vårtor-eksem-utslag??????

C

cia96

har en häst som köptes i höstas. han får enligt förra ägaren utslag runt mulen och lite upp till ögonen på våren-hösten. han hade några sådana när han kom hit. de är små,ca 1-2 mmoch runda, gråa och torra och platta. kan det vara unghästvårtor?? Som återkommer varje år??? Hästen är 5 år! Har rådfrågat veterinärerna och får olika svar. Någon säger att det ÄR vårtor och att de KAN återkomma och bör växabort med tiden då han blir ännu äldre. Någon säger att han är överkänslig mot nåt, andra säger att det INTE kan vara vårtor då de INTE återkommer till samma individ... Jag vet inte...
En veterinär tyckte att hudprov skulle tas och då skulle hon " borra"ett hål i mulen som hon uttryckte det. Låter vettigt men samtidigt, han lider inte av det, det kliar inte han har inte ont eller så, det är bara missprydande. Någon som har varit med om något liknande??? Har självaldrig haft någon häst med vårtor så jag vet inte !!!
Andra veterinärer anser inte att han behöver undersökas utan att jag bara ska låta det vara. men jag vill ju gärna veta vaddet kan vara!kan det vara någon överkänslighet mot gräs? Samtidigt som de första stråna började växa så kom de. I slutet på oktober försvann de... Någon som har råd att ge??? :angel: :confused: :cry:

Sv: vårtor-eksem-utslag??????

Det låter som unghästvårtor. Men dom brukar ju försvinna efter ett tag å va ajg vet inte återkomma.
Men för att vara på den säkra sidan så kanske du ska göra ett sånt där prov?

Sv: vårtor-eksem-utslag??????

ja,jag funderar på det men vill inte heller väcka den björn som sover. men är självklart mkt nyfiken så det blir nog ett sådant prov fast jag vill nog isåfall göra det på klinik. Tycker bara det är såmärkligt att man får så olika svar av veterinärerna. Antingen så kan det återkomma till samma häst eller så kan det inte.. Ekller hur??
Tack iallfall för din input!!

Inga fler som har förslag??

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 794
Senast: Luleå
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 503
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka