Vart skänker jag fina barnkläder?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har rensat i gömmorna och sorterat ut massor av alldeles underbara, jättefina barnkläder från när min flicka var 2 - 4 år gammal. Jag har tvättat allt och det är verkligen fina, icke slitna kläder som borde få komma till användning. Men vart skänker jag dem? Jag vill inte dumpa dem i dom där stora plåtbehållarna vid sopstationen dit man kan skänka kläder.
Helst skulle jag se att de gick direkt till behövande barn. Men vart vänder jag mig med dem? Nån här som vet??

Sv: Vart skänker jag fina barnkläder?

Jag hade behållt dem.
Din dotter kanske behöver dem igen en dag.

Förövrigt vet jag inte var man kan lämna det.
Myrorna kanske

Jag har tänkt liknande tankar nån gång (när jag ser berget av urvuxna kläder som hamnat i vårt "skrotrum"....:o)

Hade tidigare bekanta som själva transporterade kläder och prylar till Estland, men de har slutat med det.
Jag tror man får leta reda på några såna arrangemang själv.

Har kläder kvar från när jag och brosan var små.
Jättekul och ha kvar och använda på Isak nu.

Vi fick även massvis med kläder från sambons släkt.
Så vi har inte behövt köpa något alls själva

Visst kan man spara på en del kläder, men inte allt... :eek:
Vissa kläder har man ju själv inte gillat att använda, då är det ju bättre att de kommer till ngn som kan uppskatta dem.

Jag har också kläder både från när jag själv var liten och från när min mamma var liten. Men bara enstaka plagg.

Jag har skänkt kläder, barnvagn och bilbarnstolar till kvinnojourer. Mycket uppskattat, och sades komma väl till användning till en kvinna som strax skulle bli mamma. Ibland får de in mycket kläder, men ring och kolla.:)

(De berättade att de gärna emot kläder till tonåringar också, och damkläder. Inte något som alla kanske tänker på att det finns ett behov för.)

Jag skänker kläder till kyrkan här i "byn". De samarbetar med en församling i Estland.
Jag vill också gärna att kläderna kommer direkt till de som behöver :laugh:

Så hör med församlingen där du bor, är mitt tips :idea:

vi har myrorna "konteinrar" här i stan, där skrotar vi alla våra gamla kläder. Supersmidig.

Jag skulle också leta reda på något lokalt arrangemang som t ex åker till Estland. Några som man har förtroende för så man vet att kläderna verkligen kommer fram och till de som behöver dem.

Jag själv är lite emot att lämna sakerna till Myrorna eftersom de i sin tur säljer det vidare.

När kläder skeppas direkt till behövande i andra länder så kan det slå ut lokal textilindustri. Därför är det många gånger bättre att sakerna säljs i Sverige och pengarna skickas till tex ett barnhem.
Här i vår kommun har vi Erikshjälpen som har en superb second hand där pengarna verkligen går till behövande.

Erikshjälpen tänkte jag inte ens på, de finns ju lite varstans.
Men funkar Myrorna verkligen på det sättet? Eller är det bara något jag har fått för mig?

Så här funkar det, saxat ur DN.
Myrorna
Vinsten går främst till sociala projekt.I år beräknas de stora ideella svenska secondhandkedjorna omsätta cirka 600 miljoner kronor, en ökning med 25 procent på fem år. Nyanskaffningsvärdet för dessa varor skulle ha varit cirka fyra miljarder kronor.
Under ett år samlar Myrorna in cirka 30 miljoner klädesplagg och skor, cirka 2 miljoner böcker, 2 miljoner presentartiklar, köksredskap och liknande samt
ett par hundra tusen möbler.
Omsättningen förra året var 170 miljoner kronor och vinsten uppgick till 20 miljoner kronor. Överskottet används i olika sociala projekt i Sverige och Lettland.
Myrorna startade för ett hundra år sedan och är Frälsningsarméns butikskedja för secondhandvaror. Begagnade kläder, möbler, glas och porslin, prydnadssaker med mera säljs i närmare ett trettiotal butiker runt om i landet. Alla varor som säljs i butikerna är gåvor. Mycket av det som samlas in skulle annars hamna på soptippar eller brännas.
Två viktiga mål för Myrorna är att erbjuda arbetsträning för personer som står utanför arbetsmarknaden samt att minska resursåtgången i samhället genom att främja återanvändning.
Omräknat till energi motsvarar miljönyttan av Myrornas verksamhet all energi som produceras i landets vindkraftverk.
Andra ideella organisationer som sysslar med secondhand är:
Stadsmissionen
(www.stadsmissionen.se),
Erikshjälpen (www. erikshjalpen.se),
Röda korset (www.redcross.se),
Emmaus (www.emmausbjorka.se)
och Pingsrörelsens biståndsorganisation PMU (www.pmu.se).
Mer information om secondhand finns på: www.secondhand.se

När kläder skeppas direkt till behövande i andra länder så kan det slå ut lokal textilindustri. Därför är det många gånger bättre att sakerna säljs i Sverige och pengarna skickas till tex ett barnhem.
Här i vår kommun har vi Erikshjälpen som har en superb second hand där pengarna verkligen går till behövande.
Fast ärligt talat, ett lass med begagnade barnkläder, leksaker och andra pryttlar till ett barnhem - jag tvivlar starkt på att detta barnhem får pengar till ens en bråkdel av detta om det i stället kommer pengar från försäljning av grejerna.
Jag tror inte heller att detta barnhem hade köpt kläder från den lokala textilindustrin för att rädda den.

Skänk dom till de ensamstående föräldrarna som skriver i fattigbloggen. en hel del där som inte har något. eller kanske till Romerna på Meros camping.

Länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Jag lämnar till RödaKorset-butiken hos oss (Kupan). De säljer det mesta i sin butik och pengarna går till deras olika verksamheter. Jag vet inte om de skickar några saker direkt till behövande?

Nej - det är nog bra att det går ner en o annan lastbil till de forna öststaterna.
Det var i Afrika som en textilfabrik hade fått slå igen sen hjälporganisationer mer eller mindre dumpat tonvis m kläder i någon region.
Men det är tossigt att INTE ge till en hjälporganisation som säljer kläderna. Dom pengarna kan ju gå till utbildning för personalen på barnhemmen så dom slutar binda barnen...
Det går inte så mycket lastbilar längre och att inte ge bort kläderna alls är väl det sämsta alternativet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 944
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 158
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Vi har fått massor av kläder till lillen, både nya och begagnade, och nu börjar vi kunna rensa ut dom minsta storlekarna. Vi har haft...
Svar
15
· Visningar
2 813
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur