Vatten för utegångshästar

hanna_shetland

Trådstartare
Jag vet att det finns många liknande trådar men har hittills inte riktigt hittat något vettigt svar. Vi ska ha ett par hästar ute i vinter och vill gärna ha tips på hur man kan lösa vattenfrågan. Att bära varmvattenhinkar känns inte som ett alternativ längre... :smirk:

Vill inte ha tips på Thermobar eller liknande utan hur man kan lösa det själv. Var en artikel i Ridsport förra året om någon som byggt ett eget varmvattenkar men hittar såklart den inte :mad:

Tips?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Vi har varmvatten i vattenslangen. Fungerar perfekt :)

Vid extrem kyla tar vi in vattenslangen. Fryser kranen så går den lätt att tina.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Vi har en Doppvärmare i hästarnas vattenkar.
En fiffig uppfinning, håller vattnet i den temperatur som man ställer in...vi brukar ha ljummet, mest för att det ej ska frysa på under dagen.

Aha...du vill ha tips på hur man får dit vattnet, kör mina i 2 st 30 L dunkar i skottkärran.I pulkan på vintern eller bilen om man är lat....100 m.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Om du bara inte vill att det ska frysa har jag hört att man kan lägga i en liten träbit i vattenkaret. Jag antar att den gör små rörelser så vattnet inte fryser, jag har egentligen ingen aning, men har hört från flera håll att det funkar!

Just varmvatten - kan tänka mig att om man på något sätt isolerar vattenkaret lite eller har något värmande under kanske? Jag har ingen aning, vi brukar bara hälla upp varmt vatten på morgonen så de får dricka, sen kanske man fyller på under dagen om man är hemma tidigt, annars får de vatten i stallet sedan.

Lycka till!
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Det fanns en artikel i ridsport hur man byggde en låda i plywood etc och sedan gjorde hål för typ två hinkar som man sänkte ner. I lådan hade man sedan en sk frostvakt som slår till när det blir frysgrader och avger lite värme så att vattnet inte fryser. Har beställt en sådan själv av stallkompisens man som är händigheten själv till vintern, skitsmart lösning tror jag. Man kan säkert sätta lite frigolit på insidan av lådan som ger lite extra skydd mot kylan. det som krävs är ju att man har möjlighet att få fram el till hagen...
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Jag har hört att amn oxå kan lägga en opumpad boll av något slag i vattnet .. som någon inna sa här så leder minsta lilla rörelse till att vattnet inte borde frysa .. jag är så lat av mej att skaffa nåt så jag går upp med jämna mellanrum o hackar sönder isen när det är frysgrader ... lata mej :smirk:
 
Sv: Vatten för utegångshästar

läste nånstans (här på buke tror jag) förra året att man kunde köpa nån slags värmeslinga, som lindades runt karet/baljan. Tror de hade använt de där svarta baljorna som finns att köpa, och satte bara den inlindade baljan i en till likadan, mest för att hindra hästarna från att tugga på slingan. Bor man där det är riktigt kallt behöver man nog isolera. Detta kräver ju också eltillgång, men det är nog svårt att komma undan det hur man än gör.
Ett tips är att bara fylla på så mkt vatten som behövs varje dag, så att hästarna tömmer karet kontinuerligt. Fylla på lite och ofta liksom. Då slipper man få den där isklumpen i botten, som sen stjäl "värme" från resten av vattnet.
Att ha saker flytande i karet funkar ner till ett par minusgrader, inte om det blir kallare.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Vi har byggt en låda i typ playwood som är isolerad på insidan med frigolit. Lådan passar till ett rostfritt kar. En värmeslinga runt karet gör att vattnet i princip aldrig fryser. På natten lägger vi över en extra skiva. Det får bli rejält kallt om vattnet ska frysa hos oss. :banana:
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Det var den artikeln jag tänkte på. Vart köper man en frostvakt? Är den ofarlig för hästarna? Dyr i drift?

Synpunkter tas tacksamt emot :)
 
Sv: Vatten för utegångshästar

*tar en knapp*

Tack för alla svar!

En boll/planka är inte att tänka på, fiffiga shetlandsponnyer låter inte sådant "skräp" ligga i deras vatten :D
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Träbit eller tennisboll i vattnet funkar prima, men inte vid hur låga temperaturer som helst...
 
Sv: Vatten för utegångshästar

mina shettisar låter vedträna ligga kvar i baljan...
och så hällar jag i varmvatten, byter vatten varje dag.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Chivita skrev:
Vi har en Doppvärmare i hästarnas vattenkar.
En fiffig uppfinning, håller vattnet i den temperatur som man ställer in...vi brukar ha ljummet, mest för att det ej ska frysa på under dagen.

Har du nån ritning på detta? Det verkar vara en bra uppfinning.:banana: PM:a gärna
 
Sv: Vatten för utegångshästar

tio-i-tre skrev:
Vi har byggt en låda i typ playwood som är isolerad på insidan med frigolit. Lådan passar till ett rostfritt kar. En värmeslinga runt karet gör att vattnet i princip aldrig fryser. På natten lägger vi över en extra skiva. Det får bli rejält kallt om vattnet ska frysa hos oss. :banana:

Hur gör ni med elen? Så att hästarna inte råkar komma åt den på något vis?
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Hej!

Hur funkar doppvärmaren? Behövs en massa el, kan jag gissa? / Lavinia, vars häst går ute 14 h/dygn och då vill jag attt hon ska ha vatten
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Vi har varmvatten i stallet så dom får varmvatten varje dag. Annars så är iden med boll bra. Det har man ju i tex, pooler mm.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Lådan är placerad tätt intill staketet så elkabeln går utanför liksom. Då kan hästarna inte nå den. Nu ligger vår hage nära stallet så det är inga problem att leda ut elen samt att vi naturligtvis har jordfelsbrytare.
 
Sv: Vatten för utegångshästar

Bole har en billigare variant på Termobar som ansluts till vanligt eluttag. Skarvsladd.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 039
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 301
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp