Vart är alla bondkatter?

Sv: Vart är alla bondkatter?

Får och får? Kommer folk hem och kontrollerar eller? Om man bor så att det är lämpligt att katten kan vara ute så kan den väl få gå ut och in som den vill oavsett om det är en bondkatt eller siames?

Kastrerade katter brukar ju inte ha så himla stora revir.

/KT

Jag tycker det är otroligt fult att lova en uppfödare/katthem att denna ska hållas som innekatt och sedan släppa ut den. Bättre är det väl att isåfall vända sig till någon som godkänner dig som kattköpare med vad du har att erbjuda än att ljuga.

Jag som letat siamesunge och är intresserad av avel har fått ett par nej längst vägen. Jag är ärlig med mina framtidplaner och upplyser även om att jag fortfarande lär mig då jag är grön. Vissa uppfödare har ingen passande katt och andra har ingen lust att få mig med tusen frågor på halsen då de redan har fullt upp med fodervärdar. Det har tagit lite tid men nu har jag hittat en uppfödare som fyller mina krav och jag hennes, det kommer dröja några månader innan jag får min kattflicka men det är det värt.

Hade jag ljugit så hade jag redan haft en katt, men vad skulle det göra med mitt rykte som kattköpare? Jag skulle bli ihågkommen som oseriös lögnare.

Vill man verkligen det?

jag hämtade första omgången bondkattungar igår. Tre stycken små liv som förhoppningsvis får ett bättre liv än deras mamma haft (vildkatt som också fångades in samtidigt)

Vi ser till individen när det gäller utevistelse samt vart man bor. Kan man tänka sig en äldre katt så finns det garanterat katter som vill bo där dom har tillgång till utevistelse även på katthem

KL

Ska klargöra lite saker, jag är inte ute efter raskattsblandningar oavsett om dessa katter som annonseras ut är "äkta" eller ej. Katthems katter hade jag mer än gärna tagit flera stycken, men tyvärr får ju dessa katter inte gå ute.

Europé har jag redan haft en, och jag älskar rasen, men även där brukar det vara så att man inte säljer som utekatt..eller har jag fel?

Det finns européuppfödare som inte alls motsätter sig utekatter så du kan alltid prova.

Min bonnis fick jag av bekantas bekanta - helt gratis, även om han råkade vara den enda i kullen som var långhårig. "Synd" att han är kastrerad, annars kanske man hade kunnat tjäna en liten slant på att avla på honom, "skogiskorsning" som han då borde vara:angel::p

men jag vill ju ha änna riktiga bondisar.Hur fick ni tag i era bondkatter?

Jag har fått tag på mina huskatter från en bekant och nu sparade jag två ur den senaste kullen. Skulle egentligen bara spara en av de röda pojkarna, men fick ett sent återbud på en av de tingade och det lutar åt att han också blir kvar, mycket för att han har ett navelbråck som jag gärna vill ha koll på personligen!

Har varit till vet idag för chippning, vacc. och veterinärbes. och det gick finfint, med en given anmärkning på navelbråcket så klart, men i övrigt allt ua på alla och vetten tyckte de var både fina, trevliga och välskötta :laugh:

Jag vet var världens bästa bonnkatter föds !
Stark jaktinstinkt och jätte mysiga i temperamentet.
De är så äkta bonnkatt man bara kan bli !
Har själv två stycken (dock inte fertila).

I Sverige finns det 100000 hemlösa katter.Jag vet inte hur många katter det är som har ägare men det är nog minst det dubbla som kan räknas till bondkatter.I världen finns det bra många, så hur kan du veta var världens bästa bondkatter finns?

KL

Jag hittade min bondkatt i trappuppgången. Hon ahde blivit instängd där och i vanliga fall åt hon ur soptunnan här. Hon var dräktig så nu har jag 6 underbara bondkattsungar här också. :love: Det finns hur många bondkatter som helst som behöver hem både vuxna och kattungar. Du kan ju kontakta närmaste katthem eller förening.

Det kanske inte finns så många kattungar just nu helt enkelt? Däremot på sensommaren och hösten när vårens och sommarens kattungar ska flytta till nya hem brukar det vara fullt av annonser på t.ex. Blocket. Tycker jag mig ha lagt märke till i alla fall.

Våran äldsta kom hit självmant... :angel: eller nästan
Hon höll mamma sällskap i trädgården och så en dag fångade mam in katten x)
Ingen svarade på uppsatta lappar och inga katthem hade plats så hon fick stanna.

Sätt upp en lapp i affären om kattköpes :angel: du kommer nog bli nedringd speciellt nu innan semestertiden kommer.

kl

Tack för alla svar. Detta gäller som sagt var inte nu. Sedan undrar jag hur det är att försäkra utekatt? Jag vill ju NATURLIGTVIS göra detta på samtliga blindande katter men undrar hur försäkringsbolagen ställer sig till att man har katten utomhus?

Jadå det går. Mina katter är försäkrade och de går ut.
Tror ev att de måste vara märkta antingen med chip eller tattoo. Mina har nummer i örat.

kl

Tack för alla svar. Detta gäller som sagt var inte nu. Sedan undrar jag hur det är att försäkra utekatt? Jag vill ju NATURLIGTVIS göra detta på samtliga blindande katter men undrar hur försäkringsbolagen ställer sig till att man har katten utomhus?

Det brukar inte vara några problem att försäkra utekatter. Dock ska du inte räkna med att få ut något på försäkringen om katten blir påkörd. För att få ut något på försäkringen då måste det polisanmälas och du måste ha bilistens registreringsnummer. Det är ju inte så ofta man lyckas med den biten...

Sådana var Agrias regler tidigare iaf.

Min korthåriga bondkatthona fick 2 ungar nyligen och jag fick en bokning av "honkatt" innan de ens var födda. Nu har jag 4 intressenter och ungarna är inte ens 5 veckor - seriösa hem där de får vara utekatter och bo i villa i lämpliga områden. Så det verkar vara väldig åtgång på bondkatter i år.

Det jag har märkt av är att folk hellre köper dyrare huskattungar än de billiga/de som skänks bort och att de är mer medveten om detta med vaccinering, id-märkning och veterinärbesiktning.

De betalar gärna mer för katten om detta är gjort och för att få köpa katten av en ansvarsfull huskattsuppfödare och verkar vara av åsikten att kattungar som slumpas/skänks bort av sin uppfödare inte är något de vill ha då de misstänker att det är något "fel" med antingen uppfödningen eller kattungarna. I alla fall de som jag pratat med tänker så..

Mina 2 som jag säljer ur den här kullen, flyttar båda långt bort. En dryga 30 mil och den andra ca 20 mil. Den första har nyflyttat och den andra flyttar i morgon och de är nu 13½ vecka :)

Ja, jag tycker det.

Ser samma sak på hundsidan faktiskt.. Hundvalpar som säljs billigt drar sig många från att köpa just för att de får känslan av att det "måste" vara något som inte stämmer om en reggad renras sälj för ca halva normalpriset.

Slutsats: Många (inte alla givetvis) seriösa köpare drar öronen åt sig om djur slumpas bort för billig penning.

Senast ändrad:

Visste inte ens att det fanns renraser som såldes för underpris på hundsidan. :o Där ser man. När det gäller bondkatter är det skönt att se tecken på att deras status är påväg i rätt riktning.

Jodå, det finns. Kanske ffa på jakthundssidan. Är inte ovanligt att hitta renrasiga reggade jämtvalpar efter välmeriterade föräldrar för 4-5000:- exempelvis. Normalt pris 9000:-.

Dessa billigare jämtvalpar är mycket mer svårsålda är den uppfattning jag fått när jag pratat med mina valpintressenter. Detta just för att de misstänker att något inte är som det ska med uppfödningen eller valparna eftersom de är så billiga..

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 458
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar