Vatten fryser på vintern...

Blueeyes

Trådstartare
Det vet ju alla som har häst.
Men enligt lag ska hästen alltid ha tillgång till vatten.
Om man endast har vattenhink i en utebox hur gör man då för att det inte ska hinna frysa?

Sv: Vatten fryser på vintern...

Fast nu är det snart sommar så nu fryser det väl inte?
Lägg en boll i vattnet kanske, fast det kanske funkar bättre utomhus, då den rör på sig mer...

aaah, jag vet något det är någon sorts olja man kan hälla i vattnet som har låg frys punkt,,,,är det typ solrosolja?*tänker högt*
Förlåt jag minns inte men någon olja är det man kan ha i lite grann av så fryser det inte lika lätt...:bump:

Jag såg i ridsport tror jag att det var.

De hade byggt en låda som de hade frigolit i hade gjort ett hål som spannen precis passade i, och vattnet höll sig frysfritt ner till -10-15 grader om jag inte minns fel.

Det fungerar med en boll i vattnet om bollen rör sig. Men inte om den ligger stilla, så det kanske är mer passande i hagen, men testa kan man ju göra.

Blueeyes skrev:
Det vet ju alla som har häst.
Men enligt lag ska hästen alltid ha tillgång till vatten.
Om man endast har vattenhink i en utebox hur gör man då för att det inte ska hinna frysa?
Är det verkligen lag på ständig tillgång? Jag har för mig att man måste "vattna" med visst antal timmars mellanrum, men att de ständigt måste ha tillgång... ?? Hmm.

Nå, man kan fixa det på olika sätt:
1. Fylla på med lite ljummet vatten flera gånger per dygn (jobbigt!)
2. Eluppvärmd vattenkopp (Toppen!!)
3. Någon form av "termobadkar" - har sett såna som går att köpa färdiga (dyyyra) eller en egen lösning - en slags byggd "låda" med frigolit som isolering och någon slags frostskydd.

Vad de sa på min skola iaf! :p
Elluppvärmd vattenkopp skulle ju vara toppen men de kostar ju skjortan :crazy:

Tack alla andra för tipsen, de där med frigolit borde ju funka? Om man fyller med ljumet vatten och har frigolit borde de ju hålla....

Som andra sagt- boll är ett bra sätt! Vi brukar även (ute i hagen) fylla på med varmt vatten några gånger om dan, sen så har vi dubbla hinkar för att isolera lite mer (vi har t.o.m. lagt i frigolit i utrymmet mellan hinkarna). Det funkar jättebra för oss, det är sällan det fryser! :idea:

ständig tillgång till vatten?? det kan ju itne vara så.. är man ute o rider en timme så spricker det ju med en gång.. fast man kanske menar ständig tillgång när hästen är uppstallad eller ngt liknande.. korkat vore annars...

har för mig vi lärde oss i skolan att det var lag på att hästen måste få tillgång till vatten två gånger om dagen.. kanske är det ändrat sen dess, eller så var det aldrig så :p

Jag vet faktiskt inte vad som stämmer, skall höra närmare om det...

Jag ska testa bollar, tack för tipset!!

min häst hade en tvättsvamp i sin vattenhink (också utebox) i vintras, eftersom vattnet var så gott som slut på morgonen och han inte slängde sig över vattenhinken i hagen ;) så borde det ju ha fungerat väldigt bra :)

Det finns ingen lag på ständig tillgång.
Däremot att hästen skall ha tillgång på vatten exempelvis 2ggr per dygn, alltså att man vattnar med hink el liknande.
Jag har elvattenkopp och tycker att det är helt lysande :love:
Men då fick jag "ärva" den av getterna också :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
754
Senast: jemeni
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 019
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka