Vart är Oraklet när man behöver det?

Aliide

Trådstartare
Gah! Jag är helt förvirrad. Kanske ska ta en fodertik. Det är bara lite prat på det. Inget praktiskt är fixat än osv, jag har ju inte bestämt mig :crazy:

En liten kelpietik som inte är född än visserligen. Jag vill så gärna, men är rädd för att misslyckas. Har ju som sagt haft mycket problem med min andra hund. Som är en helt annan hund är Kelpien dock. Rädslan för att få en "likadan"..

Jag har all tid i världen, min nuvarande hund är underbar och 2 år snart. Min sambo vill jättegärna osv. Har allt posetivt egentligen men kan inte bestämma mig. Vill ju inte göra ett impulsbeslut.

Kelpien är ju bara så underbar. Liten hund med stor hjärna och mycket motor.

Vad säger ni? Hjälp mig nu :crazy:

Sv: Vart är Oraklet när man behöver det?

Ska du ha kvar hanen då? (antar det) i så fall, hur blir det när tiken börjar löpa?

Man lär sig ju mer hela tiden och som jag förstått så är ju din hund som du har nu rätt "svår" så jag tror nog inte att du kommer ha några problem med en till ny hund. Du verkar ha koll tycker jag :D
Och kelpien är ju som du säger en härlig hund.
Det enda jag ser som "problem" som sagt är att ha en hane och en tik, jag Vet att det är en hel del människor som har det, men det är ju inte alla hanar/tikar som klarar det... :crazy: men som sagt kan ju bli bättre om hanen får se tiken växa upp..
Nej men vad babblar jag om ;)
Tänkte egentligen kolla om du hade tänkt på den här hane-tik grejjen..har lite för lätt att bara babbla på :smirk:

Men hoppas att du kommer fram till ett bra beslut, och jag tror inte att du behöver vara rädd för att misslyckas, om uppfödaren är bra så kan man ju alltid ta hjälp där :)

Tycker väl inte det känns som ett impulsbeslut när valparna inte ens är födda än :D ....
Tycker som du, kelpien verkar vara en helgo hund, särskilt om man vill jobba med dem. Om allt stämmer mellan dig och din sambo och mellan er och uppfödaren så kanske det inte är så mycket att fundera på, men det känner du bäst själv.
(Oj, kanske inte var så mycket till hjälp där :angel: )

Åh, vilket underbart svar! :bow:

Behöver verkligen höra av min hund är "svår". Skönt med lite bekräftelse ifrån andra :o

Men du har rätt, han har varit väldigt tuff. Och samtidigt jätteosäker. Otroligt mycket skärpa men ingen dådkraft. Dvs han reagerar nästan alltid i hugg vid osäkerhet. Plus enormt stor försvarslust, det innebar att jag inte kunde lugna ner honom med smekningar när han brusade upp för då satt han i armen. Kunde heller inte "nypa" tag i honom vid dumheter osv. Men nu är han iaf mycket trevligare. Nu låter han bara ibland men då tittar jag surt på honom tillbaka :cool:

Nåväl, ang tik-hane så kommer jag att kastrera min hane om jag får hem tiken. Det skulle jag säkerligen gjort ändå då han är krypto :crazy:

Haha nej kanske inte! Men jag vill inte bara ta en hund sådär. Visst, det är inte bara att ta en hund sådär när jag tänkt på Kelpie som nästa hund senaste året :angel:

Plus att jag vill testa på tik. Däremot tycker jag det är ett stort ansvar med fodertik. Man ska ju visa upp hunden väl och prestera bra på tävlingsbanorna.

Fast i och för sig är det inget som garanterar att tiken är fin och gör bra ifrån sig på uställningar i vilket fall.
Och dessutom LÄR man sig visa hund - har blivit fast i utställningsträsket och jag är ingen höjdare att visa min hund (vi har bara kört 2 utställningar hittills).

Tänk dig noga för innan du tar en foderhund. Det kan bli jobbigt om man inte har samma åsikter som uppfödaren när det gäller hundhållning och tänk på att du ska lämna bort hunden till uppfödaren vid utställningar och valpning.
Personligen skulle jag hellre köpa en hund.

Jag tror inte att hunden i fråga ska ha en utställningskarriär, utan kommer att vara en arbetande hund. Aliide kommer att sköta all träning och tävling, precis som om det vore hennes egna hund. Den kommer endast att lämnas bort för valpning då, ifall uppfödaren tar valpar på tiken.

Erfarenhet från uppfödarens sida har jag, och vi har aldrig någonsin haft problem. Detta för att vi har kontakt med fodervärdarna långt innan, för att försöka minimera alla risker till att konflikter kan uppstå gällande hundhållning, meritering, valpning osv osv.

Om du bara är en tredjedel så bra med den tilltänkta valpen som du är med din gangster så kommer det att bli jättebra :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 492
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar