Sv: vart somnar era spädbarn?
Javisst, men det ena utesluter inte det andra. Och varför inte amma när det är ett sånt utmärkt sätt att ge tröst, närhet, kärlek och ett supersmidigt mellanmål på samma gång
Varför amma om barnet är mätt och man bara vill ge det tröst, närhet och kärlek? Det finns också de som av olika skäl inte har möjlighet att amma, ex.vis pappor.
Men en 8 månaders bebis som dricker 2-3 dl välling spricker inte. Skillnaden ligger vart? Ett amningsmål har paserat magsäcken på ca 20 min så det finns snabbt plats för mer.
Du missar poängen. Det är skillnad på att ge 2-3 dl välling/bröstmjölk EN gång per dygn gentemot att ge barnet 5 "vanliga" mål +9 amningstillfällen vart och ett innehållande ett par dl. Det är därför jag pratar om småsnuttar. Gav man välling lika ofta skulle det förstås vara småsnuttar och lika skadligt i karieshänseende.
Nja det nyaste forskningsrönen menar att bröstmjölk inte ger en PH sänkning i munnen
http://www.brianpalmerdds.com/occlusion.htm (man får scrolla lite för att hitta)
Jag är personligen MYCKET tveksam till nämnda Palmers forskning. Jag orkar inte ens kolla igenom det igen utan kopierar rakt av ett av mina tidigare inlägg ang. karies och bröstmjölk från ett annat forum;
"Du (och amningshjälpen) hänvisar till Brian Palmers resultat. Han i sin tur hänvisar till en forskare vid namn Berkowitz som förklarar att karies på ammande barn kan spridas till barnet från föräldrar eller andra som tar hand om barnet.
Detta är en forskning som jag som lekman har svårt att förstå, även om man suger på barnets napp och överför bakterier måste kariesbakterierna ha något att leva utav för att göra hål i barnets tänder. Jag vet heller inte om det tillhör god forskningsetik att forska efter en tes ("eftersom det vore evolutionellt självmord om bröstmjölk är kariogent...etc")
Den mest seriösa forskningen ska enligt min mening helst ske "teslöst".
Journalisten som rapporterar detta har också hittat en liten
svensk studie som visade på ett samband. Den är dock mig veterligt äldre.
Det sammantaget med att flertalet svenska landsting klart uttrycker att barn som ammas mer än ett år löper större risk för karies p.g.a antalet mål per dygn gör att jag anser forskningläget oklart.
Det är därför i min mening helt felaktigt att gå ut och tvärsäkert hävda att långtidsammande barn inte löper större risk för karies."
Jag kopierar också in ett svar från en tandläkare i tråden;
"Måste som tandläkare bara få göra ett inlägg. Det forskningen har kommit fram till är att det är svårt att dra definitiva slutsatser vad gäller amning och karies. Det har gjorts en systematisk undersökning av all litteratur vad gäller amning och karies och där man ser att de artiklarna som är starkast ur bevisvärde indikerar på att det kan finnas ett samband, men inte tillräckligt för att dra definitiva slutsatser. Det stora problemet med ämnet är att många av artiklarna har väldigt lågt bevisvärde, tex har väldigt många av de artiklar som Brian Palmer refererar till väldigt lågt bevisvärde. Brian Palmer har dessutom inte fått några studier publicerade själv. Dessutom finns det direkt felaktiga påstående som att bakterierna inte skulle kunna använda laktosen, för att den omvandlas först i tarmen. Detta är felaktigt!
Jag tycker för övrigt att det är otroligt att folk i allmänhet är så lite källkritiska att de använder en artikel på amningshjälpens sida som källa. För övrigt tycker jag även att det är sorgligt att amningshjälpen som ju är en seriös organisation inte är mer källkritiska.
Men som tandläkare tycker jag ändå att ni ska fortsätta att amma i godan ro så länge ni vill. Så länge munhygienen sköts och tänderna borstas med fluortandkräm.(finns en studie som visar att bröstmjölk är kariogent om barnet inte får tillräckligt med fluor) Bröstmjölk innehåller laktos och bakterierna kan använda laktos för att bilda syra. Och även om det är tekniskt möjligt så bedömer inte jag bröstmjölk som kariesframkallande i normalsituationen. Men att låta ett barn få bröstmjölk 100 gånger på dag skulle jag inte rekommendera. Men det är ju inte heller normalfallet."
Och jag rekommendera dig att inte dra förutfattade slutsatser om huruvida jag är påläst eller sitter och kopierar AH rakt av. Men någon forskning om att amning skulel vara dåligt finns inte. Däremot finns en massa myter och okunskap. Samt ett ekonomiskt intresse hos barnmatsföretagen om att få oss att sluta amma så snart som möjligt.
Jag tyckte jag träffade ganska rätt i prick ang. vilken forskning du skulle hänvisa till...
Amning är en av de få sakerna i livet som nästan bara har fördelar. Det finns dock ingen anledning att blunda för att det finns en ökad kariesrisk i form av småmål av föda. Amning är heller inget (som man tidigare trott) som skulle skydda extra mot allergi. Även där står fel uppgifter på AH:s sida sedanst jag kollade.
Lägg noga märke till att jag absolut inte propagerar för att man inte ska amma sina barn, jag har själv både ammat, dubbelammat och gett flaska. Däremot tipsar jag om att försöka slå ihop målen för att få en längre nattsömn.
Jag ber här Lupino om ursäkt för att jag har trådkapat ang. karies med dig och din baby som exempel. Absolut inte ont ment på något sätt!