Väteperoxid

Sv: Väteperoxid

Ja men i stort sett alla naturligt uppkomna sår blir infekterade vilket inte är samma sak som att de läker bättre genom att man slabbar desinfektionsmedel på dem.
PL

Aha, tack!
Med andra ord kan ett sår vara inflammerat utan att vara infekterat?
Har jag förstått det rätt då?

Ja, vistas man i en steril miljö där inga mikroorganismer når såret kan man få en inflammation (värme, svullnad, ömhet) utan infektion (mikroorganismer). I regel blir sår "alltid" infekterade, eftersom det alltid finns bakterier i närmiljön.

Vid t.ex. solbränna kan man få en lokal hudinflammation utan infektion - då är ju huden hel, och mikroorganismer kan inte ta sig in.

Kl
Tvål o vatten används mest på sjukhus på ytliga sår.. Den lite antibakteriella verkan som såpa har kan räcka åt häst- som som regel befinner sig i en smutsigare miljö.

Ser det såsigt ut en dag kan man ta till andra grejor.

Igår skulle jag köpa ny flaska och blev ingående "förhörd" av apotekspersonalen om vad jag skulle ha det till :confused: Någon annan som blivit det?

Det är ju inte receptbelagt och vad har man det till om inte för sårrengöring? Jag köper det ju inte för skojs skull utan för att jag behöver det?
Den vanliga 3%-iga har jag aldrig blivit förhörd om, trots att jag är storkonsument just nu och har tömt lagret på flera apotek i stan där jag bor.

Men den finns/fanns i starkare koncentration, upp till 30-35%-ig och den får inte längre köpas utan tillstånd vilket upprör många jägare då de använder den för att rengöra djurhorn. Den kan tydligen även användas till att etsa kretskort, men anledningen till varför den starkare varianten är mer eller mindre förbjuden är att den går att använda till att tillverka sprängämnen. Så det kanske är personalen på ditt apotek som blandat ihop vilken väteperoxid som är tillåten och inte.

Den vanliga 3%-iga har jag aldrig blivit förhörd om, trots att jag är storkonsument just nu och har tömt lagret på flera apotek i stan där jag bor.

Men den finns/fanns i starkare koncentration, upp till 30-35%-ig och den får inte längre köpas utan tillstånd vilket upprör många jägare då de använder den för att rengöra djurhorn. Den kan tydligen även användas till att etsa kretskort, men anledningen till varför den starkare varianten är mer eller mindre förbjuden är att den går att använda till att tillverka sprängämnen. Så det kanske är personalen på ditt apotek som blandat ihop vilken väteperoxid som är tillåten och inte.

Aha då kan jag lite bättre förstå utfrågningen. Visste faktiskt inte att det fanns i så stark koncentration eller att man kunde använda det till sådana saker. Tack så mycket

Amen så löjligt! Man kan ju för tusan gå in på citygross o köpa grejjer så att man kan spränga sen!! Skitenkelt liksom!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 088
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka