Vatten i huvudet på stegrande häst?

J

JackDackMan

Har ända sedan jag började med hästar hört att om en häst ställer sig så kan man ta en plastpåse med jummet vatten och "slänga" i huvudet på hästen. Den ska då tro att den slår i något och börjar blöda (?)

Jag hade en d-ponny som var super i allt men lite knepig att rida själv på, då hon kunde halv stegra lite och vända. Aldrig så man blev rädd eller flög av men lite "ponnyfason". När min lilla syster skulle ta över henne så testade jag detta, fast bara med lite vatten i påsen och hällde bara vatten på henne lite grann mitt i den lilla stegringen. Efter några gånger så har hon aldrig mer gjort detta och gick att rida själv på utan problem(har innan detta hållt på så i ca.2år!!) Tycker detta är mycket märkligt.

Det jag undrar nu är om det är någon som testat detta eller är det bara en gammal myt? Skulle aldrig göra detta nu i vuxen ålder, men tycker att det är så konstigt att det faktiskt fungerade?
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Vilken vidrig metod...
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har hört att folk knäckt ägg på huvudet också :)

Jag har ju svårt att få min häst att gå ensam från stallplan. Får väl ha ett 18-pack i jackan nästa gång.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Just vatten i påse har jag inte hört talas om, men att folk knackar till hästen mellan öronen ungefär med handen eller spö när den stegrar, för att den ska tro att den slår i någonting och därför lägger av har jag däremot hört talas om.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Imo är folk som tar till metoder som ska skrämma hästen till ett visst beteende rent utav puckade. Snacka om att arbeta mot djuret och inte med.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Imo ?:confused:

Ja, absolut. Nuförtiden så antar jag att det inte används, men ändå ett ganska välkänt knep förr i tiden om jag fattat rätt. Tycker inte att det är så farligt med lite vatten på huvudet om man jämför med hand/spö, men som i allt annat så handlar det förstås om varför hästen gör som den gör, då det oftast handlar om smärta/obehag. Kan man utesluta detta (vilket är svårt) så verkar det väl ändå inte så farligt ?:angel:
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

In my opinion :)

Skulle det vara okej att hota någon med kniv även om man inte rörde den?
Må vara rätt långsökt men för mig är det ändå lite samma sak. Oavsett vilken metod man använder för att framkalla/motverka ett beteende med våld/hot är det fel. Det kan vara vatten, det kan vara spö, det kan vara elchockar. Allt är fel fel fel.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Vilken vidrig metod...

Vad är det som är så hemskt med det om jag får fråga? Knappast att hästen lider av det. Bättre det än att man slår över och går omkull. Kan bli riktigt farligt med stegrande hästar.
Förutsatt att hästen i fråga är frisk osv får man prova vilken metod som funkar bäst.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Vad är det som är så hemskt med det om jag får fråga? Knappast att hästen lider av det. Bättre det än att man slår över och går omkull. Kan bli riktigt farligt med stegrande hästar.
Förutsatt att hästen i fråga är frisk osv får man prova vilken metod som funkar bäst.

Att slå hästen ska inte vara ett alternativ.
Att ta reda på varför problemet uppstår och tillkalla professionell hjälp är ett alternativ.

Att ta bort symptomen men inte lösa problemet är idioti.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Blev lard detta knepet av en gammal hastkarl och det fungerar. Ljummet vatten forstas och visst hasten tror han har slagit sig och "bloder". Inget fel alls med det (hanvisar till MinOdinn). Det skadar inte hasten, gor inte ont pa ngt satt och lar hasten av med en olat som den kanske har plockat upp ngnstans...

Naturligtvis gor man inte detta mot en hast som man ser stegrar sig av radsla (tex ga in i en trailer),igen det ar fragan om SUNT fornuft.. som ngn skrev om ponnyn som fick sig ett bad..

Min unghingst var lite latt pa framandan nar han kom, utav ren okynne och jag gjorde det en gang pa honom, numer gar han som han skall, men stegrar sig fortfarande nar han leker med sina kompisar..

Det galler att anvanda hjarnan, att inte gulla for mkt med hastarna och anvanda SUNT FORNUFT...
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Att skrämma en häst skadar den, om än inte fysiskt.

Vart kom gullandet med hästarna in i ämnet ?
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Varför skulle det skada hästen att "skrämma" den med ägget? Det handlar inte om att man ska misshandla hästen direkt...
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

det låter ganska skumt men tydligen funkade det ju för dej. :p
jag vet inte om jag direkt skulle göra det själv men...
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Grattis att det funkade. Hästar går av naturen MOT tryck, alltså borde det vara mer logiskt att försöka komma åt den under magen om den reser sig. Det har diskuterats flera gånger tidigare här - använd sökfunktionen.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

"Att skrämma en häst skadar den, om än inte fysiskt. "

- Det är farligare för häst och ryttare (samt folk runtikring) om hästen stegrar - slår över mm. Så länge hästen inte gör det pga rädsla eller smärta så spelar inte lite vatten någon som helst roll? Samt, vad spelar det för roll om hästen tror att den "slår i himlen" eller liknande? Det är farligt och de båda kan skadas slutar han/hon att stegra så blir et mkt lugnare och finare - mer harmoniskt etc.
Ska man inte duscha hästen då heller? Menar om nu vatten är så farligt?
Det är aldrig fel att fråga om hjälp av tränare, men detta är ingen heeeemsk metod. Visst om du står å sprutar med högtrycken i öronen på¨hästen - då kan jag ta ditt parti men detta är bara trams prat.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

"Metoden" funkar inte. Lär dig trycka på rätt knapp, för jag tror inte det där svaret var till mig.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

:bow:

Kl

Att testa sånna metoder tycker jag är dumdristigt. Man vet aldrig hur ett flyktdjur kan reagera då det skräms. Av naturen går de som sagt mot tryck. Och oavsett kan den ju slänga sig så man gör illa både sig själv och häst vid en så okontrollerad metod där utfallet kan bli lite vad som.

Stegrande tycker jag bäst avhjälps med att lära hästen gå fram och rida så pass fort att den inte kommer upp. Förutsatt att den är fräsch fysiskt och mentalt och ryttaren inte ger hästen fel signaler och på så sätt själv är ansvarig för stegrandet.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Kul med så många svar och olika åsikter!

Tycker nog som en del här, skadligt för hästen är det knappast. Inte utifrån det sätt som jag gjorde det på iallafall. Hästen blev inte rädd mest förvånad. Men nu visste jag ju att hon bara tramsade iofs. Använde aldrig spö på den här hästen, gick heller inte att bara gasa, så faktiskt ett förvånansvärt bra resultat med lite vatten på huvudet. Tilläggas bör väl att det inte rörde sig om några höga stegringar utan bara små, men tillräckligt för att skrämma min lillasyster ;)
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har ingen aning om metoden fungerar eller inte, men tycker faktist inte det låter så väldigt elakt mot hästen som vissa vill påskina.
En häst jag känner stegrade sig ibland väldigt högt när han blev rädd tex. Det slutade med att han slog runt väldigt hårt (utan ryttare tack och lov), och krossade manken och bröt svansroten i fallet. Nu stegrar han sig inte mer, eftersom han lärde sig en hård läxa där, men lite ljummet vatten i huvudet hade kanske varit skonsammare för hästen och lättare och billigare för ägaren...
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Ja det är väl använt.

Jag tycker det är en bra metod eftersom hästen inte tar skada
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: mars
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 165
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 825
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp