Vatten i hagen

Sv: Vatten i hagen

Man får byta vatten ofta. Det är det enda råd jag har. Fylla den hinkarna med ljummet vatten vid varje mål

Nån som vill Pm´a mig om var man kan få tag i dessa baljor?

*knapplån*

Där stoet står uppstallad har vi uppvärmda vattenkoppar i hagen, känns otroligt lyxigt för en som är van att jämt konka och bära på tunga dunkar :p Egentligen är jag inte så där överdrivet förtjust i dom vattenkopparna, eftersom hästarna inte får i sig så mycket vatten åt gången, men det är klart att så här på vintern känns det guld värt.

Vallacken går på lösdrift här hemma och dit bär jag vatten innifrån, tre-fyra gånger om dagen. Fyller med varmt vatten så fryser det inte direkt och dessutom står baljan inne i vindskjulet, medordentligt med halm runt, tycker det funkar okej som "isolering".

Ullis- längtar efter sommaren...

jo visst vill de väl ha vatten även då, men ensilage innehåller ju mer vatten än hö, så de borde få i sig mer vatten när de äter ensilage tkr man.

Jag har köpt en thermo-bar. Hade inte råd med en 80 liters så det blev en 30 liters hörnmodell. Funkar helt perfekt, har min häst på lösdrift tillsammans med "sin" tjej. Jag fyller på den 1 gång om dan å då får dom dricka tills dom inte vill ha nått mer å sen fyller jag fullt. Men dom brukar inte va så törstig faktiskt.

Jag har en plasttunna som jag har grävt ned på lösdriften. Sedan fyller jag på med varmvatten och det håller sig faktiskt hela dagen trots att det är massor men minus.

Jag har ett badkar i min lösdriftshall där jag lagt i en doppvärmare på 250watt som man har i akvarium. Har lagt sågspån runt om badkaret för att isolera lite. Det är en doppvärmare som är okrossbar och som skyddas av ett galler så hästarna inte kan bita på den. Den har fungerat klockrent och vi har inte haft fruset vatten med den i. Det ska bli intressant att se i vinter hur många minus den klarar utan att det fryser. Än så länge har den väl klarat -10 iaf. Den kostade 300 kr så det var ett lite billigare alternativ till Bole och termobar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 815
Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: RolandL
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar