Vart ska jag börja?

Sv: Vart ska jag börja?

Jag har en liten annan åsikt. Jag tycker att det är lättare att lära sig den absoluta basen på ridskola, när det är någon annan som kan visa hur det ska se ut. Jag har försökt att lära ut att rida lätt, inget jag minns var svårt att lära mig på ridskola, men otroligt svårt att förklara, jag har visat fysiskt, verbalt och efter alla konstens regler, från mark och på häst. Men om man ser någon annan som gör det samtidigt så löser det sig själv ;). Men när man kan skritta, trava, galoppera och hoppa ett litet hinder så är ridkolan en mycket långsam process att komma närmare livet som hästmänniska. Givetvis behöver det inte vara på en ridskola, men en instruktör och en draghjälp som kan visa samtidigt är guld.
Men som sagt, militär ordning behöver det inte vara om man inte satsar på att bli duktig snabbt. Det ska i första hand vara kul!
Ulrika
 
Sv: Vart ska jag börja?

Bill: tanken är väl att jag slipper den militära diciplinen... men ändå kunna ta vara på det som kan läras ut, på ett posetivt sätt, det är ändå ni som är experterna inom det specifika området, fan jag är grön på området, alla intryck, alla lärdomar om ämmnet, är viktiga om man ska kunna bygga en stabil grund över det, att "dissa" ridskolor, tja, asså det låter lite överkurs i mina öron, nånstans bör jag som individ skaffa mig informationen om vad som gäller på den plats där jag ska vara, liksom inte bara "ta" en häst, och hoppas på det bästa. men dina ord är noterade, och att kunna njuta av den fria naturen och att ha både roligt och ta lärdom av det är det viktigaste för mig, framför allt anser jag personligen, att kunna hantera hästen, är viktigt så man inte skadar djuret, vilket skulle vara ödestiget, för både mig och djuret, i fall man hammnar i en situation som kan vara farligt för både hästen o ryttaren, har jag ingen kunskap / överblick över en eventuell situation som kan uppstå va det nu än kan vara, så kan det ju sluta illa, den informationen kan jag tänka mig att man kan få på en ridskola, men visst även av en person, men då kan det ju bara vara enskilda händelser som den personen har varit med om. Att få en bra överblick över alla tänkbara situationer som kan uppstå, känner jag kan vara bra och veta samt känna till. Men det är bara mina egna tankar om det hela.

Pastejja: Precis, en grund är viktig att stå på, man ska inte trampa på djupt vatten innan man kan simma.

Tack för bådas inlägg, och tankar om det hela.

mvh. Anders.
 
Sv: Vart ska jag börja?

Ber om ursäkt, det var inte meningen att knuffa tråden ur kurs.

Det handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan; säg 25hästtjejer som många har stått ut med oförstående pojkvänner och in på plan släntrar en blivande hästkarl in. Du kanske förstår vad jag menar... ;)

Ska lämna tråden ifred nu, lycka till med ridningen! :)
 
Sv: Vart ska jag börja?

Elionor: Absolut ingen fara, du har inte knuffat tråden åt något håll, intressant med folks tankar om det hela, även om det är på ett personligt plan, som det handlar om när det kommer till det här med oförstående pojk/flickvänner. Men för all del, sluta inte skriva i tråden, om du har något mer intressant att berätta för en nybörjare som mig så är det bara tacksamt.

mvh:Anders.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart ska jag börja?

Bframför allt anser jag personligen, att kunna hantera hästen, är viktigt så man inte skadar djuret, vilket skulle vara ödestiget, för både mig och djuret, i fall man hammnar i en situation som kan vara farligt för både hästen o ryttaren....

....den informationen kan jag tänka mig att man kan få på en ridskola, men visst även av en person, men då kan det ju bara vara enskilda händelser som den personen har varit med om. Att få en bra överblick över alla tänkbara situationer som kan uppstå, känner jag kan vara bra och veta samt känna till. Men det är bara mina egna tankar om det hela.

Nu finns det väl ridskolor och ridskolor, men den uppfattning jag fått är att på en ridskola får du grundkunskaper i Ridning i en manege och mindre info om hur man sköter en häst, beteer sig ute i naturen, säkerhetstänkande och hur hästar egentligen fungerar.

Sök dig isf till en mindre ridskola med mindre grupper där man främst utbildar framtida hästägare istället för framtida ryttare. Det blir förmodligen lite dyrare och med längre kötider men är med största sannoliket värt pengarna. När du lärt dig grunderna är nog nästa steg att hitta en medryttarhäst eller liknande där man får möjlighet att rida oftare, arbeta mer på relation och förståelse till hur hästar fungerar och helt enkelk skaffar mer rutin.

Håll ögonen öppna efter clinics, föreläsningar och kurser som går och fördjupa dig i det du finner intressant. Diskutera mycket och ofta med många olika personer. Inom hästvärlden finns lika många åsikter om hur man gör som det finns hästmänniskor och genom att veta så mycket om möjligt om de flesta metoder så kan du skaffa dig en egen åsikt om vad du tycker funkar för dig.
 
Sv: Vart ska jag börja?

Elionor: Absolut ingen fara, du har inte knuffat tråden åt något håll, intressant med folks tankar om det hela, även om det är på ett personligt plan, som det handlar om när det kommer till det här med oförstående pojk/flickvänner. Men för all del, sluta inte skriva i tråden, om du har något mer intressant att berätta för en nybörjare som mig så är det bara tacksamt.

mvh:Anders.


Tack för det!
På buke spårar det ofta ur och blir ofta personligt. Consider yourself warned. :D
 
Sv: Vart ska jag börja?

Necropost så jag ber om ursäkt till o börja med, när tråden skapades så trodde jag min militära karriär va över men ännu en gång fick jag åter kallas i tjänst och är nu hemma igen, och hoppas att jag får vara hemma denna gången, dock fick jag mig en fin ridtur i Afghanistan...

får se va jag hinner och kan i vår man kan ju alltid ta nya tag så att säga, hoppas jag får lite fritidsridning i vår / sommar.

hoppas jag inte gjorde alla på forumet arga med att posta i min gammla tråd...

mvh. A.

inte jag som är närmast i bilden utan i bakgrunden.

%7BB7BB2DC0-7459-48CD-9B3D-7C74DA593C06%7D.jpg
 
Sv: Vart ska jag börja?

Det är bara kul ,ed lite uppdatering på gamla trådar:)
Hoppas du kommer ut något på hästryggen nu när du är hemma från krig och elände!
 
Sv: Vart ska jag börja?

Hej! hoppas du hade kul..ehm kanske dum fråga..sorry

men de enklaste för nån som kanske inte har så mycket "fast" tid är att komma i kontakt med en lite större ridklubb som arrangerar olika "tillfälliga" kurser inom olika ämnen.
Eller skaffa kontakter! ovärdeligt! kan du inte komma i kontakt med ågon nära som har häst som du kan komma o lära dig lite grunder på?

tror inte någon vänlig hästmänniska har emot att ta emot lite hembesök för en hästintresserad gentleman till ungkarl;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
M
Western Hej alla westernmänniskor! Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Fendi
·
C
Ridning Hallå! Detta är en tråd där jag vill beskriva hur jag upplevde ridpasset i går. Slutet av ridpasset betedde sig min häst mycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 315
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp