vart registrerar man häst med okänd härstamning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sonett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 110
S

sonett

Vart kan man registrera en blivande häst med okänd härstamning.
(häst alltså, inte ponny)

Vad krävs för att registrera och vad kan en totalkostnad bli på ett ungefär?

Sv: vart registrerar man häst med okänd härstamning?

Unghäst, som inte ser ut att stanna på ponnymått.

Hejsan,

Jag har precis köpt en häst utan pass också. Och jag ska regga honom som okänd härstamning.
Men jag vet vem mamman och pappan är, men pappan är inte godkänd hingst och mamman står i ett stall ett antal mil ifrån mig.
Om man ska ha med namnet i passet på föräldrarna måste man göra ett DNA prov som visar att det är de som är föräldrar till hästen.
Och det kostar ganska mycket.

Ett pass för häst som ska reggas utan härstamning kostar runt 500 kr men sen är det ju chip märkning och kontroll som kostar lite mer.

Kolla in på SH där står det mesta angående detta.

Lycka till!

Hur stor är skillnaden i pris på att regga med föräldrar än utan?
u

*knapplån* Hoppas dte är okej att jag kapar tråden lite, måste bara fråga en sak angående mitt kommande föl.

Mitt sto (svensk varmblodig travare) är betäckt med en icke godkänd halvblodshingst. Ska fölet i så fall reggas med okänd härstamning, trots att jag äger stoet. Måste man i så fall ta DNA på både hingst & sto? Och vart registrerar man avkomman? i vilket "förbund"

//Diana

Ska och ska? Det verkar mest vara upp till uppfödaren om denna vill sätta sitt stos namn på uppfödningen. Jag hade inte kunnat tänka mig att regga okänt om jag visste vilka som var föräldrar. Gisningsvis är det ju dyrare än att regga okänt, men å andra sidan var betäckningen gissningsvis lite billigare? Jag kommer nog aldrig mer köpa en häst med okänd stam, däremot kan jag tänka mig att köpa med icke godkand men då måste den vara något speciellt. En häst utan stam är för mig ett helt oskrivet kort. Jag tror att det finns fler med mig som hellre skule välja icke godkänt framför okänt vid eventuellt köp.
Jag är osäker på om du också ska regga i SH eller ASVH?
U

Det beror ju på vad man tänker använda hästen till var och hur man ska göra.
Det pass som kostar 500 kr är det som kallas för slaktpass. Med det så är det inte säkert att man t ex starta i tävlingar. Det krävs ganska ofta att en häst är registerad för att få göra det. Är det då en stor häst så är det ASVH som men registerar den hos och då även får passet från. Men om man då läser i den tidigare länken så ser man att det kostar betydligt mer äm 500 kr.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 965
Senast: morgaine
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
597
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat