vätska i has-spetsen

A

Aniie

vad är det som kan ha orsakat så han fått vätska i has-spetsen.
han har inte ont eller är halt på något vis.

kan det vara så att han fått en spark där eller något? då en av hästarna han går med är inte alls snäll.

eller kan han ha legat hårt?

när man känner så är det bara som vätska och hur mkt man än klämmer så reagerar han inte. ?
någon som har en anining om vad det kan vara?

mvh aniie

Sv: vätska i has-spetsen

Jag har en som vissa perioder står och slår i väggen, hon är ständigt ifylld i hasen så att hon har piphas.

Det sitter en bursa där som blir inflammerad/vätskefylld.

Som jag förstått så har de flesta hästar inga rörelseproblem av detta.

/// ghost

okej på så vis. för denna häst är bara 3år.
är piphas farligt?

Min häst hade något som såg ut som piphas men det försvann efter någon vecka. Jag kunde aldrig se något märke efter någon spark eller annat sår. Jag hörde att de kunde få piphas om de låg på för hårt underlag men att det inte är farligt och att hästen inte har ont av det.

Min fick det under vinterhalvåret och han vilade då ofta ute på marken som ju faktiskt är ganska hård när det är fruset.

Ideaal skrev:
Min fick det under vinterhalvåret och han vilade då ofta ute på marken som ju faktiskt är ganska hård när det är fruset.

Tycker inte det låter riktigt normalt att hästar lägger sig att "vila" på frusen mark!! :confused:

Låter underligt.

Tillbaka till trådstartarens fråga..om det är oroligt i hagen så kanske hästen fått en liten smäll på hasen,ofta vänder de ju baken till vid bråk och att då hasen får en träff kanske inte är så underligt.

Min unghäst står ofta på bakbenen och busar med sin kompis,han missbedömde sin styrka o balans en dag och satte sig på rumpan,med följd att hasspetsen fick en touch och han fick en tillfällig piphas som försvann inom en vecka, han var inte öm heller..

Lilla Skutt skrev:
Tycker inte det låter riktigt normalt att hästar lägger sig att "vila" på frusen mark!! :confused:

Jag har haft hästar i 30 år och alla hästarna har då och då lagt sig ute på frusen/snöig mark och vilat (trots tillgång till torr, mjuk ligghall). Så det är inget konstigt med det. De är förstås vana vid att vara ute och har mycket vinterpäls som skyddar mot väta och kyla.

Jag tycker istället att det skulla vara mycket märkligt om hästar aldrig skulle lägga sig ner utomhus på vintern.

Aniie skrev:
okej på så vis. för denna häst är bara 3år.
är piphas farligt?

Nej det är inte farligt och om det bara är en tillfällig skada så brukar det gå ner efter ett tag.

Jag brukar massera försiktigt med någon liniment på min hästs has för att försöka hålla det i schack men hon envisas ju med att göra om det hela tiden...

/// ghost

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar