Glimfeather

Trådstartare
Hur ser våtexem ut? Min valp har fått kliande plitor på insidan låren. De ser ut ungefär som små finnar. Han gnager en del på dem när han ligger och vilar sig. Det kliar även under hela undersidan på honom när jag borstar honom. Men han har bara plitor och kliar själv på innanlåren.

Låter det som våtexem? Han badar ganska mycket och det tar ju en stund för honom att torka eftersom han har så mycket päls. Tänkte ringa vet i morgon så de får ta en titt på dem ...

Sv: Våtexem

Nej, mer som valpfinnar. När rådi får våteksem är det större fält, från en femkrona till en mindre handflata i storlek som börjar vätska och blir röd. Det ser ut som fuktiga sugmärken och hunden slickar och slickar. Jag använder esprees hot spot foam på det OCH andra kliande små saker, och det blir jättefint på bara ett dygn!

Nej, mer som valpfinnar. När rådi får våteksem är det större fält, från en femkrona till en mindre handflata i storlek som börjar vätska och blir röd. Det ser ut som fuktiga sugmärken och hunden slickar och slickar. Jag använder esprees hot spot foam på det OCH andra kliande små saker, och det blir jättefint på bara ett dygn!

Aha! Det har jag aldrig hört talas om innan, men det låter ju mer logiskt! Var köper man det medlet?

Aha! Det har jag aldrig hört talas om innan, men det låter ju mer logiskt! Var köper man det medlet?

Eftersom hunden badar mycket kan det vara s k vattenloppor (cerkarier) som orsakar klådan. Både människor och djur kan tydligen drabbas av det, kallas för badklåda och ger små utslag. Sök på cerkarier på internet, det står en hel del om det.

Jag tycker att det låter som valpfinnar. De två valpar jag har haft har haft sådana och de har försvunnit av sig själva med tiden.

Jag tror inte det är det. De dök upp så smått innan han började bada så mycket, och då hade han nog bara badat i saltvatten. Det är bara de senaste dagarna vi badat i tjärnen ett par gånger.

Det är nog valpfinnar. Men det kliar ju och är jobbigt för det ... Hade klorhexidin hemma som jag baddade med igår. Jag ska kolla apoteket idag om de har något klådstillande.

Innehåller tee tree oil vilket klart avråds från till hund. Giftigt o kontaktallergent.
PL

Innehåller tee tree oil vilket klart avråds från till hund. Giftigt o kontaktallergent.
PL

Jag vet. Jag har valt att använda det ändå eftersom det funkar klockrent, befriar min hund från smärta, obehag och geggiga fukteksem på ett dygn. Skulle hon reagera negativt på det slutar jag, men det har hon inte gjort hittills.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
28 520
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18