Vatten för utegångshästar

Sv: Vatten för utegångshästar

Har sett det men den var inte direkt billig heller, lutar åt en doppvärmare/frostvakt. Tar gärna emot tips och ideer om detta.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Doppvärmare har tyvärr inte jag kommit på men den är jättebra!

(För bilder så goggla på Doppvärmare)

Den är som ett litet element som man fäster på badkar/vatten tunnan dennes kant och sen så ligger resten i vattnet.
Du kan med en liten ratt på dosan reglera den temp du vill ha...

Doppvärmaren kopplas till en elkabel för att få ström med en vanlig jordad kontakt....

Har haft min i ett par år och den har värmt upp STORA badkar ner till -20 grader om inte mer annars gör den så att isen blir väldig tunn och lätt att bryta upp.

Är jättenöjd med den ;)
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Vi håller på att bygga en stor låda av plywood som vi isolerar med frigolitskivor, i locket har vi sågat ur tre hål som passar hinkarna och så blir det frigolit på insidan av locket också. Inuti lådan lägger vi två meter värmekabel som vi köpt på clas ohlson (typ 400:- ) den är självreglerande och helt vattensäker då den egentligen är till för att lägga i vattenledningar. Detta ska hålla luften inne i lådan såpass varm att isen inte ska lägga sig på hinkarna.
Lådan kommer att stå vid staketet och ur baksidan på lådan drar vi sladden till kabeln.
Vi har huset nära hagen så vi kopplar vattenslangen till vattenblandaren i badrummet (så att man kan spola varmvatten om man vill) och så rullar vi ut slangen varje gång vi ska fylla på så att inte slangen fryser...
Lycka till!
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Som en del andra redan föreslagit så föreslår även jag frigolit. Använde jag i vintras och det fungerade mycket bra.

Jag isolerade bara under och runt vattentunnan. har kallstall.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

El kostnaderna för en doppvärmare är i inte dyrare än ett elagregat till elen i hagen.
Stänger man av den nattetid så blir det ju billigare....
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Chivita skrev:
Den är som ett litet element som man fäster på badkar/vatten tunnan dennes kant och sen så ligger resten i vattnet.
Du kan med en liten ratt på dosan reglera den temp du vill ha...

Sitter den så att hästarna kommer åt den? Kan det inte vara risk att de bränner sej på mulen? Du har ingen bild på din lösning så man kan få se hur det ser ut IRL? :banana:
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Ja. hästarna kan komma åt den.
Den ligger fritt i badkaret.
Vet ej om dom kan bränna sig på mulen av den, men den blir ju varm.
Har aldrig upplevt att de ens tittat åt den.

Har även haft den till kor i många år och de har heller aldrig rör den.
Jag är ej orolig för det.

Goggla på Doppvärmare.Har tyvärr ingen bild men kolla på Goggle så hittar du.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Då så vill jag nu påpeka att till hästar får man bara ha max 48 volt i saker som de kan komma åt.
Det samma gäller kor.

Kan de komma åt och tugga på sladden så är denna lösning livsfarlig.
Samt olaglig då.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Chivita skrev:
El kostnaderna för en doppvärmare är i inte dyrare än ett elagregat till elen i hagen.
Stänger man av den nattetid så blir det ju billigare....
Jo en doppvärmare har klart högre effekt och drar mer el än ett elaggregat. Säg att det skiljer en faktor 10. Dock tror jag inte att elkostnaden är avskräckande men det förutsätter ju att man har någon form av termostat till doppvärmaren alternativt en doppvärmare på bara säg ca 100W.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Inte_Ung skrev:
Då så vill jag nu påpeka att till hästar får man bara ha max 48 volt i saker som de kan komma åt.
Det samma gäller kor.

Kan de komma åt och tugga på sladden så är denna lösning livsfarlig.
Samt olaglig då.
Sant. Dessutom är det ett absolut måste med jordfelsbrytare om man håller på med el och vatten. Fast jordfelsbrytare är ALLTID bra så det skall man installera både i stall och i villan oavsett.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Kolla i tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=590492&highlight=doppv%E4rmare

Jag skulle aldrig använda doppvärmare till djuren utan fulltransformator!

LIA
jag orkade bara läsa delar av tråden. Jag själv har konstant tidsbrist så jag köpte en färdig termobar så slapp jag hålla på med egna patentlösningar.

Och oavsett om du har fulltransformator eller inte så skall du ha jordfelsbrytare.

Jag förstår inte heller varför du vill ha doppvärmare utan termostat. termostat sparar pengar och ser till så vattnet inte blir för varmt.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Och oavsett om du har fulltransformator eller inte så skall du ha jordfelsbrytare.

Jag förstår inte heller varför du vill ha doppvärmare utan termostat. termostat sparar pengar och ser till så vattnet inte blir för varmt.
A Visst kan man ha jordfelsbrytare, elskydd kan man inte få för mycket av, men den gör ingen direkt nytta i samband med en fulltransformator. Man bör absolut ha jordfelsbrytare för all utomhusutrustning där så går.

B För att den inte funkar i praktiken. Obs att jag nu talar om den typen av doppvärmare som finns till akvarier. Dom regleras runt 20 grader och uppåt.
Enligt min erfarenhet finns ingen chans att vattnet "blir för varmt". Vattnet i ett badkar, minst halvfyllt, blir inte så väldans varmt när yttertemperaturen ligger på några minus. Men visst kan man skaffa en extern termostat och stoppa ner i vattnet om man vill, men jag tycker det är onödigt.
Vi talar om max 300W/h. 300x24x-:70= runt 5:-/dygn om värmaren står och går dygnet runt. Gör man som vi, se nedan, så torde dygnskostnaden under vintern hålla sig runt 1:00-1:50, dvs totalt 150-250:-. Inte mycket där att tjäna in på ett termostat, eller hur?

Vi har istället valt att ha ett tidur som slår på elen över natten och av under dagen. Blir vädret varmare, drar vi ur kontakten, blir det kallare, dagtid minus 5-10 grader, slår vi ifrån tiduret så att elen är på dygnet runt. Vilket vi har beror på isskorpan.

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Himla smart med doppvärmare. En sådan man har i akvaruim för att ha rätt temp till fiskarna, finns i flera olika styrkor för vilken storlek på akvarium man har. jag jobbade nämligen i zoo affär för länge sedan, att jag inte själv tänkt på denna geniala ide! :crazy:
Alla zoo affärer som säljer fiskar har nog säkerligen dopp värmare.
Tack för tipset!
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Bara det att det är farligt, inte fungerar i praktiken, blir elektrifierade hästar om de går sönder samt är alldeles olagligt.
Doppvärmare för akvarium är inneslutna i glas, det fungerer inte.
Det måste vara totalt okrossbart och dessutom bara 48V.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Jag håller helt med dig. Man skall bara använda doppvärmare som är avsedda för att användas utomhus och till djur.

Varför använda saker som inte är utprovade för hästverksamhet?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Bara det att det är farligt, inte fungerar i praktiken, blir elektrifierade hästar om de går sönder samt är alldeles olagligt.
Doppvärmare för akvarium är inneslutna i glas, det fungerer inte.
Det måste vara totalt okrossbart och dessutom bara 48V.
Varför kommer du (återigen) med påståenden som är felaktiga? Läs först mina inlägg i tråden som jag hänvisar till, så kanske du förstår bättre. Därefter kan du återkomma och diskutera.

LIA
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 039
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp