Vatten för utegångshästar

Sv: Vatten för utegångshästar

Vad har du använt för doppvärmare och hur många volt går/gick den på?
230V?
48V?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Det är uppenbarligen meningslöst att fortsätta diskutera.

Jag har alltså en fulltransformator som skiljer av doppvärmaren från elnätet!
Det håller alldeles utmärkt! Men det är klart, jag vet förstås inget om det, som har haft grejerna igång en vinter redan.

LIA
jag har läst den andra tråden och kan ändå inte avgöra riktigt hur du gjort med din doppvärmare.

Vad ger din transformator för spänning ut sekundärt?
Har du jordfelsbrytare?
Vad har du för doppvärmare? Hur är den klassad? Är den för utomhusbruk?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Chivita skrev:
Har haft det så här i många vintrar och det har fungerat bra, men har i år ej tillgång till detta och ska då köpa ett badkar som värmer vattnet själv.
Nån med bra ideér, finns det fler än Thermobar?
Det finns en fin vattenautomat som heter Isobac. Finns på Nordpost tex. Nackdelarna är att det kräver en fast installation med frostskyddade vattenledningar fram till automaten och el till automaten. Det blir dyrt men annars perfekt att ha tex utanför utegångsstallet.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Vad ger din transformator för spänning ut sekundärt? 1:1.
Har du jordfelsbrytare? Ja, för nästan hela gården. Har du?
Vad har du för doppvärmare? Hur är den klassad? Är den för utomhusbruk? ?? Den är för vattenbruk. :confused:

Se mina inlägg!

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Vad ger din transformator för spänning ut sekundärt? 1:1.
Har du jordfelsbrytare? Ja, för nästan hela gården. Har du?
Vad har du för doppvärmare? Hur är den klassad? Är den för utomhusbruk? ?? Den är för vattenbruk. :confused:

Se mina inlägg!

LIA
Så du har alltså 230V ut till doppvärmaren. Men du verkar inte vilja svara på om doppvärmaren är för utomhusbruk eller inte. Varför? är kontakten och kabeln för utomhusbruk dvs fukt och minusgrader? Och varför är det så känsligt för dig att bli ifrågasatt? Du verkar tala i gåtor om din doppvärmare. Finns ingen länk till tilverkaren tex? Det skulle ju även hjälpa dem som tror på din lösning.

Och för din information har jag jordfelsbrytare på HELA gården men vad har det med din doppvärmare att göra? Min gård är dessutom besiktigad av Länsförsäkringar som Säker Gård. Det är något alla gårdar borde göra. Det är lärorikt!
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Du ställer ju till med rena polisförhöret!
Vad spelar det dig för roll hurdana prylar jag har, om jag har jordfelsbrytare eller inte? Vill du ha hemsidan till dom som tillverkat spannmålskvarnen också? Och batteriladdarna? Ska du gå på likadant på alla som skriver något här?
Den "anläggning" jag har fungerar perfekt och är ofarlig för alla. Jag har beskrivit den. Räcker det inte?

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Jag har fortfarande inte förstått vad du värmer ditt vatten med. "Doppvärmare" är ett ganska vitt begrepp.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Ett tips jag har fått från en granne.

Skär en frigolitbit som är lika stor som botten på vattenkaret. Hästarna trycker ner den när dom ska dricka.

Vet dock inte hur låga temperaturer det klarar men 8 minus är inga problem.

Mia
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Jag struntar i vad du har för saker hemma hos dej. När du på ett diskussionsforum tipsar andra om hur bra din uppfinning är så tycker jag dock du tar på dig ett visst ansvar.

Och det kanske är jag som är dum men jag tycker faktiskt inte du beskrivit anläggningen tillräckligt än. Det är ju ganska viktigt för de som vill följa dina råd att veta vilken typ av doppvärmare du använder. Men det verkar vara hemligt.

Så jag omformulerar mig. Oavsett vilken lösning ni som tänker satsa på eluppvärmt dricksvatten väljer så SKALL ni ha jordfelsbrytare. PUNKT.
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten för utegångshästar

Men det verkar vara hemligt.
Inte det minsta! Allt du behöver göra, är läsa mina svar till dig, t ex "Obs att jag nu talar om den typen av doppvärmare som finns till akvarier." Inte kan väl det vara att begära för mycket??

I inläggen har jag dessutom kommenterat en del annat, t ex termostat och hästutprovning, som du har skrivit. Inte heller "orkat" läsa?
Eftersom du vill visa en seriös image, hade det väl varit närmre till hands, att diskutera det tekniska och praktiska i olika lösningar? Undras varför du inte valde det? Passar på att påminna om att trådstartaren frågade efter "hemmagjorda" lösningar.

En reflektion: Hur ska du och IU göra med alla, som levererar elstängsel med spänningar över 48 V? :p

Jo, jag vet att det är skillnad på spänning och spänning. Tyvärr verkar inte du göra det. Antingen det, eller ...

Så undrar jag, var du hittar, att jag talar mot jordfelsbrytare?

Men, du behöver inte bry dig om att svara! Jag har nämligen äntligen tagit beslutet att kliva ur Bukefalos för gott. Era inlägg har hjälpt till i den processen, kan man säga.

Ha ett bra liv!
LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Grejjen är ju att om det skall komma någon värme ur den där doppvärmaren, så måste ju transformatorn ge tillräckligt med Ampere.
Och du har inte svarat på hur många Ampere den kan ge.
Så att vi kan räkna på hur stor effekt som den kan ge.
På så sätt kan vi ju sedan objektivt bedöma om din anläggning är farlig eller ej.

Vad händer sedan vid en eventuell kortslutning?
Jordfelsbrytaren löser inte ut detta vad jag kan se.
Har du en säkring på transformatorns lindning?

Ett elaggregat ger några Joule/puls det blir liksom ingen kraft i det.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

TomasN skrev:
Jag struntar i vad du har för saker hemma hos dej. När du på ett diskussionsforum tipsar andra om hur bra din uppfinning är så tycker jag dock du tar på dig ett visst ansvar.

Och det kanske är jag som är dum men jag tycker faktiskt inte du beskrivit anläggningen tillräckligt än. Det är ju ganska viktigt för de som vill följa dina råd att veta vilken typ av doppvärmare du använder. Men det verkar vara hemligt.

Så jag omformulerar mig. Oavsett vilken lösning ni som tänker satsa på eluppvärmt dricksvatten väljer så SKALL ni ha jordfelsbrytare. PUNKT.
Kanske att den här är okej?

674047.jpg


Den är för att hålla dammar utomhus öppna.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

,Men jösses- vilken diskussion. Skaffa er ett liv, speciellt Lia....:devil:
 
Sv: Vatten för utegångshästar

camillak skrev:
,Men jösses- vilken diskussion. Skaffa er ett liv, speciellt Lia....:devil:
jag är ingenjör. Det är mitt liv att fundera på olika tekniska lösningar på saker och ting. ;)
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Himla bra diskussion detta, kommer för min del att resultera i att jag skaffar en Thermobar till hagen, när jag förhandlat upp min lön vill säga. Men det bör bli snart :)
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Jag har ett liv.
Men skulle gärna slippa fruset vatten utan att riskera just livet.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Finns det ingen lösning för den som inte har tillgång till eluttag utan måste klara sig på bilbatteri eller liknande? Hur gör man då på ett smidigt sätt för att slippa hacka is var och varannan timme? Och så att det klarar många minusgrader... Finns det ev färdiga lösningar att köpa?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Både termobar o boles kar går på 24 v så visst går det i princip att använda bilbatterier men det blir ett väldigt släpande o laddande.
PL
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Hur länge kan ett bilbatteri tänkas räcka?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Om man nu vill ha doppvärmare... skulle det funka att ha den på timer och igångsatt under natten när hästarna inte är inte? Skulle vattnet bl tillräckligt uppvärmt då för att hålla sig öppet hela dagen? Då riskerar man väl ingen fara för hästarna, såvida alla el-kablar är skyddade från dem?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 039
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp