Vart går det att köpa detta bett?

CA

Trådstartare
Har bara hittat det på Markus Postorder (Levad) där det kostar cirka 700-800 kr, finns det fler affärer/ställen med detta bett?:
alta-escuela-inox.jpg

Finns dessutom...bara för att det ska vara jobbigt...två oliak utföranden på dem. Eller ja jag tror det. Den bilden du visade är på den billigare varianten. Förut gjorde bara den dyrare varianten. Låg runt 1100kr för det bettet. Har själv ett.

Vet inte om det finns fler ställen som säljer det. Kan också tänka mig att det jag skrev är något jag hört att de ska göra och inte har gjort än. Svea kan säkerligen rätta mig (om hon är tillbaka).

Det finns flera ställen, både svenska och utländska, som säljer detta bett. Jag behöver väl inte göra reklam här för nåt särskilt ställe, du kan gå in på www.geocities.com/ridkonst och kolla i länklistan, så ser du att de flesta som säljer iberisk ridutrustning har sådana bett i lager.

Ser ut som den är även rostfri i mundelen. Rostfritt ger något torr mun. Kan du hitta samma bett fast i järn så är det ett bättre köp fast inte lika flashigt.

Synd att man inte fick se en närbild på betten så man kan se om de var de bättre eller "sämre" versionen av dem.

Undrar om de helt lagt ned att göra den dyrare och i mina ögon bättre versionen av bettet. :confused:

Den snyggare versionen tillverkas av Roldán. Den andra versionen tillverkas av Lopez. Funktionsmässigt är det ingen skillnad på betten.

Just det ja så var det ja två olika tillverkare :idea:
ja den sidan som jag tipsade om har iallafall båda betten, för när jag och en kompis beställde därifrån då fick vi ett varsitt jag fick det ifrån lopez fast jag ville ha det andra eftersom det är snyggare och ser mer välgjort ut och då var det bara att skicka tillbaka det och be om det andra bettet. Ja vad jag ville få fram av detta var att jag tror att bara man säger vilket man vill ha så kan man beställa båda märkena och de kostade iallafall då lika möe

Är pållen redo för att ridas på blank stång? Jag tycker man bör vänta tills dess att hästen börjar bli "färdigutbildad" eller åtmistone har kommit till en nivå med rörelser som piaff och galoppiruett; så att man åtminstone har nått en viss grad av kommunikation med hästen. Det är svårt att på ett korrekt sätt rida på blank stång eftersom hästen måste fungera nästan uteslutande för sitshjälperna. Formgivningen på vanligt tränsbett måste också fungera innan man börjar på blank stång, annars blir det bara "fusk", ingen ärlig sökning framåt-nedåt. Enligt min mening kan man alltså inte utbilda en häst på blank stång. Men detta är ju klart en helt annan diskussion, och dessutom vet ju inte jag hur lång du kommit med din häst!

Äh, låt dom hållas :) du ser på nicken hur långt dom har kommit i ridningen.
Det var dumt av mig att ens nämna att materialet har betydelse. För det är helt ointresant, viktigast är att rida på stång och så i ögonfallande som möjligt då.

Flashigt värre :p
Jag måste fråga en sak. Inom vanlig dressyr
brukar man ju anse att man kan fuska fram en falsk
huvudhållning osv. med stång om man
inte redan är "där" på riktigt. Hur ställer man
sig till detta inom AR? Vad säger barockguden?
Ska man rida på stång från början till slut?

Ser ut som den är även rostfri i mundelen. Rostfritt ger något torr mun. Kan du hitta samma bett fast i järn så är det ett bättre köp fast inte lika flashigt.

Vi hade en intressant diskussion med en hästtandläkare (utb: veterinär, tandtekniker (på människa) & hästtandläkare) om det här med bett och material för ett tag sedan. Han kom med det det svåromstridda påståendet att det faktiskt finns en anledning till att man använder rostfritt till allt som man vill ha sterilt. T.ex. till operatinsverktyg m.m. Den ända metall som egentligen är renare är guld, och det vore ju alldeles för mjukt för att göra bett i. För att inte tala om för dyrt! Hur som helst så ansåg han att järnbetten som oxiderar (och därför irriterar slemhinnorna till att producera mer saliv) är lika mycket "fusk" som att sätta in ett stångbett på en icke-färdig häst. En häst som trivs med sitt bett kommer att smaska lagom mycket på det och inte behöva någon "hjälp". Och den irritation som man skapar i munhålan är ju inte speciellt posetiv om man tänker efter. Ändrar man balansen i munhålan kan hästen ju också få svårare att bryta ned fodret korrekt o.s.v. Jag har visserligen svårt att tro att det finns många hästar som skulle ha fått bestående men av att ha ett järnbett i munnen, men nog är det värt att tänka över.

Mvh/Marie

Naturligvis ska vi sterilisera bettet innan vi stoppar den i munnen på hästen. Måste vara ett av dom absolut mest korrkade påståenden i alla fall. Men om du önskar så går det mesta att sterilisera :) Och den anlitar du till din häst?
Rena metaller, rostfritt är ingen ren metall utan en blandning.
Pröva med att ha olika metaller i munnen, vissa är vidriga vissa bättre. Vad hästen tycker vet man inte helt.
Mängden fragda är inte enbart en effekt av materialet. Den hästen som skummar mycket kan skumma lika mycket i SP.
Misstänker jag vet vilken tandläkare du menar, är det den så har han kläckt ur sig mycket annat som jag inte håller med om :)

Naturligvis ska vi sterilisera bettet innan vi stoppar den i munnen på hästen.

Nej, det sa jag inte.

Och den anlitar du till din häst?

Med risk för att bli tjatig; Nej, det sa jag inte.

Rena metaller, rostfritt är ingen ren metall utan en blandning.

Nu menade jag inte rena metaller på det sättet. Jag menade (eller egentligen han menade) metaller som inte avger en massa oxidationer och dylikt. Därför är det "rent".

Pröva med att ha olika metaller i munnen, vissa är vidriga vissa bättre. Vad hästen tycker vet man inte helt.

Nu har jag ju bara provat rostfritt, och det smakar mest ingenting tycker jag. Om jag skall vara ärlig tycker jag järn smakar mycket värre (har druckit vatten med mycket järn i), men å andra sidan tycker jag inte om gräs heller... Så exakt vad hästarna tycker kan jag inte heller säga.

Misstänker jag vet vilken tandläkare du menar, är det den så har han kläckt ur sig mycket annat som jag inte håller med om :)

Detta är ingen "kändis-tandläkare", men kanske vet du vem det är ändå. Det är ju heller inte speciellt viktigt. Men just eftersom vi faktiskt inte kan säga med 100 % säkerhet vilket material som är bäst så är det väl synd att döma ut de rostfria betten? Jag tyckte helt klart att hans teorier för det rostfria slår alla de som jag hört för järnbetten, men jag har säkert inte hört alla teorier ännu ;) Däremot så är min erfarenhet att hästarna trivs precis lika bra på ett vanligt rostfritt om ryttarens hand bara är mjuk och fin.

Mvh/Marie

Det visste jag inte. *suck* Vilken djungel det är där ute! Det verkar som om vi kan konstatera att alla materialen har sina nackdelar, och att det då gäller att hitta det bästa till just sin häst. Jag har dock aldrig träffat en häst som varit allergisk mot sitt bett. Kan man se det på något speciellt sett? Förutom de vanliga signalerna på att hästen inte gillar bettet menar jag. Vi människor bli ju ofta svullna m.m. vid nickelallergi.

Mvh/Marie

Allergiskt kan man inte kalla det men mina hästar blri vansinnigt upprörda i munnanrna när jag sätter på bett gjorda av koppar och sån där svart metall, tvåfärgade. De tuggar och saliverar nått vansinnigt och vill bara spotta ut det, trots att jag inte ens tagit tyglarna. Nån sa att det beror på att två metaller ihop med saliv (ledande) gör att det bildas nån slags strömmar i munnen som känns obehagligt. Osm att tugga på foliet i ett kexchoklad :crazy: typ. Vet dock inet om det är så, men jag undviker numera blandmetallbett av denan anledning.

Allergier....Vissa av travarna ( de flesta om jag tänker efter) fick äckliga sår i minnen av Happy Mountbett). Hästtandläkaren konstaterade att det var brännskador :cry:. Då skämdes man rätt rejält kan jag säga.

Jag har sett flera hästar som ägarna påstår har allergi mot sina bett men när jag ser de ryttarna rida sina hästar så gissar jag istället på att det är friktionsskador. De micklar och sågar och grejar med betten, det får inte ligga stilla en sekund i hästens mun.

)"Allergier....Vissa av travarna ( de flesta om jag tänker efter) fick äckliga sår i minnen av Happy Mountbett). Hästtandläkaren konstaterade att det var brännskador . Då skämdes man rätt rejält kan jag säga."

Jag har länge hävdat att syntetbett ger upphov till bränn/friktionsskador men enbart mötts av skepsis. De skall ju vara så bra för hästar med känsliga munnar. Hur som helst fick en häst i stallet sår i mungipan och vi tittade närmare på bettet. Inte nog med att materialet (enligt mig) är olämpligt för de flesta hästar (har träffat EN som funkade "bäst" på syntetbett) - bettdelarna är sammangjutna/klistrade(?) och skarven är SYLVASS! Den är dock ganska diskret och man får verkligen undersöka bettet noga, men hästen hade nog märkt det allt.

Hästen reds på hackamore till munnen var läkt, sedan fick hon ett vanligt metallbett och problemen har inte återkommit.

Jag köper ibland flotta bett och sedan använder jag kanske 25 % av dem :D, men jag vill ha dem så att de passar i storlek och utformning så att jag kan använda dem om jag skulle vilja. Jag har länge velat ha en S-stång som den som visades ovan, men precis som Antti tror jag på järnbett. Att få tag på en stång med SKÄNKLAR i järn möter inga hinder, men då är mundelen rostfri!!! Om det var tvärt om skulle jag förstå logiken (att vissa föredrar det rent estetiskt, själv gillar jag det svarta järnet), men detta har jag lite svårt att fatta... :confused:

Anneli

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: Cavallo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 220
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA