Vatten i hagen - hur?

E

ehtrod

Inte säkar på om det här är helt rätt ställe att fråga om vatten, hoppas nogån hittar det änddå.

Til våren (om den kommar??) ska jag sätta upp nya hagar för pållarna!:banana: Men dom kommar att ligga mer än 700 meter borta - genom skog... :crazy: Hur får jag vatten dit?? Har ingen traktor eller dyl för transport... Hur gör ni??

Sv: Vatten i hagen - hur?

Hoppas du inte har många hästar, för det är ett himla jobb att varje dag behöva dra dunkar så pass långt för att fylla på vatten.

Ush, var nervös att detta skulla bli svaret....:cry:
Som tur bara 2 hästar, kanske 2 innakkorderingar också, och dom ska så klart hjälpa till.... men änddå....

Hoppas ni kan hjälpas åt. Jag har varit med om ett ställe där alla tyckte att det bara var dom som fyllde på och ingen annan gjorde det eftersom det alltid var tomt i karet när dom kom dit, för ingen trodde att hästarna kunde dricka så pass mycket som dom gör :eek:
Så i vårt stall har vi löst det så att nu ansvarar man 1 vecka var, då vet man ju att man har fyllt på trots att det sedan är tomt dagen efter. Och det fungerar bra tycker jag.

Beroende på lutning och vattentryck kanske det skulle löna sig att köpa 700m slang? :idea:
Har ingen uppfattning egentligen om trycket klarar sig så långt.. men det låter jobbigt att bära/släpa i skottkärra... :crazy:

Hm tja, en slang var bra... det luter neråt, så det skulle väl kunne gå, men hur f.. får man tag på en slang på nästan 1 km??

Har funderad på en sånt 1000 l. vattentank, nån som har erfarenhet med en sånt? Skulle tro det var svårt att hålla vatten frisk i en sån??

Jag hade en 1000 literstank ute på betet och det funkade bra. Dock jätteviktigt att man gör ren den vid varje påfyllning. Hade två hästar och jag bytte vatten och gjorde rent den en gång i veckan...samt placerade den i skugga;)

...jag smakade på vattnet själv, varje dag, för att ha bra koll på det;)

Vi har polyetenslang ligger till alla våra beten. En del långt bort, runt 1 km.
Den är hållbar och har nog hållt i en 20 år nu. Ibland pajar det på nåt ställe, men då är det bara att sätta i en skarv.
Och du behöver inte köpa 700 meter, det går bra att skarva...

Jaha - båda låter jo bra... Vart köpar man en sån slang?

Köp en sån slang, det är bäst! Oxå har du kanske en vatten automat?!

Jag skulle köpa slang och koppla in en sådan här i hagen: http://www.lantbruksnet.se/anundsjos/
då slipper du fundera på om det är fräscht eller inte utan den funkar som en vanlig vattenkopp fast med en hinkstorlek utan vattentryck där hästen dricker.
Jag har en hel sjö som dom både dricker ur och badar i.:)

Oj man bara drömmar om sånt!!! Det finns en pytenliten bäck som säkert inte har nått vatten under sommaren...:mad: Får kolla upp på prisar!!!

Går det att köra bil dit? Så slipper man iaf köra dunkarna i skottkärra,
om det blir ett alternativ..
Annars lät slang som det bästa alternativet.

I många fall är det enklare att dra en kärra med två hjul (tex en cykelkärra) än att skjuta en skottkärra framför sig, eftersom en enhjulig skottkärra har en obehaglig tendens att välta om man lastar tungt i den. Gör även att man kan ha mer med sig på en gång, man riskerar ju inte att välta.

Bil lät annars som en ganska svettsparande idé.

/Ida

Nej, det får bli med bil och stora vattendunkar och plastbaljar i hagen! Slangen är för dyr:( Tack för alla svar!

Det är värt de pengarna att slippa släpa, tycker jag iaf. Men det går säkert ändå! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
853
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama