Jag har en ridhäst som i två-tre års tid lagt tungan över bettet så fort det blir jobbigt. Nu lägger hon tungan över direkt när man tränsar i boxen. Jag har kollat igenom hela hästen med tänder och allt ja, hela baletten och det är inget fel. Jag har provat tungfelsbett men hästen sprang bara och gapade. Det funkar inte längre att rida med tungan över bettet för när jag rider ut så drar hästen iväg, jag orkar inte hålla hästen Dessutom har det blivit en riktigt ful ovana. Jag har lånat ett tungband och det gick jättebra , hästen gapade ingenting, var hur lugn som helst och jag hade kontroll!!! Nu vill min kompis ha tillbaka tungbandet så nu måste jag köpa ett eget. Jag hittar inget tungband på nätet som man kan köpa?? Vart finns de? Skulle helst vilja ha ett i nylon med kardborre band.
Ni travfolk, har ni haft en häst som haft detta med att lägga tungan över som en riktigt befäst vana?? Tror ni att det går att vänja bort??
Alla ridfolk tycker jag är knäpp när jag kommer med tungband på min ridhäst, de tycker ja är en elak djurplågare!!!
Det tycker inte jag. Min häst har alltså sår på den där flärpen under tungan för där trycker bettet på, hon har ju tungan över i princip hela tiden. Jag tycker att det känns humanare att ha tungband än tungfelsbett, dessutom funkade inte det där bettet på min häst, hon fick över tungan till slut ändå.
Så, hit me med era erfarenheter av tungband och vad ni tycker, gärna vad jag får tag på ett också
Ni travfolk, har ni haft en häst som haft detta med att lägga tungan över som en riktigt befäst vana?? Tror ni att det går att vänja bort??
Alla ridfolk tycker jag är knäpp när jag kommer med tungband på min ridhäst, de tycker ja är en elak djurplågare!!!
Det tycker inte jag. Min häst har alltså sår på den där flärpen under tungan för där trycker bettet på, hon har ju tungan över i princip hela tiden. Jag tycker att det känns humanare att ha tungband än tungfelsbett, dessutom funkade inte det där bettet på min häst, hon fick över tungan till slut ändå.
Så, hit me med era erfarenheter av tungband och vad ni tycker, gärna vad jag får tag på ett också