Vart är alla bondkatter?

Sv: Vart är alla bondkatter?

Bra fråga, som inte är helt lätt att besvara, men jag tror att det är några olika samverkande faktorer.

1) Det är någon som tar en kull på tiken för att ha valp själv.
2) Har inget kennelnamn
3) Jakthundar betraktas tyvärr än idag som lite slit och slänghundar hos vissa :mad:
4) De vill snabbt bli av med valparna och dumpar priset

Det är glädjande att en del vill betala bra för kattungar.Än så länge har väl inte kattungeboomen börjat för i år så just nu kan man säkert få bra betalt för sina kattungar.Men till sensommaren när det vimlar av söta kattungar då är det svårare att hitta intressenter .fast är katten långhårig eller röd, eller vit brukar det vara mycket lättare.

Just nu vill många ha kattungar men det blir väl som vanligt i höst att det finns väldigt många övergivna kattungar som hittas.En del dumpas på ställen där de aldrig hittas.Det är bättre förutsättningar om man tar ordentligt betalt för kattungarna, men det är ingen garanti för att de ska få ett livslångt hem.En del har ju gott om pengar.

Nu letas det i en skog vid Söderhamn där 2 ungkatter har dumpats.Det var en slump att en jägare gick förbi och såg de tomma burarna.Tidningen skrev om det och en tjej kände igen buren som hon hade lånat ut till den som köpte en kattunge av henne i vintras.

Jag har alltid fått seriösa köpare som betalat det jag vill ha utan knot för mina huskattungar oavsett årstid de säljs under, så man kanske inte ska dra alla säljare och köpare av huskatter över samma kam.

Jag får dessutom uppdateringar och telefonsamtal från de som köpt kattungar härifrån, så jag vet att de alla har de bra.

Varför skulle jag kastrera mina katter? För att de får en eller 2 kullar under hela sin livstid? För att kattungarna får nya seriösa hem efter de blivit 12 veckor och är chippade, vaccinerade och vet.bes?

Går inte honkatterna ute, eller blir de inte så gamla?
Hur klarar du annars att begränsa hur många kullar de får?

Mina katter är kombinerat inne/utekatter och jag tycker inte det är svårare att hålla reda på deras löp än vad det är att hålla reda på alla tikars löp. Således blir det inga oplanerade parningar hos vare sig hund eller katt.

Verkar som att det är lite svårt att få det att gå ihop att inte alla med huskatter släpper dem vind för våg och således får ett flertal oplanerade/oönskade kullar till följd varje år, där de små flyttar för tidigt, mer eller mindre skänks bort, inte är kollade av vet, vaccinerade, avmaskade, chipmärkta :confused: :cool:

Mina katter är kombinerat inne/utekatter och jag tycker inte det är svårare att hålla reda på deras löp än vad det är att hålla reda på alla tikars löp. Således blir det inga oplanerade parningar hos vare sig hund eller katt.

Verkar som att det är lite svårt att få det att gå ihop att inte alla med huskatter släpper dem vind för våg och således får ett flertal oplanerade/oönskade kullar till följd varje år, där de små flyttar för tidigt, mer eller mindre skänks bort, inte är kollade av vet, vaccinerade, avmaskade, chipmärkta :confused: :cool:

Det är ju jättebra om du klarar av det :) Huskatterna behöver fler ägare som tar ansvar! Tyvärr är det ju som du skriver i de allra flästa tillfällen..

Jo våren/sommaren är högsäsong men som sagt så upplever jag att det är mer efterfrågan än förrförra året. Tillägger att mina sålda ungar hamnade i seriösa hem där de vaccineras, avmaskas, försäkras och älskas som familjemedlemmar på gård eller i villa, där de kan komma och gå som de vill. Den ena honan vet jag att de kastrerade när hon var ca 6 månader. Jag har även hälsat på henne och får uppdateringar/bilder från båda ungarnas nya ägarna om hur det går.

Jag satte ut mina ungar till ett medelhögt pris men sålde dem för mindre när jag väl hittat hem som kändes rätt. Jag har inget behov av att ta betalt, det jag ville var att endast få svar från köpare som inte bryr sig om att det kostar med djur.

Senast ändrad:

Fast det är ju inte bra att dom löper och går tomma heller. Men det är bra att du sköter allt med ungarna iaf :)

På vilket vis skulle det faktum att de inte paras varje/vartannat/vart tredje löp vara skadligt för just katter menar du?

Har haft katt lika länge som hund och aldrig haft livmoderproblem/juverproblem/skedräktighetsproblem etc. på något av djurslagen.

Just nu vill många ha kattungar men det blir väl som vanligt i höst att det finns väldigt många övergivna kattungar som hittas.En del dumpas på ställen där de aldrig hittas.Det är bättre förutsättningar om man tar ordentligt betalt för kattungarna, men det är ingen garanti för att de ska få ett livslångt hem.En del har ju gott om pengar.

Nu letas det i en skog vid Söderhamn där 2 ungkatter har dumpats.Det var en slump att en jägare gick förbi och såg de tomma burarna.Tidningen skrev om det och en tjej kände igen buren som hon hade lånat ut till den som köpte en kattunge av henne i vintras.

OT

En av dem är hittade och den andras är det kanske. De är inte helt säkra på att det är den, då den är svart och tja svarta katter är ju lite svåra att särskilja ibland, pseciellt om man bara sett dem på kort. Men den första är helt klart hittad.

På vilket vis skulle det faktum att de inte paras varje/vartannat/vart tredje löp vara skadligt för just katter menar du?

Har haft katt lika länge som hund och aldrig haft livmoderproblem/juverproblem/skedräktighetsproblem etc. på något av djurslagen.

Det *kan* vara stor risk för livmoderinfektion när katterna får löpa. Man kan ha tur och inte få det på sin katt, och man kan ha otur och drabbas riktigt hårt.

På just katter är tomma löp skadliga eftersom det innebär att endometriet aldrig byts ut. Hos katter byts endometriet bara ut i samband med förlossning. Om endometriet inte byts ut (pga. tomma löp eller p-pillerbruk) ökar risken med tiden för sjukliga förändringar i endometriet (förtjockning, cystbildning osv.) vilket mycket ofta slutar med livmoderinflammation.

Det påståendet vill jag ha både källa och fakta på tack.

Detta eftersom i princip alla andra däggdjur fungerar på så vis att om honan inte blir dräktig, så absorberar kroppen upp slemhinnan i stället för att -som hos bla människor, men även hos en del djur- stöta ut den och jag köper inte rakt av att tamkatter skulle vara så otroligt udda konstruerade att deras livmoderslemhinna aldrig absorberas av kroppen efter löp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 458
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar