Vatten för utegångshästar

Sv: Vatten för utegångshästar

Jag har läst den.
Och ingenstans så kan jag hitta att det är tillåtet att använda akvariedoppvärmare i hästars vattenkar.
Och dessutom så kvarstår det faktum att det är otillåtet att använda någon ström alls med större spänning än 48V utan att det är omöjligt för hästar att komma åt det.

Så Super Toms idé om att gå till en zooaffär och köpa en doppvärmare avsedd för akvarium den bara stinker.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Varför använda saker som inte är utprovade för hästverksamhet?
Varför inte, tänkte jag fråga, men insåg den ändlösa diskussionen. Frågar så här istället. Vem provar ut allt som används i samband med hästar? Någon slags myndighet? Eller är det så att folk funderar över problem och kommer fram till lösningar? Inte alltid perfekta kanske, men är det inte så det går till?
Och om man ska kunna få något utprovat för hästar, måste det då inte provas "i hästmiljö"? :confused: :confused:

"Min lösning" har fungerat perfekt under en vinter. Om den gör det fortsatt återstår att se. Den är i vilket fall ofarlig för hästarna.
Återstår att fråga varför du håller med om IU:s påståenden? Är det en sakfråga eller personfråga??

Förresten, är inte fiskar djur? :confused:

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Jag har läst den.
Och ingenstans så kan jag hitta att det är tillåtet att använda akvariedoppvärmare i hästars vattenkar.
Du har läst den, och ändå skriver du dina felaktigheter? Jaja...
Ingenstans kan du läsa att det är tillåtet att andas frisk luft. Håll andan! :devil:
Allvarligt, så är allt som inte uttryckligen är förbjudet, tillåtet, om inte lagar och regler påbjuder annat.

Och dessutom så kvarstår det faktum att det är otillåtet att använda någon ström alls med större spänning än 48V utan att det är omöjligt för hästar att komma åt det.
Grejen är just att hästarna inte kommer åt den.

Så Super Toms idé om att gå till en zooaffär och köpa en doppvärmare avsedd för akvarium den bara stinker.
Om det är tänkt att, som tydligen Chivita gör, bara låta doppvärmaren ligga i vattenhon utan några skyddsåtgärder, är det fullkomligt livsfarligt för både folk och fä. Frågan är varför du inte kan se skillnad?

Så undrar jag hur du kan uttala dig om att "inte fungerar i praktiken", när jag redan berättat, att det fungerar alldeles utmärkt!

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Återstår att fråga varför du håller med om IU:s påståenden? Är det en sakfråga eller personfråga??

LIA
Här på Hästverksamhet diskuterar jag bara sakfrågor. jag bryr mig inte om det är du eller I_U som skrivit något. Det är absolut inget personligt mot dig, jag gillar bara inte farliga hemmafixade lösningar. Du har ännu inte övertygat mig om att din lösning är säker eller ens tillåten.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Frågar så här istället. Vem provar ut allt som används i samband med hästar? Någon slags myndighet?
Det är SEMKO som provar ut och godkänner elektrisk apparatur.
Och den skall godkännas för den miljö den skall vara i.
Där så finns t.ex. IP-klassningen.
Semko har tester som säkerställer säkerheten.
Och det är de som S-märker saker.

LIA skrev:
Förresten, är inte fiskar djur? :confused:
Jo det är de.
Men iom att hela fisken befinner sig i vattnet, så blir det ingen potentialskillnad i fisken om vattnet blir elektrifierat.
Och det är potentialskillnaden som är farlig och kan mätas i Volt.
Jämför fåglar som kan sitta på kraftledningarna utan att ta skada, därför att de inte har kontakt med Jord.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Du har läst den, och ändå skriver du dina felaktigheter? Jaja...
Ingenstans kan du läsa att det är tillåtet att andas frisk luft. Håll andan! :devil:
Allvarligt, så är allt som inte uttryckligen är förbjudet, tillåtet, om inte lagar och regler påbjuder annat.

Det finns noga reglerat i lagen vad man INTE får ha i djurstallar eller lösdrifter.
Och starkströms utrustning är en av dessa väl reglerade saker.
Det står i Djurskyddsföreskrifterna och i de Elsäkerhetsföreskrifter som elektriker måste följa.
Alla andra måste ochså följa dessa föreskrifter om de skall hålla på med el.
Tag och läs dem tycker jag.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Då tycker jag det är märkligt att du helt håller med IU!
Som påstår att...
det är farligt!
det inte fungerar i praktiken!
hästarna blir elektrifierade om de går sönder?!

För att ta 3 exempel ur ett inlägg fyllt av osaklighet. Men du håller helt med!
OK för mig om du inte gillar mina lösningar eller tycker att din är det enda rätta. Men nog är din support för IU:s osakliga inlägg förvånande.

Jah ställde några andra frågor till dig i mitt inlägg. Tacksam för svar!

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Min fråga till Tomas ang utprovning för häst gällde all slags grejer och inte eldito specifikt!
Ditt svar om fiskar och potential visar hur lite du förstått, av det jag skrivit tidigare.

Det finns noga reglerat i lagen vad man INTE får ha i djurstallar eller lösdrifter.
Ja? Och?

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Varför tar du det här så personligt? Vi diskuterar teknik här.

Jag tycker fortfarande att din lösning verkar farlig med den lilla information du gett oss. Kanske kan du övertyga mig med mer fakta.

Jag var nog lite snabb med att skriva att jag helt håller med I_U. Tex så är det ju tillåtet med 230V värmekabel inne i vattenledningar. Dock måste ju värmekabeln vara typgodkänd.

Jag är inte ute efter en personlig vendetta, jag vill diskutera vad som är lämpligt och inte lämpligt när det gäller installationer.

Jag är alltid mycket skeptisk till hemmabyggda installationer som handlar om el och vattten.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

TomasN skrev:
Jag var nog lite snabb med att skriva att jag helt håller med I_U. Tex så är det ju tillåtet med 230V värmekabel inne i vattenledningar. Dock måste ju värmekabeln vara typgodkänd.
Jo så är det ju.
Men inne i en vattenledning så är ju kriteriet med att hästarna inte kommer åt den uppfyllt.
Sedan så har jag ännu inte hittat någon typgodkänd doppvärmare för vattenkar till kreatur.
Men skulle gärna göra.
De från zooaffär avsedda för akvarium är inte godkända till att ha i hästarnas vattenkar.
Även om hästarna inte kommer åt dem, så kan de gå sönder och elektrifiera vattnet.

Jag har funderat på att gjuta in en värmekabel i ett betongblock och sedan ha det i botten på ett vattenkar.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Ditt svar om fiskar och potential visar hur lite du förstått, av det jag skrivit tidigare.
Nej, jag har förstått helt korrekt.
Jag har nu dubbelkollat det med min sambo som är Civilingenjör i Elektroteknik och har begränsad elbehörighet.
Din lösning är både olaglig och farlig.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

För att du så reservationslöst instämde med IU och förkastade allt det jag skrev, bl a om tekniken.
För du läste väl allt jag skrev i den andra tråden, och som jag hänvisat till? Med tanke på "den lilla information du gett oss".
Jag undrar vad du i övrigt vill veta? Fråga, så ska jag försöka svara.

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

A Men inne i en vattenledning så är ju kriteriet med att hästarna inte kommer åt den uppfyllt.
B Sedan så har jag ännu inte hittat någon typgodkänd doppvärmare för vattenkar till kreatur.
C De från zooaffär avsedda för akvarium är inte godkända till att ha i hästarnas vattenkar.
D Även om hästarna inte kommer åt dem, så kan de gå sönder och elektrifiera vattnet.
E Jag har funderat på att gjuta in en värmekabel i ett betongblock och sedan ha det i botten på ett vattenkar.
A Det är det i mitt fall också!

B Nähä?

C Nähä?

D Hur då? Förklara gärna, med bakgrund till min anläggning.

E Och den skulle alltså vara laglig och godkänd för att ha hästarnas badkar?

Be din civilingenjör-sambo läsa mina inlägg och sedan förklara, vad det farliga består i.

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

A Det är det i mitt fall också!
Var det inte en armerad vattenslang?
Den är inte hållbar nog.

B Nähä?
Har du?

C Nähä?
Ja det var just det som jag menade ja.
Till Super Tom då.

D Hur då? Förklara gärna, med bakgrund till min anläggning.
Hästarna kan ha sönder slang ich elkabel så att vattnet blir elekrifierat.
När mitt stall blev inspekterat av Miljöinspektör, så var det viktigt att hästarna inte nådde och kunde komma åt de vattenledningar som hade elkabel i sig.

E Och den skulle alltså vara laglig och godkänd för att ha hästarnas badkar?
Ja, för jag tänkte ta 48 Volts kabel.
Och hästar kan inte ha sönder en betongklump.
Men jag tänkte inte ha det i badkar, utan i plastbalja.
Badkar är nog säkrare, för det jordar ju av sig själv.
Vilket får en jordfelsbrytare att lösa ut.

Be din civilingenjör-sambo läsa mina inlägg och sedan förklara, vad det farliga består i.
Jag bar honom läsa dem.
Och han sade:
1. Man får inte ha starkström så att hästarna kommer åt den.
2. Det kommer inte att hålla.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Det är uppenbarligen meningslöst att fortsätta diskutera.

Jag har alltså en fulltransformator som skiljer av doppvärmaren från elnätet!
Det håller alldeles utmärkt! Men det är klart, jag vet förstås inget om det, som har haft grejerna igång en vinter redan.

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Avskiljer och avskiljer.
Du får ju fortfarande ut den spänning som transformatorn ger.
Och även med den begränsning som den gör i ström/timme så ger den ju fortfarande den spänning som den ger.
Hur många ampere är den på och vad händer sedan?
Har du en säkring som löser ut eller får den bara gå på sin maxkapacitet?
Och allt går ju bra så länge som det är helt.
Det är när det går sönder som problemen kommer.

Och det är fortfarande olagligt med all spänning över 48 Volt.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Sorry, jag lägger ner nu.
Du får be din sambo om kunskaperna i el-lära.

LIA
 
Sv: Vatten för utegångshästar

LIA skrev:
Om det är tänkt att, som tydligen Chivita gör, bara låta doppvärmaren ligga i vattenhon utan några skyddsåtgärder, är det fullkomligt livsfarligt för både folk och fä.

LIA

Kanske utryckt mig klumpigt förut så förklarar igen...:smirk:

Jag har faktiskt skyddsåtgärder.
Men jag måste ju har doppvärmaren i vattnet för att den ska fylla sitt syfte!
Nä, jag slänger ju i den med kabel och alllt och bara hoppas på att det ska gå bra!:idea:

Jag har ett stort runt badkar i sten.Har en stor hage, delar den i två, andra delen är med kor.
Har även vattenkaret avdelat på mitten, har i vatten karet doppvärmaren, dosan och kabeln är utanför hagen ocgh ordentligt fastsatt och de kan ej nå denna ens om de sträcker ut sin hela hals.
Det kan ej korna heller.....såklart.

Har den kopplad till ett elutag i ladugården som har en säkerhetutrustning i sitt elskåp.Strömfelsbrytare, överhettningsskydd m.m.

Har haft det så här i många vintrar och det har fungerat bra, men har i år ej tillgång till detta och ska då köpa ett badkar som värmer vattnet själv.
Nån med bra ideér, finns det fler än Thermobar?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 039
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp