Varulvslekspecial i storskogen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varulvslekspecial i storskogen

Vad grymt smart!:bow:

Du skulle väntat med att avslöja det och använt det själv. ;)

Jag är nog inte kapabel att svamla på ett så övertygande sätt - i så fall hade jag garanterat blivit avrättad i nästa lynch (för sådär knasig brukar ju inte Lillgrådis vara, hon måste vara ond!) och då hade det ju varit lite missriktat. :p Grejen var att här verkade det ganska naturligt och som sagt extra komiskt när man satt och suckade "men skärp dig för fasen, kom med något som man kan använda i stället för att skriva så långa och alldeles meningslösa inlägg".

Man kanske skulle modifiera det hela lite till, t.ex att LL inte meddelar antalet roller av de olika som är med? T.ex skriver att det finns siare/lärling, men inte hur många? Eller till och med har en lista på roller som KAN vara med, men inte antalet och att det inte är säkert att alla är med? Just för att det inte ska bli uppenbart om en roll dör att alla som påstått sig ha den rollen ljuger... Eller skulle det bli dumt på nåt sätt?

Så har jag kört, att ha fler roller i rollistan än det finns deltagare eller tagit bort rollistan helt. Vill minnas att inget av det var sådär populärt, men det kanske funkar bättre i en lek med ok för hintar.

Man kanske skulle modifiera det hela lite till, t.ex att LL inte meddelar antalet roller av de olika som är med? T.ex skriver att det finns siare/lärling, men inte hur många? Eller till och med har en lista på roller som KAN vara med, men inte antalet och att det inte är säkert att alla är med? Just för att det inte ska bli uppenbart om en roll dör att alla som påstått sig ha den rollen ljuger... Eller skulle det bli dumt på nåt sätt?

Jag gillar inte dold rollista, det går inte att tänka logiskt alls då. Men man kan ju låta bli att skriva ut antal av rollerna som finns med, tror dock att det ändå skulle bli lite för uppenbart för hur många siare kan vara med liksom?

Nu är det jag som håller med;)

Jag skulle älska en lång lista på roller som eventuellt är med:love:

Fast det kan bli väldigt roligt just när folk säger "hej jag är..." :D

En "tillåten" hint i en förbudslek kan t.ex vara att man hintar om att man har en roll genom att föra den på tal. Exempel: "jag tror Sasse kan vara ond spion pga bla bla bla lång teori" kan vara ett sätt att säga till ulvarna säga typ "käka inte upp mig för det är jag som är ond" man riktar förslags inlägget till någon man tror är ond också.

Lekledaren kan ju inte hindra en från att ha teorier om vilka som är onda, det är ju lite det som leken går ut på :D

Om man siat någon som god kan man försvara den mot misstankar ordentligt och verkligen motivera/teoria kring varför man tror den är god. Det hade man ju kunnat göra även om man inte hade extra info.

Men som sagt ska hintarna vara okej så är de så diskreta att de sällan når fram.

lekledaren kan ju inte hindra en från att ha teorier om vilka som är onda, det är ju lite det som leken går ut på :D

Hur går det här egentligen? :p

En "tillåten" hint i en förbudslek kan t.ex vara att man hintar om att man har en roll genom att föra den på tal. Exempel: "jag tror Sasse kan vara ond spion pga bla bla bla lång teori" kan vara ett sätt att säga till ulvarna säga typ "käka inte upp mig för det är jag som är ond" man riktar förslags inlägget till någon man tror är ond också.

Jag minns en lek för herrans massa år sedan, under den tiden Dasjenka var med och spelade :p Hon var då ond och Mammas och några andra var ulvar. Vad jag minns är att Dasjenka (någon gång precis efter att leken startat upp) frågar något om en roll (och hintar till ulvarna) och Mammas svarar på frågan (och hintar tillbaka att de förstått hinten och hintar om att de vet vem hon är). Sjukt duktigt. Men man måste ju veta vad man ska skriva :p

Nu är det jag som håller med;)

Jag skulle älska en lång lista på roller som eventuellt är med:love:

Ja, det är väl bättre än ingen rollista alls. Alltså att alla roller som faktiskt är med står där men även en del som inte är med. Som LL skulle jag tycka att det var roande, som deltagare är jag tveksam :p

Ja, det är väl bättre än ingen rollista alls. Alltså att alla roller som faktiskt är med står där men även en del som inte är med. Som LL skulle jag tycka att det var roande, som deltagare är jag tveksam :p

Nej, jag har ju haft det sådär och det var inte roande för alla deltagare i alla fall :p Men tror inte att de flesta hade något emot det alls.

Jag minns en lek för herrans massa år sedan, under den tiden Dasjenka var med och spelade :p Hon var då ond och Mammas och några andra var ulvar. Vad jag minns är att Dasjenka (någon gång precis efter att leken startat upp) frågar något om en roll (och hintar till ulvarna) och Mammas svarar på frågan (och hintar tillbaka att de förstått hinten och hintar om att de vet vem hon är). Sjukt duktigt. Men man måste ju veta vad man ska skriva :p

Det är kanske därifrån det kommer från början. :) Dasjenka, måste ha varit länge sedan hon var med.

Senast ändrad:

Jag tycker bättre om det som god än som ond får jag väl erkänna:p

Haha men måste ju kunna vara värt att testa? Just i en lek med hintar... Annars hade inte jag gillat det, jag gillar att kunna tänka logiskt och det är svårt utan. :p

Men funderar vidare, skulle ulvarna kunna få rollistan? Alltså, det känns ju som att det spelar mindre roll (om de vet att det finns en siare och siaren dör påverkar det ju inte deras syn på övriga, de vet ju att de är goda ändå)? Eller har jag otur när jag tänker nu?

Just för att i lyan är det ju roligare att kunna tänka lite taktiskt och inte bara BOP:a för käket. Men även för att goda ska våga spela en annan roll utan att automatiskt bli massivt misstänkt om den rollen dör när man vet att det inte finns fler... Tänker att det nog kan resultera i att bybor inte vågar spela någon annan roll?

Ett förslag är att ha en lista på roller där en del inte finns med alls, en del finns med en gång och några 2 eller fler. Helst då utan att tala om hur många goda respektive onda det finns. Vad tror du om det?

Men funderar vidare, skulle ulvarna kunna få rollistan? Alltså, det känns ju som att det spelar mindre roll (om de vet att det finns en siare och siaren dör påverkar det ju inte deras syn på övriga, de vet ju att de är goda ändå)? Eller har jag otur när jag tänker nu?

Just för att i lyan är det ju roligare att kunna tänka lite taktiskt och inte bara BOP:a för käket. Men även för att goda ska våga spela en annan roll utan att automatiskt bli massivt misstänkt om den rollen dör när man vet att det inte finns fler... Tänker att det nog kan resultera i att bybor inte vågar spela någon annan roll?

Jag skulle inte gilla att bara ulvarna fick veta då faller en del av poängen med att kunna hinta falskt. Dessutom påverkas taktiken hos goda mycket av att inte veta rollerna så jag tycker det går på ett ut ungefär.

Dessutom kan man ha en massa olika taktiker som ulv även om man inte vet rollistan. Just det där med nattkäket finns många möjligheter, man kan käka Q för att få W att misstänka R eller så kan man käka D för att få folk att tro att E som D röstade på är ond( många verkar utgå från att ulvarna försöker äta den de tror är siaren) och massa andra alternativ. :)

Ett förslag är att ha en lista på roller där en del inte finns med alls, en del finns med en gång och några 2 eller fler. Helst då utan att tala om hur många goda respektive onda det finns. Vad tror du om det?

Det tycker jag låter som det bästa alternativet i alla fall.

Jag skulle inte gilla att bara ulvarna fick veta då faller en del av poängen med att kunna hinta falskt. Dessutom påverkas taktiken hos goda mycket av att inte veta rollerna så jag tycker det går på ett ut ungefär.

Dessutom kan man ha en massa olika taktiker som ulv även om man inte vet rollistan. Just det där med nattkäket finns många möjligheter, man kan käka Q för att få W att misstänka R eller så kan man käka D för att få folk att tro att E som D röstade på är ond( många verkar utgå från att ulvarna försöker äta den de tror är siaren) och massa andra alternativ. :)

Ah, sant. Visste väl att det skulle finnas nåt negativt med det, jag kunde bara inte komma på det själv. ;)

Det låter bra, oavsett om det blir hintar eller ej. Det känns som det har varit ganska många lekar på senaste tiden då det snabbt blivit uppenbart vilka som kan ha vilka roller.

Hedinn - GA svarade det jag också tänker.

Det är dock bara några stycken på anmälningslistan till nästa lek, var är alla?

Det låter bra, oavsett om det blir hintar eller ej. Det känns som det har varit ganska många lekar på senaste tiden då det snabbt blivit uppenbart vilka som kan ha vilka roller.

Hedinn - GA svarade det jag också tänker.

Ja jag tror det kan vara intressant oavsett hintar eller ej, dessutom är jag glad så länge jag slipper helt dold rollista för då läger jag bara ner en massa tid på att fundera över vilka roller LL brukar ha med och vilka varianter på dessa och om LL är en ny deltagare vilka roller den överhuvudtaget vet om att det finns. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka