Vatten i hagen

W

Wizzla

Hur gör ni nu på vintern när vattnet i vattenhinkarna fryser utomhus? Jag vill gärna ha vatten till min häst i hagen även under vinterhalvåret men vattnet fryser såklart. Har ni någon bra lösning? Isolera hinken?:confused:

Tyvärr har jag ingen möjlighet att installera varmvattenkoppar i hagen.

Mvh/Lina

Sv: Vatten i hagen

kan fungera lite bättre om man lägger till exelepl träbitar i vattenhinken-. kanske fryser det inte lika lätt i vattenkar?

tyvärr ett stort problem. hästarna i stallet får inget vatten i hagarna nu på vintern. synd såklart men det är ganska långt till hagarna, många hästar och vatten som fryser direkt.
jag brukar ge min häst vatten innan eller efter jag har ridit (ifall jag rider mitt på dagen) så får hon ju i sig vatten då iallafall (om hon vill ha).
Sen kan dom dricka hur mkt dom vill när dom är inne.

Alternativet skulle väl vara att du sätter ut vatten till dem när de får lunch i hagen, det är oftast då dom vill ha vatten, iaf om du ger hö och inte ensilage.

jag har provat att ha en boll eller liknanade i hinken (rör på sig när det blåser) men jag tyckte inte det hade nån vidare effekt,

Vi har tempererade vattenkoppar. Men man kanske kan ge dom varmt vatten som sen håller längre? Eller att ge vid lunchfodringen?

vi brukar sätta hett vatten ute, har dunkar med kork som man kan ta vatten hemifrån sig. det tar lite längre innan det fryser iallalfall.

till de hästar som går på lösdrift har jag gett när jag är där och satt ut i små hinkar som man lätt kan ta och fylla på.

Jag fyller på varmt vatten i ganska stor balja då jag släpper ut på morgonen.
Killen gör ofta hål i isen med hoven då det fryst , så nästa morgon fyller jag bara på med nytt vatten .
Skulle också vilja ha en bra lösning på vatten problemet vintertid, så ni som har hittat ngn lösning dela med er

Se till att du alltid har ett fyllt kar det minimerar det och gör det lättare att slå hål på isen som kan bildas

Jag läste i ngn hästtidning om hur ngn löste vatten frågan, kan leta lite ikväll och sedan återkomma om det.

Eftersom vi har hästarna på lösdrift så måste vi ju se till att vatten finns. Vi kör med stor plastbytta och ser helt enkelt till att fylla på/knacka bort isen vid varje fodring (4 ggr/dag).

Annars finns fina lösningar där folk byggt en slags isolerad låda att ha hinkarna i, har sett flera artiklar om sånt. Det finns också att köpa någon färdig sådan variant (Thermo Bar?) som naturligtvis kostar avsevärt mer. Annars är alternativet en vattenkopp med värme.

Det där med att ha träbitar i vatten och allt möjligt annat som många tipsar om- tja, det kanske funkar vid ett par minus, men så fort det börjar krypa neråt så hjälper de inte ett skit.

Man får helt enkelt hacka is och fylla på ofta.

Förbi nästan alla våra hagar rinner en å som hästarna kan dricka ur.
Men våra hästar dricker inte speciellt mycket ute så när isen fryser på när det är riktigt kallt gör det oftast ingen större skillnad. Dom har vattenkoppar eller hinkar inne med runt 40-50 l som dom dricker ur då. Och nu går dom bara ute kanske 8 timmar om dagen, när det är mildare går dom ute kanske 12 timmar om dagen. Så våra hästar dricker mest inne.

Jag kokar vatten i en vatten kokare i stallet, medan jag mockar. Sen tar jag en 10 liters dunk med ljumet vatten med mig i bilen när jag åker från stallet. Då har hästarna ätit hälften av morgonhöet och är lite törstiga. Mina hästar föredrar varmt vatten.
Till lunchen kokar jag lite igen, och de brukar räcka för dagen, de är ute mellan 8.00 och 19.30

Som jag har svarat innan, häll melass i karet! Ta ca 1 liter till ett badkar!! Om det kryper ner mot 20- så blir det en issörja, men det fryser inte helt!! ;)

Hett vatten i stora baljor 2ggr/dag. Om du har möjlighet, sätt baljorna inne i vindskydd m tak, lägg halm om. Det håller dem frostfria längre. I en av hagarna har jag inget vindskydd, men där har jag märkt förbättring av at sätta baljorna nära skogen, halvt under träd i tjockt med löv/halm runt, i skydd för vind, det gör att det inte fryser på så fort alt. att isen inte blir så tjock mellan gångerna vi fyller på hett vatten. Sedan håller jag inte med att hästarna inte dricker så mycket nu när det är kallt. Vi konstaterar bara varje vinter att hästarna dricker lika mycket eller MER nu än mitt i sommaren! Läste om det någonstans nyligen (Ridsport?). Det var något om att kyla gjorde att hästar producerade mer stresshormon som i sin tur gjorde att de behövde dricka mer, eller hur det nu var. Jag minns bara att artikeln bekräftade att de faktiskt kan dricka mer fast det är kallt.

Om man får "upp baljan" från marken och isolerar med frigolit under och rund om så håller det längre. Häller man upp varmt vatten på morgonen så håller det i -15 hela dagen, dock en tunn skorpa som de knackar lös själva...annnars om man är rik så köper man en Thermobar. Helt fantastiskt!!!! Ner till -30!!!:devil:

Flying High skrev:
Som jag har svarat innan, häll melass i karet! Ta ca 1 liter till ett badkar!! Om det kryper ner mot 20- så blir det en issörja, men det fryser inte helt!! ;)

Måste provas, men i gengäld så tredubblar de väl sitt vattenintag. Mkt vatten blir det då.

Jag brukade (är hästlös för tillfället:( ) vattna hästarna ute ett par gånger per dag vintertid. Nattetid uppstallade hade de förstås fri tillgång på vatten.

piggis_83 skrev:
tyvärr ett stort problem. hästarna i stallet får inget vatten i hagarna nu på vintern. synd såklart men det är ganska långt till hagarna, många hästar och vatten som fryser direkt.
jag brukar ge min häst vatten innan eller efter jag har ridit (ifall jag rider mitt på dagen) så får hon ju i sig vatten då iallafall (om hon vill ha).
Sen kan dom dricka hur mkt dom vill när dom är inne.

Alternativet skulle väl vara att du sätter ut vatten till dem när de får lunch i hagen, det är oftast då dom vill ha vatten, iaf om du ger hö och inte ensilage.

jag har provat att ha en boll eller liknanade i hinken (rör på sig när det blåser) men jag tyckte inte det hade nån vidare effekt,

Hästar vill även ha vatten om dom får ensilage, trust me, jag har sett det med egna ögon...

peter_lundin skrev:
Är man lite mindre rik köper man Boles uppvärmda balja för halva priset.
PL
Och det har jag gjort tack vare ditt tips i en tidigare tråd! :bow:
Den kom med posten igår och installeras förhoppningvis till helgen! :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 815
Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: RolandL
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar