Vart är alla bondkatter?

Sv: Vart är alla bondkatter?

Det påståendet vill jag ha både källa och fakta på tack.

Detta eftersom i princip alla andra däggdjur fungerar på så vis att om honan inte blir dräktig, så absorberar kroppen upp slemhinnan i stället för att -som hos bla människor, men även hos en del djur- stöta ut den och jag köper inte rakt av att tamkatter skulle vara så otroligt udda konstruerade att deras livmoderslemhinna aldrig absorberas av kroppen efter löp.

Cellförnyelse pågår såklart fortgående, men i samband med förlossning sker det med mångdubbel hastighet och hos katt har det visat sig att tomma löp och p-pillerbruk ökar risken för sjukliga förändningar i endometriet rätt så ordentligt. Katten skiljer sig från många andra däggdjur när det gäller reproduktion. Tex. har de i regel inducerad ägglossning, till skillnad från de allra flesta däggdjur.

Jag kan försöka hitta en skriftlig källa, jag har bara Susan Littles föreläsning i huvudet just nu (om du är intresserad av hur katten funkar reproduktionellt rekommenderar jag att du googlar på henne).

Så för tillfället lämnar jag en föreläsning med Susan Little som källa.

Det påståendet vill jag ha både källa och fakta på tack.

Detta eftersom i princip alla andra däggdjur fungerar på så vis att om honan inte blir dräktig, så absorberar kroppen upp slemhinnan i stället för att -som hos bla människor, men även hos en del djur- stöta ut den och jag köper inte rakt av att tamkatter skulle vara så otroligt udda konstruerade att deras livmoderslemhinna aldrig absorberas av kroppen efter löp.

Är det inte hos iller att honan dör om hon inte får kull, på grund av förgiftning?

Nej, någon sådan information verkar det inte finnas, däremot så brunstar visst illrar intensivt ca 2 ggr/år och har lätt att bli skendräktiga av vad jag kan läsa mig till

Läste på det forumet jag med och fick inte uppfattningen att det var det vanligaste skeendet, om än det kunde inträffa.

Hur fick ni tag i era bondkatter?

Hanen, 13 år i år blev över i en kompis kull, så då tog jag den.

Hona 1
6 år, en vildkattunge jag hittade på nätet 2002. Tyckte hannen behövde en kompis.

Hona 2
4 år, hittade henne vid tennisplanen 2006 när jag var ute och rastade hunden.

Ps: du kan få nummret till min syrra, hon har bonnkatter. Bor ca 40 mil från dig..inte så värst långt mätt med Norrlandsmått. :p

Denna kan du nog få gratis av henne ;). Katten heter Ingela och är en enmanskatt med stort utebehov. Troligtvis ska hon väl avlivas, men jag tycker det är synd på en sådan ung, frisk katt.
bild.php

Senast ändrad:

Gällande illrar hävdar vissa uppfödare att det kan vara dödligt rentav att låta en hona som inte ska gå i avel löpa. Andra hävdar att det inte är så farligt som det påstås, att det funkar som bra argument för att få köpare att kastrera och därmed förhindra oönskad avel.

Bondkatter borde väl finnas på bondgårdar?:) Dessa katter annonseras sällan ut någonstans, så det kan ju vara värt att kolla med bönder i närheten.

Ja, om det vore så att bondkatter fanns på bondgårdar. kärt barn har många namn, numera kallas dom förutom bondkatter: huskatt, blandras, ladugårdskatt mm mm mm. När jag var liten fanns ingenting som hette huskatt eller dyl, där sa vi enbart bondkatt. Jo det fanns 2 sorter alla hade, bondkatt eller Angora ;)

Vi hade en "halvangora".Det var ingen blandrasuppfödning utan en semilånghårig katt kom till oss och stannade.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 458
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar