Varulvslekspecial i storskogen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varulvslekspecial i storskogen

Här slår Sasse huvudet på spiken och förklarar just vad som var problemet men mycket bättre än vad jag lyckats med. (Tack Sasse :) )

Jag saknar den ibland den tiden då hintar var tillåtet i lekarna( Jag tyckte det var så skoj när det kom falska siare (speciellt när det var bybor) i en lek tror jag det var tre som sa att de var siare :D ) men ska det vara förbjudet så ska det vara det också tycker jag. :)

Sen ska vi inte skälla för mycket på de som gjorde det, mina regler kunde varit tydligare med exempel osv.

Det var så lite så :p

Jag minns inte den tid du pratar om, kanske var innan jag började spela t.o.m.? Däremot vet jag att Gravinda hade en lek där det var okej med hintar, hennes lek var dock gigantisk (har för mig att det var mer än 20 personer). Jag tycker det är skillnad när det är en stor och en lite mindre lek. Jag upplevde inte alls att någon följde efter en annan i Gravindas lek, men i senare (och mindre) lekar så har det blivit så.

Det enda man egentligen bara behöver komma ihåg när det är förbud för hintar är att man ska ha teorier bakom varje påstående. Ju bättre underbyggda teorierna är, desto bättre och roligare blir leken för alla parter tycker jag.

Jo du kom lite i kläm där men jag tyckte en sia till ulvarna( det var de som valde sia dig inte jag) var det bästa jag kunde göra i det läget eftersom jag inte ville uppmärksamma det i tråden då för hade alla börjat leta efter hintarna.

Jaha, så det var de som valde. Får väl skälla på dom istället :p

Stämmer. Vi visste att Sasse var Ängelns lärling och den natten skulle hon dessutom få skydda någon - vilket vi antog skulle bli MrX. Så det var två anledningar, säkert käk och frihet från änglar! ;) Vi antog i alla fall att ingen ängelroll var dubbel...

Fast varför trodde ni att jag skulle skydda MrX när jag dagen innan (?) röstat på henne? Visste ni att min röst var trollad? Eller vad var det som gjorde att ni trodde jag skulle skydda MrX?

För övrigt har jag kommit på en roll jag fullkomligt hatar efter den här leken. Trollkarlen. När någon ifrågasätter ens röst på någon som man inte alls teoriat mot, för att man inte misstänker personen och det är totalt ologiskt i leken (som i fallet med min röst på Vax) så kan man ju inte svara. För det finns INGENTING man kan säga utan att hinta om att man blivit trollad, utan det är ju bara att sitta och hålla käften, låta de andra teoria och gilla läget. Det föll inte mig i smaken. :p

Man får dra på höga växlar och gå in riktigt för det ;) Nej, man kan inte svara något som får de andra att misstänka en mindre, men sedan tycker jag det beror på vad teorierna mot den man förtrollats att rösta på innehåller också :)

Jag förstår det, vanligtvis brukar man ofta trollas att rösta på någon som är ond/misstänkt för att vara ond och då är det ju lättare.

Nä änglar och siare och vanliga spioner ville jag inte ha dubbletter av och helst inte någon mer som påverka röstningen så då var det inte så mycket kvar att välja på, spionlärling eller jägare. Det valet gjorde jag i varje fall bra tycker jag den andra spionlärlingen dog ju först i leken så det är jag nöjd med. jag tyckte jag tydligt talade om för alla att det fanns en dubblett också när jag angav antalet goda men jag vet inte om någon uppmärksammade det redan från början?

Det var så lite så :p

Jag minns inte den tid du pratar om, kanske var innan jag började spela t.o.m.? Däremot vet jag att Gravinda hade en lek där det var okej med hintar, hennes lek var dock gigantisk (har för mig att det var mer än 20 personer). Jag tycker det är skillnad när det är en stor och en lite mindre lek. Jag upplevde inte alls att någon följde efter en annan i Gravindas lek, men i senare (och mindre) lekar så har det blivit så.

Det enda man egentligen bara behöver komma ihåg när det är förbud för hintar är att man ska ha teorier bakom varje påstående. Ju bättre underbyggda teorierna är, desto bättre och roligare blir leken för alla parter tycker jag.

Jaha, så det var de som valde. Får väl skälla på dom istället :p

Klart det var de som valde, du var ju oskyldig så jag skulle knappast straffa dig så, och jag ville inte straffa någon annan heller eftersom jag tyckte mina regler var en del av problemet. :)

Ja jag tror jag skrev det till någon( Vira?) så länge man har teorier är nästan allt okej! :)

Jag minns inte när det slutade vara okej med hintar, det förekom redan då att en del lekar hade förbud tror jag. På den tiden var lekarna oftast större ett tag satte vi en maxgräns på 25(osäker på antalet) tror jag för att det inte skulle bli för många så det är stor skillnad mot nu. Sen så ställer det krav på deltagarna, det blir väldigt tråkigt om ingen kommer med falska påstående om vilken roll de har. Det är det som gör leken intressant. För någon som inte är van med hintar låter det säkert konstigt att en bybo skulle låtsats vara siare men det kan ju finnas skäl till det(t.ex. skydda den riktiga siaren).

För övrigt har jag kommit på en roll jag fullkomligt hatar efter den här leken. Trollkarlen. När någon ifrågasätter ens röst på någon som man inte alls teoriat mot, för att man inte misstänker personen och det är totalt ologiskt i leken (som i fallet med min röst på Vax) så kan man ju inte svara. För det finns INGENTING man kan säga utan att hinta om att man blivit trollad, utan det är ju bara att sitta och hålla käften, låta de andra teoria och gilla läget. Det föll inte mig i smaken. :p

Jag hatar också trollkarlen. Och blodgivaren. Och herden. I min första lek kunde alla trolla och nån ond trollade mig VARJE dag. Sen dess hatar jag det.

Jag tycker den kan funka om man endast får trolla varje person en enda gång. Men annars är det ju jättetrist att vara med i en lek när man aldrig får rösta som man vill.

Myrten hade ju en lek för inte jättelängesen där det var ok med hintar. Jag tyckte det var kul.

Fast varför trodde ni att jag skulle skydda MrX när jag dagen innan (?) röstat på henne? Visste ni att min röst var trollad? Eller vad var det som gjorde att ni trodde jag skulle skydda MrX?

Ulvarna fick förutom sian tidigare spioninfo som kompensation(såg att jag missat det i sammanställningen) så de visste det inte vid tidpunkten du röstade men fick veta senare.

Här är infon om någon undrar.

PGA regelbrott får ulvarna även veta: + att de får sia
Första natten:
Siarlärlings val: Mammas
Ängel: MrX
Röstfifflare(föregående dag); Bumpo
Trollkarl(för den kommande dagen): Sasse på MrX
Andra natten:
God siare : Mammas
Röstfifflare(föregående dag); Slim_Shady

Vi fick info om den trollade rösten. :) Och sen hade ju MrX mer eller mindre outat sig som siare och du var enda ängeln kvar, så.

Senast ändrad:

För det finns INGENTING man kan säga utan att hinta om att man blivit trollad, utan det är ju bara att sitta och hålla käften, låta de andra teoria och gilla läget. Det föll inte mig i smaken. :p

Jag tycker att du svarade bra på "Men så kan du ju inte tycka" med "Joho, det kan jag visst det. Jag är väldigt bra på det." :D Men jag förstår verkligen frustrationen! Hade INTE uppskattat att drabbas av något liknande....

Jag hatar också trollkarlen. Och blodgivaren. Och herden. I min första lek kunde alla trolla och nån ond trollade mig VARJE dag. Sen dess hatar jag det.

Jag tycker den kan funka om man endast får trolla varje person en enda gång. Men annars är det ju jättetrist att vara med i en lek när man aldrig får rösta som man vill.

Jag avskyr alla roller med bokstäver :D plus Nakor eller vad den heter som typ inte kan döO_o

När häxrollen fungerade som så att man inte fick skriva alls som häxad fanns det en regel som sa att man inte fick häxa någon två dagar i rad den regeln borde man ha på trollkarlen också. Att man bara skulle få trolla någon en gång gillar jag däremot inte för det kan i en lek där trollkarlen är kvar till slutet leda till att trollkarlen då inte kan trolla alls. Men man kan ha max 2 totalt som regel också.

Vi fick info om den trollade rösten. :) Och sen hade ju MrX mer eller mindre outat sig som siare och du var enda ängeln kvar, så.

Jag tror inte att jag fattade att hon var siare förrän dagen efter, så jag skyddade inte henne för att jag trodde hon var siare utan mest för att skydda någon alls :p

När häxrollen fungerade som så att man inte fick skriva alls som häxad fanns det en regel som sa att man inte fick häxa någon två dagar i rad den regeln borde man ha på trollkarlen också. Att man bara skulle få trolla någon en gång gillar jag däremot inte för det kan i en lek där trollkarlen är kvar till slutet leda till att trollkarlen då inte kan trolla alls. Men man kan ha max 2 totalt som regel också.

Mm, varannan dag eller ett maxantal tycker jag är bra. Mer än en gång tycker jag absolut, annars känns det knappt lönt ens. Men att få trolla någon flera gånger på rad eller genom en hel lek känns inte alls roligt. Stackare den som blir trollad.

Häxrollen där man inte fick skriva alls, eller fick teoria men inte rösta - var/är ofantligt tråkig. Bättre då med en häxa som "förhäxar" bort en röst utan deltagarens vetskap.

Myrten hade ju en lek för inte jättelängesen där det var ok med hintar. Jag tyckte det var kul.

Ja alltså, man kan ju fortfarande ha en regel som säger att alla misstankar måste komma med teorier, men att man får hinta... Typ stoppa in dolda meddelanden i texten eller leka med ord så man kan skicka ut ett halvdiskret meddelande. :D Det skulle jag tycka vore kul att testa i alla fall.

Det var nog när jag hade något av mina uppehåll, har ju inte lekt så mycket sista två åren. Jag tycker det är skoj för det inbjuder till en helt annan typ av spel. Kanske ska pröva med det nästa gång jag är lekledare. :)

Jag tycker att du svarade bra på "Men så kan du ju inte tycka" med "Joho, det kan jag visst det. Jag är väldigt bra på det." :D Men jag förstår verkligen frustrationen! Hade INTE uppskattat att drabbas av något liknande....

Hahaha ja, det var det enda jag vågade skriva! Funderade bra länge på det och var nästan på väg att PM:a LL och fråga om det var okej... :p

Jag tror inte att jag fattade att hon var siare förrän dagen efter, så jag skyddade inte henne för att jag trodde hon var siare utan mest för att skydda någon alls :p

Hahaha ren tur då, med andra ord (för oss alltså). :p

Och angående tillåtligheten av hintar så har jag aldrig varit med om att det slutar med eller blir färre teorier bara för att man tillåter hintar. Första röstningen förvisso men nu blir det ju mest bara krystade hittepåteorier så tidigt ändå.

Har man som deltagare inget alls att komma med som underlag till röstningen så blir det ju misstänkt i sig, så det ligger väl någon allmän självbevarelsedrift i att försöka teoria på något sätt även om man inte är piskad att göra det. Däremot fattar jag ju om det kan bli konstigt om alla har specialroller och får hinta fritt utan det gör sig väl bättre i en lek med något färre specialare.

De flesta deltagare verkar väldigt negativa till att ha en lek där hintar är tillåtet, de gånger det kommit på tal. Men nu kanske vi är några som skulle vilja vara med på det?

Jag kan köra nästa lek med hintar tillåtna om ni är tillräckligt många som vill det.

Mm, varannan dag eller ett maxantal tycker jag är bra. Mer än en gång tycker jag absolut, annars känns det knappt lönt ens. Men att få trolla någon flera gånger på rad eller genom en hel lek känns inte alls roligt. Stackare den som blir trollad.

Häxrollen där man inte fick skriva alls, eller fick teoria men inte rösta - var/är ofantligt tråkig. Bättre då med en häxa som "förhäxar" bort en röst utan deltagarens vetskap.

Ja ur trist, men den varianten av häxan har vi väl lämnat bakom oss i lekandet, måste väl ha varit flera år sedan den var med senast eller har den fått återfall? Den "nya"(den är flera år gammal) varianten är ju mycket bättre. :)

Typ stoppa in dolda meddelanden i texten eller leka med ord så man kan skicka ut ett halvdiskret meddelande.

Det däremot får man ju redan, mig veterligen. Hur tror du annars t.ex. onda siaren meddelar ulvarna om vem denne är? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka