Vart köpa soja?

Magica

Trådstartare
Nu finns det kanske redan en tråd om soja eller att det står om det jag frågar om i en annan tråda men jag hittar inte svaret så jag provar med en ny tråd :-)

Har läst att en del ger soja till sina hästar som har svårt att hålla hullet.
Men vad är det för typ av soja för jag misstänker att det inte är soja man köper i en mataffär...eller?
Och vart kan man köpa denna soja? Vilket märke är dt som har soja? (Krafft, Hippo osv).

Tacksam för svar!

Sv: Vart köpa soja?

Nu finns det kanske redan en tråd om soja eller att det står om det jag frågar om i en annan tråda men jag hittar inte svaret så jag provar med en ny tråd :-)

Har läst att en del ger soja till sina hästar som har svårt att hålla hullet.
Men vad är det för typ av soja för jag misstänker att det inte är soja man köper i en mataffär...eller?
Och vart kan man köpa denna soja? Vilket märke är dt som har soja? (Krafft, Hippo osv).

Tacksam för svar!
Soja köper man på granngården, och märket är lantmännen.

Haha, nej. Det är ingen soja i mataffären som folk pratar om när det gäller att ge till sina hästar. Det jag ger till min häst är som små små pellets.

Jag har fått tag på lite olika märken men det jag oftast köper kommer från Orga Kvarn och köps i 25 kilos säck. Jag antar att märket är lite olika beroende på var man bor. Jag har bara frågat efter soja i foderbutiken så har jag alltid fått rätt. Här omkring finns det i var och varannan hästfoderbutik och jag antar att det finns där du bor också. Fråga de jobbar där helt enkelt så lär du hitta det : )

Ja jo misstänkte det ;)

Var på Lantmännen idag och frågade efter soja till häst. Biträdet s¨g ut som ett frågetecken...Nej något sådant har dom inte. Ska man ge soja till hästar frågade hon? suck...

Vad frågar man efter: sojapellets? Sojamjöl? soja...vaddå?

Här hemma hos oss visste de heller inget om soja till häst. De hade inget sånt sa de. Men det är inte så stor Granngårdenbutik heller.

Vi ville åt proteinet å köpte istället ett kraftfoder med högre protein som får duga så länge..

Man frågar efter personal som vet något!
Det har gått utför sen Lantmännen bytte namn till Granngården.
Men som sagts ovan så finns ingen speciell soja till häst utan det är samma som till nöt o svin.
PL

Nu vet jag inte hur mycket protein du behöver tillsätta men jag hade kollat på krafft muskel istället för soja. Det kan vilken jeppe som helst på Granngården ta hem utan att det blir fel;) Det innehåller potatisprotein som huvudsaklig proteinkälla.

Nu vet jag inte hur mycket protein du behöver tillsätta men jag hade kollat på krafft muskel istället för soja. Det kan vilken jeppe som helst på Granngården ta hem utan att det blir fel;) Det innehåller potatisprotein som huvudsaklig proteinkälla.

KL. Svårt att ta hem fel när det gäller soja också eftersom soja är soja helt enkelt. Vad jag har sett här på nätet är en kostnad för krafft muskel på 278 kr för 15 kilo, medan soja kostar 299 kr för 25 kilo. Så om man inte av moraliska skäl väljer bort soja, ser jag ingen anledning att köpa något dyrare bara för att det är förpackat i en tjusigare säck.

Har man en konstaterad proteinbrist i foderstaten kan soja vara ett alternativ, men jag tycker man ska utvärdera andra (bättre) alternativ först. Dels för att soja rent miljömässigt är en katastrof, men också för att det är ett skarpt fodermedel som kan ställa till det för hästen.

Jag föredrar lusern eller kraftfoder baserat på grönmjöl i första hand, Salsa har ett gräspellets-alternativ som jag inte provat men hört gott om. Potatisprotein ska också vara en bättre proteinkälla för hästar, enligt utsago.

Visst är det kostnadseffektivt, men inte om man inte är säker på att det är just protein man behöver.

*KL*

Nu ville jag inte ha en diskussion ang om jag behöver extra protein mm utan ville veta HUR man får tag på soja och i såfall i VILKEN form. Inget annat.

Har iaf idag sett att Hippo har sojaolja på dunk, likasom Krafft. Är det något att ha?

Man frågar efter personal som vet något!
Det har gått utför sen Lantmännen bytte namn till Granngården.
Men som sagts ovan så finns ingen speciell soja till häst utan det är samma som till nöt o svin.
PL

Här heter det inte Granngården utan heter Lantmännen fortfarande. Är en liten gård som driver den.
Och ja, jag hade frågat kunnig personal om det hade funnits någon sådan där...;)

Visst KAN man använda soja, men var försiktig, känner ett par hästar som redan vid låga givor (nån dl) fått kraftiga reaktioner, svullnat igen i ansiktet, knaggliga i huden osv. Håller i övrigt med Lovisaeleonora helt och hållet :).

Jag kör lantmännens för nöt och svin, tror det står sojamjöl på säcken? Men jag kollade inte så noga, de fick beställa hem och fattade vad jag var ute efter.

Lite ot då men,
när säcken börjar ta slut kommer jag nog återgå till Krafft Muskel igen, pållen tyckte om det bättre, just nu lämnar den trots endast 2½dl soja per utfodring.

Berätta bara för dem att du vill ha fodersoja, samma som används till nöt och gris så kan de säkert fixa det på en vecka eller så. Har haft dem till att kolla upp lite olika grejer åt mig tidigare så de kan faktiskt lösa en del, även på den lilla gården.

ja jag håller oxå med det Lovisaleonora sade MEN det är fortfarande ointressant till varför jag frågar efter soja. Kan vara till min häst eller någon annans häst.

Jag vill bara veta det jag skrivit innan..;)

Nu har vi ju inte en Granngården här som jag skrivit innan utan det är en Lantmännen fortfarnade. Men det är kanske samma sak?
Har föröskt få dem att ta hem det men de vet inte vad jag menar med att jag vill ha soja. De säljer enbart hästfoder här på denna Lantmännn och det är det de tar hem. Jag vet inte riktigt vart bönderna här köper sitt grisfoder...Får kanske luska ut det :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar