Vart kan jag resa?

Twihard

Trådstartare
Jag vill göra något i sommar på min semester. Jag känner att jag vill uppleva något och liksom unna mig själv någonting.😊 Kanske resa ensam och bara vara, ev. Fråga en kompis. Men vart?🤔

Jag vill resa inom Sverige men har typ aldrig rest? Varit på några resor med familj, senast 7 år sedan. Är vanligtvis en hemmasittare Och liksom nöjd med äventyr i närområdet.

Men känner nu att jag vill uppleva något. Jag älskar gamla slott, ruiner och historia, men gillar inte solstränder och att sitta stilla Eller liksom softa för länge. Ingen naturentusiast men gillar naturen (dvs. Campa eller långa vandringar går fetbort).😊

Har någon tips på något roligt att uppleva på sommaren som samtidigt är prisvärt?🙃 Varit sjukskriven mycket ochhaft andra utgifter så har ingen extrem resebudget.

Är ingen stor matfantast, är "kräsen" och allergisk mot mycket. Men jag älskar att baka bröd. Museum, nördiga saker och liknande gillar jag.😊

Vad kan jag hitta på?🤔 Vilken stad? Tips på hotell?😁

Jag känner att jag rest så lite och kan så lite om vårt vackra land att jag saknar idéer.🙈🤣

Har du tillgång till bil eller kommer du resa kollektivt?

Visby under lågsäsong när priserna inte hunnit stiga eller sjunkit igen.
Örebro med sitt slott, eller kanske Glimmingehus?
Uppsala har mycket historia i city, och lätt att ta sig till coola ställen med lokaltrafiken.

Hotell vet jag inte men Vadstena kloster och Varnhems klosterkyrka står högt på min lista över platser att besöka dels pga att Arn är en historisk peson och att jag gillar historia i allmänhet. Även Brahe slott och Visingsö står högt på listan pga förut nämda orsaker.

Åka runt Mälaren? Där har du Taxinge slott, Gripsholms slott, Strömsholms slott och säkert några fler. Kombinera tåg med båt och kanske buss?

Vet ju inte varifrån du utgår men skulle också tipsa om några dagar på Gotland. Har förstått att vissa veckor har högre tryck och blir dyrare men om du kan undvika dem tror jag det går att göra en prisvärd resa dit.

Stockholm har ju annars en mängd museum och lite beroende på hur god tid innan man bokar så blir det inte så dyrt att resa.

Åka till Strömsholm eller Falsterbo och kombinera minisemestern med att kolla på hästtävling en av dagarna. Det finns säkert andra lite större meeting i olika svenska städer också om det skulle vara intressant.

Har du tillgång till bil eller kommer du resa kollektivt?

Visby under lågsäsong när priserna inte hunnit stiga eller sjunkit igen.
Örebro med sitt slott, eller kanske Glimmingehus?
Uppsala har mycket historia i city, och lätt att ta sig till coola ställen med lokaltrafiken.
Jag har bil😊 min semester blir runt v. 29-32 så rätt sent. Vet inte om det klassas som högsäsong? Men tack för tipsen. Ska kika på dem😊

Jag
Hotell vet jag inte men Vadstena kloster och Varnhems klosterkyrka står högt på min lista över platser att besöka dels pga att Arn är en historisk peson och att jag gillar historia i allmänhet. Även Brahe slott och Visingsö står högt på listan pga förut nämda orsaker.
Bor i detta närområde. Det är jättefint där så förstår att du vill dit😊

Vet ju inte varifrån du utgår men skulle också tipsa om några dagar på Gotland. Har förstått att vissa veckor har högre tryck och blir dyrare men om du kan undvika dem tror jag det går att göra en prisvärd resa dit.

Stockholm har ju annars en mängd museum och lite beroende på hur god tid innan man bokar så blir det inte så dyrt att resa.

Åka till Strömsholm eller Falsterbo och kombinera minisemestern med att kolla på hästtävling en av dagarna. Det finns säkert andra lite större meeting i olika svenska städer också om det skulle vara intressant.

Glömde skriva att jag bor i Östergötland🙈 Hästtävlingar är inte min grej men det är fint runt Falsterbo😊

Vi har alltid tagit med bil, parkerat den precis utanför muren och bott inne i Visby.
Jag är ganska gnällig när det kommer till hotell så har valt ett av de lite finare varje gång.
Men det finns väldigt mycket att välja på både i och utanför Visby 😊
Tack, ska kolla upp det😊

Tips om du ska besöka till exempel flera slott på resan att köpa kulturarvskortet. Du får 50 procent rabatt på inträdespriset och du tjänar rätt snabbt in det @Twihard . Det finns som app där du köper kortet och får tips på sevärdheter i närheten.

Om du bestämmer dig för turen med bland annat strömsholm är deras app hästsportmuseum väldigt kul och informativ. Då kan du gå runt på strömsholm i stallarna och runt byggnaderna och lyssna på,olika sakerom historien på Strömsholm m.m.. I Strömsholm finns vandrarhem om du vill bo lite billigare och ha möjlighet att fixa egen mat.

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
910
Senast: Kirre
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 318
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 464
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag skämtade lite i VGV-tråden för ett par veckor sedan om man kunde bära ett visst klädesplagg som 34-årig morsa. Ni vet när det har... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Kelpie eller ESS?

Hästrelaterat

Tillbaka