Vatten i hagen

Hej! Jag ger alltid vatten även på vintern och hästarna dricker faktiskt, de får hö ute tre gånnger per dag så törstiga blir de :d.
 
Kan inte låta bli att hoppa in här. ;)

men hästar i frihet går till vattenhålet och dricker en till två gånger per dygn och då stora mängder vatten.
Skillnaden är, att dom kan välja tidpunkt!

Försök har ju också visat att hästar dricker mindre vatten om det serveras i vattenkopp än om det serveras i hink.
Fel, om det är reportaget i Ridsport du refererar till!

.
När vi åker till jobbet, finns 2 st 20-litershinkar fyllda med ljummet vatten för 4 hästar. Då har dom redan varit ute 2-3 timmar och käkat och druckit. När vi kommer hem har vattnet frusit, men hinkarna är vanligen halvtömda och hästarna inte törstiga, så vi täcker behovet på så sätt. Utan vatten vore dom dels töstiga, dels kan ju någon ha slarvat med drickandet under morgonen, och därför bli utan vatten hela dagen. Inte bra.

Slutligen en "filosofi-reflektion": Eftersom vi stängslar in hästarna och hindrar dom att sköta foder och vatten på egen hov, är det vår skyldighet att förse dom med detta!

LIA
 
DET var ett bra inlägg LIA! jag blir bara så bedrövad när inte fler kan inse att hästarna kan bli törstiga på 8 timmar (och 4 kg hö)... skulle vilja se de människorna äta 2 limpor bröd utan att dricka nånting till (kanske inte riktigt samma sak, jag vet men ändå!)
 
Läste oxå den artikeln, han är bra den veterinären.
Ska nog gå på den föreläsningen som det stog om i tidningen.

Mina hästar har vatten i hagen även vintertid. har aldrig haft ett kolikfall sedan 1979. peppar, peppar ta i trä, eller vad är det man säger?
 
vi har inte vatten i hagarna på vintern (för kallt, fryser) men vi börjar släppa ut dom vid 9 o tar in vid 14, så dom är inte ute så länge iaf
 
Våra hästar har vatten i hagen men de fryser som sagt väldigt fort..så vi ger dom nytt och frächt vatten på morgonen o sen när dom kommer in vid ca 16 tiden..de funkar ganska bra..dom drick förstås väldigt mkt när dom kommer in.. :)
 
I mitt nya stall får de inte vatten i hagen, så det ställer jag alltid ut när jag kommer, i hinkar. Då är de ofta törstiga, med tanke på att de får ca 6-7 kg hö i hagen var.. stackarna. Tyvärr är jag ju inte där hela dagen och kan fylla på, och byta när det är fruset. Men de får iallafall en chans att dricka under dagen.

I mitt förra kanonbra stall (som tyvärr låg alldeles för långt bort) hade de alltid vatten i hagen. Stallägaren var typ alltid hemma, och fyllde på med ljummet vatten morgon, fm, lunch och em, så det frös aldrig. På eftermiddagen tömde hon ut vattnet, så det inte blev bottenfruset under natten. Tänk om alla vore som hon! :love:
 
Visste det tufft på vintern me vatten..men vatten e ju jätteviktigt!!det e svårt..men min häst är jätte törstig varje gång jag tar in honom..och nu i mitt stall hade inte hästarna vatten fast det inte var frys grader :(gissa om jag blev arg..o då fick jag höra att det e ju frysgrader.vilket det knappast var...vilken ursäkt..hade jag ahft min pålle hemma hade jag minsann konkat ut vatten..vill ju inte att han ska få kolik när han kommer in o dricker flera liter kallt vatten på en gång... :(Gissa om jag ska flytta honom nu..tll ett kanon stall..dete han värd.. :love:Ha det bra! :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 947
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 198
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 023
Senast: warg
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 469
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp