Göteborg tyckte jag inte var så farligt.Har också haft några pulshöjande stunder när jag kört i Lund. Jag hatar att köra bil i Lund!!! Låter inte som att jag ska testa Göteborg heller, om man ska tro den här tråden...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Göteborg tyckte jag inte var så farligt.Har också haft några pulshöjande stunder när jag kört i Lund. Jag hatar att köra bil i Lund!!! Låter inte som att jag ska testa Göteborg heller, om man ska tro den här tråden...
Trafiksituationen där är hemsk, men landskapet och pacific coast är så värd detBåde värsta och bästa var när jag och en kompis hyrde en Mustang och körde från LA till San Fransisco. Jag var 23 och hade aldrig kört bil utomlands, aldrig kört automatare och aldrig kört en cabriolet förut så det var mycket nytt. För det mesta gick det bra, men det blev lite onödigt svettigt emellanåt på de sjufiliga motorvägarna utanför storstäderna. Minns att jag tittade på dagens rutt på kartan en gång och såg att vi skulle köra igenom en jäkla kanelbulle-härva av motorvägar som gick över och under varandra strax utanför LA. Sa till kompisen att under inga omständigheter tala om för mig när vi var på väg in i den, utan att bara säga till när vi tagit oss ut på andra sidan. Och det gjorde vi, under hyfsat ordnade former
Sen har jag kört med andan i halsen på många supersmala landsvägar här i Skottland där man absolut inte har plats att möta någon, men hittills har det gått bra.
Jag har tvingats köra inne i centrala London på en semester. Det var minst sagt svettigt. Det gick bra men det var allt mer tur än skicklighet. Engelsmännen såg ju att bilen kom från ett annat land så jag hade väl lite hjälp av det.
En annan skräckupplevelse var Basels innerstad. Det finns livsfarliga spårvagnar där och de är FARLIGA. Ytterst stressande att hålla koll på trafiken plus spårvagnarna.
Som svensk bilist har man ibland lite problem med att högerregeln tillämpas strikt. Det finns inga halvofficiella huvudleder.
Kört bil i Florida och Kalifornien och det var enkelt. Enklaste landet som jag har kört i.
Värsta stan i Sverige har varit Göteborg. Snurrade runt och fick köra flera vändor innan jag hamnade rätt.
Söder i Stockholm är svårt.
Fy fan, och när man är ung och kanske nyanställd är det inte så lätt att vägra heller.Hade haft körkort ett par månader och hade nyss fått ett jobb. Blev ”överraskad” med att vi skulle åka till Göteborg en vecka... Och eftersom jag då var personlig assistent så skulle jag köra bilen.
Var gråtfärdig en hel vecka! Körde på spårvagnsrälsar, åt helt fel håll, och missade avfarten och hittade ingen ny avfart... Jag skulle dessutom köra på en färja när vi skulle ut och bila på Hönö! Vi bodde på ett hotell mitt i centrum också och bara ta sig ut därifrån var ju en hel historia för sig.
(Nu pratar vi alltså nytaget körkort, jag kom från en liten liten håla som jag knappt hade varit utanför, ännu mindre KÖRT utanför, och jag skulle ratta runt en stoooor minibuss med en människa i som vägrade låta mig använda GPS för då fick vi farlig strålning i oss, och iom att han var funktionsnedsatt så kunde han definitivt inte hålla/läsa en karta.)
Vägen till färjan till Hönö är ju också... speciell. Vid ett tillfälle så har man mötande trafik i mitten och bussfil på andra sidan.Hade haft körkort ett par månader och hade nyss fått ett jobb. Blev ”överraskad” med att vi skulle åka till Göteborg en vecka... Och eftersom jag då var personlig assistent så skulle jag köra bilen.
Var gråtfärdig en hel vecka! Körde på spårvagnsrälsar, åt helt fel håll, och missade avfarten och hittade ingen ny avfart... Jag skulle dessutom köra på en färja när vi skulle ut och bila på Hönö! Vi bodde på ett hotell mitt i centrum också och bara ta sig ut därifrån var ju en hel historia för sig.
(Nu pratar vi alltså nytaget körkort, jag kom från en liten liten håla som jag knappt hade varit utanför, ännu mindre KÖRT utanför, och jag skulle ratta runt en stoooor minibuss med en människa i som vägrade låta mig använda GPS för då fick vi farlig strålning i oss, och iom att han var funktionsnedsatt så kunde han definitivt inte hålla/läsa en karta.)
Men vilken mardrömssituation att hamna i.Hade haft körkort ett par månader och hade nyss fått ett jobb. Blev ”överraskad” med att vi skulle åka till Göteborg en vecka... Och eftersom jag då var personlig assistent så skulle jag köra bilen.
och getterna och kossornaVärst i Indien är dock alla oskyddade trafikanter som man måste ha koll på. Hela familjen på lilla motorcykeln tex.
Fy fan, och när man är ung och kanske nyanställd är det inte så lätt att vägra heller.
Nä då, det var ju den vi var där för! Tror eventuellt att det kan ha varit på väg ut ur LA för att ansluta till den... Eller något, det var några år sen nu så jag minns inte så noga!Det låter som om ni missade att köra Highway 1...
Verkligen! Vägen längs Big Sur är ju också lite småläskig egentligen eftersom den är så smal och slingrig, men den tyckte jag konstigt nog inte var särskilt läskig alls. Har sällan känt mig så cool som här:Trafiksituationen där är hemsk, men landskapet och pacific coast är så värd det
Just det, den har jag också testat när vi skulle hälsa på en gammal släkting som bor på Hönö! Pappa gillar fortfarande att berätta historien om hur jag reagerade på just denna lilla vägVägen till färjan till Hönö är ju också... speciell. Vid ett tillfälle så har man mötande trafik i mitten och bussfil på andra sidan.