treåring som reste sig rakt upp när hon inte förstod/blev frustrerad, jag lärde mig helt enkelt att tolka signalerna och drev fram/styrde in på en volt innan hon hann resa sig. Hon slutade inom kort. Det är bara ett exempel, som dock kanske kräver mer tid och tålamod än att slänga en vattenballong i huvudet på hästen.

Även om det inte är fysiskt våldsamt går det inte i linje med vad jag vill åstakomma med min hästkommunikation, men det är ju individuellt.

Självklart går det att lära bort ett sådant beteende men det är betydligt svårare på äldre hästar som sätter det i system vid specifika tillfällen.

Har själv ridit en häst på tävling som omotiverat ställde sig upp, jag slutade rida den eftersom jag ansåg att mitt liv var betydligt mer värt. Nästa ryttare gick den över med och hon fick sitt ena lår krossat och vågade efter detta inte rida mer. Denna häst var dum och gjorde detta endast på tävling direkt man kom upp på den i skritt. Gick inte att driva fram den då den bara reste sig om och om igen och högre och högre tills den gick runt.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

det funkar och det funkar alldeles utmärkt. sen kan jag ju inte säga att det funkar på alla hästar.. har jobbat med hästar på internationell nivå och jobbat med hästar flera år.. har sett folk som använt detta och även folk som pratar om att detta funkar..... men där har dom använt en vattenbalong med ljummet vatten.. sen förstår jag inte folk som tycker att detta är elakt mot djuret. den gör sig ju inte illa.. men om en häst reser sig så kan den ta dö på sig själv och sin ryttare.. så om man har en bra lösning som kan lösa detta snabbt.. så är det ju hur bra som helst.. sen förstår jag mig inte på folk heller som säger att man tar en genväg osv.. det är inget kul och otroligt farligt med hästar som stegrar sig väldigt högt nästan på gränsen hela tiden..
mvh
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Svar JA, det har jag. Men då ska man se över sin relation till hästen i alla fall. Inte f*n häller jag vatten i skallen på hästen. Om min häst inte vill gå från stallet/förbi fåret etc till den grad att han protesterar med att stegra/lägga sig etc så måste JAG se över varför och det är min skyldighet att få hästen att lita på mig och gilla sitt arbete. Men visst, är man inte villig att lägga ner tid och känsla på sin relation med hästen så är det ju lättare att kläcka ägg, slå flaskor, hälla påsar med vatten över skallen på hästen.

Ang tryck så LÄR vi in hästen att gå undan för tryck, det är ingenting den gör av naturen.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Svar JA, det har jag. Men då ska man se över sin relation till hästen i alla fall. Inte f*n häller jag vatten i skallen på hästen. Om min häst inte vill gå från stallet/förbi fåret etc till den grad att han protesterar med att stegra/lägga sig etc så måste JAG se över varför och det är min skyldighet att få hästen att lita på mig och gilla sitt arbete. Men visst, är man inte villig att lägga ner tid och känsla på sin relation med hästen så är det ju lättare att kläcka ägg, slå flaskor, hälla påsar med vatten över skallen på hästen.

Ang tryck så LÄR vi in hästen att gå undan för tryck, det är ingenting den gör av naturen.

Som sagt du har inte haft så många problemhästar av att utläsa ditt svar.

För det första så är det inte att hälla vatten över huvudet direkt det räcker gott och väl med en dec och det är inte mycket i sammanhanget.

Och som sagt jag skrev LÄRA hästen att gå undan för tryck.. det gör jag redan på åringarna så när de väl blir ridna så skall de veta vad det är!!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Och det vet du för att..? Du har ingen aning om vilka hästar jad haft att göra med, dessutom kvittar det i sammanhanget, du kan ha haft hur många problemhästar fler än mig du vill och ändå inte veta hur en häst fungerar i skallen.
Bara av att dömma ditt skriveri så imponerar du inte alls på mig, du skriver som om 170 hästar vore värre att stegra med än 160 hästar? Även hästar under 170cm kan slå över.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte farligare än att slå vatten i huvet på den. Tror du jockeyn på filmen du länkade hade lyckats slå en ballong i huvet på hästen? Fortsätt du släng vatten i huvet på hästar för all del. Var och en salig på sin tro.

Jag tror fortfarande inte på att det är en vedertagen metod, eller att det funkar för den delen, för att du säger det men det är rätt meningslöst att tjabbla om.
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Nej jag har aldrig ens haft en häst överhuvudtaget :p Trodde alla djur gick ifrån tryck! Men ack så fel jag hade :o
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Om man nu ska diskutera detta så ska vi kanske gå tillbaka och läsa vad som stod allra först på denna tråden...
Hästen var FRISK och hade pysslat med denna olaten i flera år... Skrämde syster och dom var unga!!
Alla är vi olika och även hästarna, vissa funkar de på, andra inte!
Allt de handlade om var att få stopp på en olat som hållit på i flera år... En farlig sådan!
Lite vatten har ingen dött av och om så vore skulle vi ju inte duscha våra hästar för de gör vi ju ink huvudet. Är det farligt?! Nej då skulle nog varenda travare (andra tävlingshästar) vara döda vid det här laget...
Har själv ridit ett ex antal hästar som rest sig och de är faktiskt obehagligt.
Tycker själv att man kan prova andra metoder som att driva den framåt eller vända runt, men inte slå den med ett rep under magen, det låter däremot grymt. Men som sagt alla är vi olika ink hästarna andra funkar de på andra inte.
En utav mina hästar funkade de inte på, hade med glädje provat lite vatten.
Är ju inte precis så att man slår dom eller liknande, dom får bara lite vatten på sig.

Tycker att ni som inte gillar denna idén kan komma med ett bättre förslag, på en häst som är FRISK och ENBART har det som en OLAT!

Tycker att de börjar barka ur i denna tråden och verkar lite som ett person hopp...
Vatten har ingen dött av!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Om jag trodde det fungerade skulle jag inte ha nåt emot det. Jag kom dessutom med ett annat förslag.

Ska man tro av vad som står här slår var och varannan människa vattenballonger i huvet på sina hästar med strålande resultat. Konstigt att jag som haft hästar i 30 år inte träffat på som använt sig av denna metod och jag lever inte i en garderob.

Den häst jag haft som reste sig funkade det alltså inte på då att han kraschade en ljusrörsarmatur med huvet utan att lära sig.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Och det vet du för att..? Du har ingen aning om vilka hästar jad haft att göra med, dessutom kvittar det i sammanhanget, du kan ha haft hur många problemhästar fler än mig du vill och ändå inte veta hur en häst fungerar i skallen.
Bara av att dömma ditt skriveri så imponerar du inte alls på mig, du skriver som om 170 hästar vore värre att stegra med än 160 hästar? Även hästar under 170cm kan slå över.

Jaja man slutar aldrig att förundras :D

Kommer för första gången inte ens bemöta ett inlägg..
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte farligare än att slå vatten i huvet på den. Tror du jockeyn på filmen du länkade hade lyckats slå en ballong i huvet på hästen? Fortsätt du släng vatten i huvet på hästar för all del. Var och en salig på sin tro.

Jag tror fortfarande inte på att det är en vedertagen metod, eller att det funkar för den delen, för att du säger det men det är rätt meningslöst att tjabbla om.

:crazy:

Visst, att du säger att en häst som slog huvudet i taket i stallet inte lärde sig av det så menar du att denna metod som jag vet flertalet mkt duktiga hästmänniskor använt sig av inte fungerar??

Oftast är det stor skillnad på hur hästar beter sig på marken kontra hur de beter sig under ryttare.

Och nej jag personligen har inte använt mig av denna metod eftersom jag inte brukar ha hästar som ställer sig, dock har jag erfarenhet av det genom andra välrenommerade ryttare/tränare/världselit..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Nej jag tror inte metoden fungerar för att du tror det. Jag kan lika gärna kontra med att jag vet ett antal duktiga hästmänniskor ryttare/tränare/världselit (oooh wow) blablabla. Meningslöst.

Nämn gärna namn, PM går bra, så ska jag kolla med dessa "duktiga hästmänniskor". Tills dess säger jag emot.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Nej jag tror inte metoden fungerar för att du tror det. Jag kan lika gärna kontra med att jag vet ett antal duktiga hästmänniskor ryttare/tränare/världselit (oooh wow) blablabla. Meningslöst.

Nämn gärna namn, PM går bra, så ska jag kolla med dessa "duktiga hästmänniskor". Tills dess säger jag emot.

DU får gärna fråga "Roffe" om du vill för att nämna en, fritt fram... Kan namnge en hel del personer till här men tycker det är rätt löjligt..

Och nej jag tror inte att metoden fungerar, jag vet att den gör det på de hästar som uppvisade det beteendet!!

Och du, var inte så spydig det har du inget för..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Ja han är ju lätt att få tag i.

Det var inte menigen som spydigt, jag trodde det skulle få dig att förstå det meningslösa i att påstå att jag känner den och de gör si och så. Helt meningslöst så länge det inte kommer från källan. Håller inte i rätten.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: mars
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 165
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 825
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp