Värsta körupplevelsen?

Om man nu lyckas hitta ett ställe där man kan tanka i usa med kort vid pumpen så fungerar inte de med svenska kort för man inte har zipcode på dem som måste anges. Så bara tanka på tankstationer med personal, eller köp ett amerika kort och ladda på med pengar som kanske inte heller fungerar. Lagom roligt när man är ute på vischan. :arghh:
Exakt 😫😫😫
 
Snöstormen Sven. Hund skulle opereras på Blå Stjärnan i Göteborg och lämnas in kl 07.00. Jag åkte 02.00 från Skövdetrakten för att ha gott om tid på mig. Tänkte att jag ju kan stanna o äta frukost i lugn o ro någonstans. E20 var en mardröm. Kunde köra i 40-50 km/h och fick stanna för att skrapa bort isbark så jag såg någonting alls. Sen skulle jag hitta också. Var framme 06.49...En resa som i vanliga fall tar 2,5 h. Idag hade jag ringt och avbokat. Kunde ha råkat riktigt illa ut.
 
Åh, påminner mig om när jag var med som medhjälpare på tävling på nytt ställe, liten klubb, och vi letade på ungefär samma sätt. Tillslut såg vi ett annat ekipage med hästsläp och tänkte att ja, de ska ju säkert till samma ställe! :idea: Så vi följde helt enkelt efter dem :angel:

Grusvägen blev mindre och mindre tills de plötsligt svängde av upp mot en helt vanlig gård, helt klart inte tävlingsplatsen. :o Vi låtsades som ingenting och fortsatte på grusvägen en liten bit till innan vi hittade bra ställe att vända!

Ringde till arrangören, fick senarelagd start och bättre beskrivning, vi var nog inte de första som tappat bort oss på vägen dit. :laugh:
En annan arrangör hade lagt till fel gps koordinater och en hel drös av oss landade ute hos granngården med liten gårdsplan och mkt smal väg. :banghead:
Grannen blev skitarg över mängder med hästransporter som blockerade hans väg.
 
MEN nu hade jag ju förträngt, Åre för ett par år sedan. Vi hade hyrt en minibuss utan dubbdäck, och eftersom jag aldrig har dubbdäck på min egen bil hade jag inte en tanke på det. Bilen var lynnig och gammal, man fick hänga på växelspaken för att lyckas växla och den gjorde alla möjliga konstiga ljud. Det här var en riktig festresa, men eftersom vi bodde en bit utanför Åre stad så hade jag erbjudit mig att vara nykter över after-ski så vi skulle kunna ta oss hem smidigt efteråt. Denna after-ski spårade ur fullständigt 😅 Det blev hutlöst många hot-shots för vännerna, och när vi kommer ut sitter två grabbar på backen och lyckas inte få tag på en taxi. De har fortfarande pjäxorna på sig, och så ont i fötterna så de knappt kan stå upp. Vi hade hängt med dem kvällen innan, så jag sa att de kunde hoppa in i bilen så kör jag hem dem till Björnen.

Har ni varit uppe i Björnen? Utan dubbdäck? Gänget var så berusade att de skruvade upp volymen och vrålade med i "Africa" på repeat. Jag börjar inse att bilen inte får fäste och vi glider, bakåt, och i sidled. Jag får världens dödsångest och tänker att nu kommer vi glida över snövallen och då är det slut med oss allihop, det var så brant ner att jag nästan fick svindel. Jag ville inte oroa vännerna utan bad dem bara sänka volymen lite så jag kunde fokusera på körningen. Jag vet inte hur det gick till, men vi kom upp, och hade samma utmaning ner sedan. Dagen efter skulle vi köra hem i snöstorm och trots att vi nästan kröp fram så varnade bilen för sladd nästan konstant. Jag minns hur jag smällde igen bildörren när jag lämnade tillbaks den på macken och svor att aldrig köra helvetet igen. Jag lyssnade heller inte på Africa på minst ett år 😅

I efterhand har jag sagt till mina vänner att de ska vara glada över att de var fulla den där gången, och inte insåg hur farlig den situationen var.
 
Att som 20-åring köra med hästtransport tvärs över Irland och måste passera valfritt samhälle där bilarna står dubbelparkerade. Bara glad att jag inte körde över nån med släpet. Man fick ju också vara glad att ungarna inte vänt på vägskyltarna då detta var före tiden med GPS. Bara läsa på kartan och vara glad.
 
NYC är dock en stad jag verkligen inte skulle vilja köra bil i, åtminstone inte på Manhattan och leta parkering i rusningstrafik :nailbiting:

Jag har dåligt lokalsinne. Väldigt, väldigt dåligt lokalsinne och ingen uppfattning om väderstreck. Det här blev lite jobbigt när jag hämtade ut en hyrbil på Manhattan och GPS:en var kass, dåligt täckning pga alla skyskrapor. Jag bestämde mig för att välja en slumpmässig riktning, respektera enkelriktatskyltarna men försöka hålla den och hoppas på det bästa. Det funkade, till sist fick jag täckning och kunde trassla mig ur stan. Undrar fortfarande hur konstig väg jag tog dock...
 
Kairo har jag kört i. Sanslöst vidrigt och kaotiskt. Paris och Göteborg var piece of cake i jämförelse. Samma Palestina, dödens väg mellan Betlehem och jeriko. Vet inte än idag varför jag inte tog skyttelbuss istället utan hyrde en bil.

Kairo AR en bit kaotiskt ... men det ar mer som att kora i Italien. Forare ar inte medvetet "argsinta" i trafiken som de ofta ar i vissa andra Europeiska lander. De bara ar en bit oorganiserade. :p

USA är ju bästa landet att köra i! 😍 Man får köra om både från höger och vänster och man får svänga höger fast det är rödljus, så himla smart :p
Highway 1 är helt fantastiskt!

Däremot att tanka bilen i USA, panik varje gång. Fattar ingenting med gallons hit och dit och hur fan ska jag veta hur mycket gallons som går i hyrbilens tank liksom? 😅 Hade varit lättare om man bara betalade med kort vid automaten och den fyllde upp själv tills det var fullt.

Stockholm är enkelt att köra i, har kört massor i innerstan och GPS fungerar dessutom fint. Däremot att hitta parkering på gatan...
Lägger på minnet att aldrig ta bilen till GBG.

NYC är dock en stad jag verkligen inte skulle vilja köra bil i, åtminstone inte på Manhattan och leta parkering i rusningstrafik :nailbiting:

Fast om man gar in och betalar i affar/kiosk sa funkar det ... jag brukar ta i och betala mer an vad jag tror gar i mitt fordon nar jag gor det for overskottet kommer automatiskt tillbaka pa kortet.

Har i Oregon (och New Jersey samt en del stader och omraden i andra stater) far man inte tanka bensin sjalv. Det bestamdes en lag nagon gang i borjan av bilen's historia som bestamde att bensin var for farligt for gemeneman att hantera. Har i Oregon har lagen inte tagits bort som i de flesta andra stallen, man stracker ut sitt kort/sina sedlar och nagon annan tankar at en och da behovs ingen "zip code". :D:up:
 
Bulgarien är nog det värsta landet jag kört i, särskilt i Plovdiv med alla sina konstiga korsningar, arga förare och folk som står parkerade i alla möjliga filer. Har tveklöst blivit en säkrare förare av att köra här men det har varit med livet som insats vissa gånger :crazy: inte överraskande att Bulgarien är andra sämst i Europa på trafiksäkerhet. Har dock klarat mig från olyckor förutom en gång när jag körde på en fet stock på motorvägen. Det gick ändå bra men var lite svårt att fixa bärgning när man inte kan språket.
 
Småvägar på landsbygden i Wales, och i deras bergspartier :crazy: Helt klart värst! Häckar överallt, man ser ingenting, ser man något får man extrem höjdskräck och får man möte är det bara att backa och hoppas att man inte behöver starta i uppförsbacke. Hu jag ryser av blotta tanken. Men fint är det!

Sen var jag med i en bilkrasch förra sommaren som tar priset såklart, men tänker att det inte är trådens syfte ;)

Köra i Lund är också en pina! Cyklister överallt, studenter som går mitt i gatan, medtrafikanter som inte håller hastighetsbegränsningarna... :cautious:
 
En annan grej som var lite otäckt var när det är en personbil som prompt ska köra om mig (ser den här typen av omkörningar väldigt ofta, men oftast är det inte så nära nästan som jag undrar om det sitter en skylt längst bak som säger ”detta är en lastbil, du måste köra om till varje pris”).

Just den här röda bilen påbörjar sin omkörning väldigt tidigt, såg den i spegeln och tänkte inte så mycket på det. Var god marginal till mötande om den bara hade trampat till lite på gasen.

Den söndagskörde i omkörningen, jag kollade framåt, sen spegeln och sen framåt igen och inser rätt snabbt att om jag inte bromsar kommer det smälla. Hänger på tutan. Va måttligt road.

Dessa personer stör mig så i trafiken då de utsätter andra för fara. Hade inte mötande bil hållt höger hade det också smällt.
Är bara glad att jag kunde få ner hastigheten med tanke på att jag den gången hade ca 30 ton på flaket.

 
Köra i Sthlm är inga problem men jag tar inte bilen pga böket med parkering. Man kör nära i Sthlm men ger plats, flyttar sig osv. Jag lärde mig köra med start på Valhallavägen så det är säkert därför.

Det jag har svårast för är fordon jag inte litar på. När min ”rumpa” säger att något är fel.
 
Jag har dåligt lokalsinne. Väldigt, väldigt dåligt lokalsinne och ingen uppfattning om väderstreck. Det här blev lite jobbigt när jag hämtade ut en hyrbil på Manhattan och GPS:en var kass, dåligt täckning pga alla skyskrapor. Jag bestämde mig för att välja en slumpmässig riktning, respektera enkelriktatskyltarna men försöka hålla den och hoppas på det bästa. Det funkade, till sist fick jag täckning och kunde trassla mig ur stan. Undrar fortfarande hur konstig väg jag tog dock...

Jag är glad att jag numera bor i Alperna, med berg pa bada sidor om dalen. Det gör det lite enklare att halla reda pa väderstrecken. Och gar man vilse i bergen är det "bara" att ga ner, da kommer man förr eller senare till en väg som leder till ngt hus där man kan fa hjälp.
 
Jag har dåligt lokalsinne. Väldigt, väldigt dåligt lokalsinne och ingen uppfattning om väderstreck. Det här blev lite jobbigt när jag hämtade ut en hyrbil på Manhattan och GPS:en var kass, dåligt täckning pga alla skyskrapor. Jag bestämde mig för att välja en slumpmässig riktning, respektera enkelriktatskyltarna men försöka hålla den och hoppas på det bästa. Det funkade, till sist fick jag täckning och kunde trassla mig ur stan. Undrar fortfarande hur konstig väg jag tog dock...
Låter svettigt 😅
 
Kairo AR en bit kaotiskt ... men det ar mer som att kora i Italien. Forare ar inte medvetet "argsinta" i trafiken som de ofta ar i vissa andra Europeiska lander. De bara ar en bit oorganiserade. :p



Fast om man gar in och betalar i affar/kiosk sa funkar det ... jag brukar ta i och betala mer an vad jag tror gar i mitt fordon nar jag gor det for overskottet kommer automatiskt tillbaka pa kortet.

Har i Oregon (och New Jersey samt en del stader och omraden i andra stater) far man inte tanka bensin sjalv. Det bestamdes en lag nagon gang i borjan av bilen's historia som bestamde att bensin var for farligt for gemeneman att hantera. Har i Oregon har lagen inte tagits bort som i de flesta andra stallen, man stracker ut sitt kort/sina sedlar och nagon annan tankar at en och da behovs ingen "zip code". :D:up:
Ja alltså jag betalar ju inne eftersom det inte går på annat sätt, det är bara det att jag inte vet hur många gallons jag vill ha. Plus krånglet med att ens behöva gå in.
 
Kairo AR en bit kaotiskt ... men det ar mer som att kora i Italien. Forare ar inte medvetet "argsinta" i trafiken som de ofta ar i vissa andra Europeiska lander. De bara ar en bit oorganiserade. :p
Det är inte min erfarenhet. Har kört bil både i både Italien, Malta och Grekland, riktigt enkelt jämfört med Kairo. Om man fråntar gränderna på Malta och fulla förare.
 
Paris,hua!
Håller med om Göteborg,deras avfarter går åt fel håll.

Bara dom som de började bygga när det fortfarande var vänstertrafik. De är riktigt förvirrande ibland :D

Centrala stadens enkelriktade gator kan vara lite irriterande men till skillnad från stor del av övriga landet kan iaf bilisterna i Göteborg väva när två filer går ihop. Spårvagnarna är enkla med - de har i stort sett alltid företräde och det är dumt att bli påkörd av dom så det är bara att akta sig. Ja, jag har levt större delen av mitt liv i eller nära Göteborg...

Min värsta körupplevelse var en av mina uppkörningar till B-kortet (det blev ett par stycken :yuck: ) som skedde i ca 1 dm snömodd och det snöade fortfarande och var ganska mörkt ute om än inte kolsvart. Urgh. Men idag är jag rätt nöjd med att ha övningskört mycket under vintern med kasst väglag.
 
Jag körde i Neapel i förrfjol och hade sån ångest över den ökända italienska trafiken att jag köpte alla försäkringar som tänkas kunde. Jag var övertygad om att jag skulle krascha innan jag ens tagit mig ut från flygplatsen (vi skulle köra söderöver sen). MEN - det gick jättebra!! Man bara flyter med, typ. Hur galen trafiken än är. Värst var när vi skulle tillbaka till flygplatsen och det var trafikstockning. Vi låg i högerfil invid kanten ... och folk började köra om på INSIDAN längs gräskanten - OCH SEN KÖRDE ANDRA OM DEM så vi blev omkörda av två i bredd halvvägs ner i diket!! Det var bara att andas och tänka att det var deras problem.....

Det var också viktigt att lägga sig i rätt fil vid tullstationerna....... Där rök en hel del pengar (för en enda felkörning) innan jag spärrade mit kreditkort för utländska betalningar...! Jag lär vara svartlistad hos Avis...
 
Jag hatade att köra i Göteborg innan, men efter att ha kört polisbil där i flera år så tycker jag inte att det är ett problem längre - dock är det betydligt lättare att köra polisbil, än min vanliga, vilket är lätt att glömma bort när jag sitter i min privata bil 😅

Jag tyckte att det var läskigt att köra vänstertrafik i Nya Zeeland, men då vi var där en månad hann vi vänja oss. Första dagarna var sådär dock, men det är ett väldigt lätt land att köra i 👍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 678
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp