Precis detta är jag orolig över just nu då min nya häst ska besiktigas om några dagar, tror inte röntgen av rygg behövs för försäkringen, dessutom velar jag över att livförsäkra hästen till ett lägre pris än inköpspris. Veterinärförsäkring är inte så dyrt men livförsäkring drar iväg ganska markant, speciellt över 100-tusen. Hon jag köper hästen från har den högt livförsäkrad men begränsad vet-försäkring, jag tänker tvärtom, är det dumt?
Livvärdet handlar endast om vad man är villig att gambla med, tänker jag. Man ska ju vara medveten om att hästen byter ryttare, underlag, utrustning, rutiner osv när den flyttar. Första året kan det hända mkt och jag tycker risken är störst då, så är man inte villig att bli av med hela summan för köpet kan det vara en ide att livförsäkra så man slipper börja på noll om olyckan är framme.
Vet.vård tycker jag är fint att ha. Vem vet om min buffert just där och då tänker vad ett besök kostar. Och för all del - om olyckan är framme så vem vet om man hunnit spara ihop en ny buffert innan olyckan är framme igen.
Hurvida man försäkrar är i mina ögon helt beroende på ens ekonomiska resurser. Det finns inget rätt eller fel egentligen.