Väteperoxid

Blomskan

Trådstartare
Någon mer än jag som använder sig av väteperoxid för rengöring av sår?
Tycker själv att det är kanon.

Sv: Väteperoxid

Jag tycker oxså det är jättebra. Vet. sa till mig att jag bara ska se till så det inte "rinner in i nån ficka". Nackdelen är att det bleker så!

Tycker det är super vid inflammerade sår. Superlätt att få bort allt var och annat äckligt gojs.
Så länge såren ser fina ut så gör jag ingenting.

Jag tycker oxså det är jättebra. Vet. sa till mig att jag bara ska se till så det inte "rinner in i nån ficka". Nackdelen är att det bleker så!

Vad menas med att det inte får rinna in i någon ficka?
Måste det alltså ha en väg ut igen?
Vad händer annars?

Känns som att såren verkligen blir riktigt rena!
Använder det även på sambon som råkar få tummen i klämm i bland.. :D
Inte fullt så uppskattat men ack så effektivt!

Har nog främst använt det på mig själv, hästarna håller sig oftast hela :)
Perfekt för nageltrång, stickor i fingret mm. Sen svalkar det ju så skönt också över såren.

På inflamerade sår ska det inte användas! Däremot på infekterade sår så är det jätte bra!
Väteperoxid är vävnadsretande.

Är det inte så att ett sår alltid är inflamerat? Det har iaf jag lärt mig.

Ökad blodgenomströmning för att det ska läka fortare liksom.

Jag använder det på hovslagarens rekommendation då min ena häst har en mycket trasig hov där det lätt blir röta. Igår skulle jag köpa ny flaska och blev ingående "förhörd" av apotekspersonalen om vad jag skulle ha det till :confused: Någon annan som blivit det?

Det är ju inte receptbelagt och vad har man det till om inte för sårrengöring? Jag köper det ju inte för skojs skull utan för att jag behöver det?

Det har jag aldrig blivit. Har alltid använt det på mig själv när jag har fått nageltrång. Ingen som har brytt sig om varför jag köpt det. Det är ju receptfritt så varför ska de bry sig?

Det har jag använt från jag var barn, och det är länge sen, och nu på hästen också.

Det har jag aldrig blivit. Har alltid använt det på mig själv när jag har fått nageltrång. Ingen som har brytt sig om varför jag köpt det. Det är ju receptfritt så varför ska de bry sig?

Ja precis. Dessutom kan de ju inte direkt kontrollera sanningshalten i det jag säger heller. Eller ska de börja med hembesök för att se vad man använder deras produkter till? Jag blev nästan lite sur jag vill inte bli utfrågad varenda gång jag ska handla något där.

Jag kanske har problem med definitionen av de svenska orden :crazy:
Rena, fina sår gör jag inget åt. Är det skitigt, och det finns var så kan jag använda väteperoxid. Tar ju bort all skit. I mina ögon är det då infekterat, men å andra sidan kanske det är inflammerat på samma gång?
Är ett infekterat sår alltid inflammerat och i så fall är det i så fall "same shit different name"?

Då undrar jag även varför det skulle vara farligt att använda på inflammerade/infekterade sår?

Inflamation blir det alltid i sår, det innebär alltså att du alltid får en ökad blodtillförsel och pga det en svullnad. Svullnaden kan ju vara väldigt liten givetvis.

När du har en infektion så har du bakterier eller andra elaka microorganismer i såret, då är det rätt att använda väteperoxid.

Anledningen till att du inte ska göra det om det bara är en inflamation är att väteperoxid är vävnadsretande, den dödar alltså celler. Och är det bara hästens egna celler där så dör ju en del av dem, och det är ju väldigt onödigt när man försöker få såret att läka!

Har man däremot en infektion så måste man ju döda bakterierna, det är ju det viktigaste i det fallet.

Förstår du nu?

Aha, tack!
Med andra ord kan ett sår vara inflammerat utan att vara infekterat?
Har jag förstått det rätt då?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 088
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka