Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Det är inte säkert att det är egen tillverkning, kan vara stulet från befintligt företag också.

Syftet med det hela undrar vi alla. Framför allt hästägaren.

Om du tänker dig en fyrkantig platta, där de här bokstäverna finns på (alltså att de står ut från den fyrkantiga plattan) så har den ju kanter runt om, och då är det inte helt omöjligt att när hästen dragit sig undan att de har kommit åt där med kanten på höger sida.

Det ska alltså ha gått till ungefär:
Minst 2 personer åker bil på en stig till baksidan av ett 1-års bete för hingstar,mitt på dagen, de har med sig egen grimma o grimskaft och fångar en häst.
En person står med hästen en bit in i hagen medans den andra värmer järnet vid bilen, går sen till hästen som fortfarande står en bra bit in i hagen, bränner hästen och sen ska de ha fått av en hyffsat panikslagen 1åring grimman och sen gått tillbaka till bilen o åkt därifrån?

Som TS skrev för en stund sedan så hänger grimma med grimskaft alltid brevid hagen

De kan ha hållt fast honom lagom mkt med endast grimskaftet runt halsen...

Om du tänker dig en fyrkantig platta, där de här bokstäverna finns på (alltså att de står ut från den fyrkantiga plattan) så har den ju kanter runt om, och då är det inte helt omöjligt att när hästen dragit sig undan att de har kommit åt där med kanten på höger sida.

Fast då borde ju bokstäverna brännt in djupare, vilket de ju inte gjort...

JO_brand-small.jpg

Och kan då ha haft med sig ett rep eller skärp...

Och bokstäverna behöver inte alls ha brännts in djupare. Om hästen ryckt bort fort och snett...

Som TS skrev för en stund sedan så hänger grimma med grimskaft alltid brevid hagen

Men hur långt var det mellan bilen o "där det hände" då?
Man kan väl inte knalla hur långt som helst med ett varmt järn de svalnar väl efter ett tag?

Och kan då ha haft med sig ett rep eller skärp...

Och bokstäverna behöver inte alls ha brännts in djupare. Om hästen ryckt bort fort och snett...

Men hur kunde då plattan bränna in?
På ett brännjärn sticker ju bokstäverna ut, annars blir det ju inga bokstäver utan bara en platt brännyta..

Återigen, så kan jag omöjligt veta detta, utan det är sådana frågor vi också undrar över, men dådet är hur som helst gjort och inget att göra åt nu, utan man kan endast gå ut och varna andra hästägare i trakten att de håller koll.

Det ska alltså ha gått till ungefär:
Minst 2 personer åker bil på en stig till baksidan av ett 1-års bete för hingstar,mitt på dagen, de har med sig egen grimma o grimskaft och fångar en häst.
En person står med hästen en bit in i hagen medans den andra värmer järnet vid bilen, går sen till hästen som fortfarande står en bra bit in i hagen, bränner hästen och sen ska de ha fått av en hyffsat panikslagen 1åring grimman och sen gått tillbaka till bilen o åkt därifrån?
Men nu måste nog jag lägga mig i med.:eek:
asså man behöver ju inte användt grimma?!;)
Jag la ut en länk till några i argentina som brännmärker en unghäst tex. Men de räcker ju med att man har ett rep/boxerlina i bilen som man sätter runt halsen så har man ett bra grepp på hästen.:(
Grejerna kunde redan varit varma och så tar man hästen och pang så är det klart!:mad: De finns mkt tex unga knäppa killar som åker omkring och hittar på sattyg el slår vad mm. Det finns folk till allt nu för tiden känns det som.:mad:
Hoppas det blir bra och att det inte händer nån annan stackare bara.:)

Jag la ut en länk till några i argentina som brännmärker en unghäst tex. Men de räcker ju med att man har ett rep/boxerlina i bilen som man sätter runt halsen så har man ett bra grepp på hästen.:(
Grejerna kunde redan varit varma och så tar man hästen och pang så är det klart!:mad: De finns mkt tex unga knäppa killar som åker omkring och hittar på sattyg el slår vad mm. Det finns folk till allt nu för tiden känns det som.:mad:

:bow: exakt!

kl

En tanke: Alla säger att de måste ha varit fler men är det verkligen säkert? Jag tänker mig en hyfsat djurvan person (tyvärr finns det sjuka typer som håller på med djur) som tar ett brännjärn från sin arbetsplats, åker till hagen med syftet att brännmärka åtminstone en häst. I hagen står en välhanterad, snäll och nyfiken unghäst som glatt hälsar på besökaren. Denne klappar lite på hästen och trycker hastigt sitt uppvärmda brännjärn mot hästens bog som råkar vara närmast, hästen står på ett sånt sätt att brännjärnet kommer åt i vecket men han hinner inte få en snygg/jämn/djup märkning eftersom hästen kastar sig bakåt av smärtan. För att få en sådan märkning som man vanligtvis gör på hästar krävs ju att hästen är blickstilla men om hästen inte satt fast är det inte konstigt att märkningen är ojämn och grund.
Jag vet ju inte hur just den här hästen är men jag känner till hästar som faktikt skulle stå still när en främling kom in i hagen.

kl

En tanke: Alla säger att de måste ha varit fler men är det verkligen säkert? Jag tänker mig en hyfsat djurvan person (tyvärr finns det sjuka typer som håller på med djur) som tar ett brännjärn från sin arbetsplats, åker till hagen med syftet att brännmärka åtminstone en häst. I hagen står en välhanterad, snäll och nyfiken unghäst som glatt hälsar på besökaren. Denne klappar lite på hästen och trycker hastigt sitt uppvärmda brännjärn mot hästens bog som råkar vara närmast, hästen står på ett sånt sätt att brännjärnet kommer åt i vecket men han hinner inte få en snygg/jämn/djup märkning eftersom hästen kastar sig bakåt av smärtan. För att få en sådan märkning som man vanligtvis gör på hästar krävs ju att hästen är blickstilla men om hästen inte satt fast är det inte konstigt att märkningen är ojämn och grund.
Jag vet ju inte hur just den här hästen är men jag känner till hästar som faktikt skulle stå still när en främling kom in i hagen.

Denna häst är väldigt social och nyfiken och hälsar på vilken kotte som helst och vill ha gos.

Javisst, men frågan varför det inte ser ut som ett brännmärke återstår ju.
Är det ett platt järn med utstående bokstäver på som använts så borde bokstäverna varit djupare än kanterna oavsett...

KL
Det är ju faktiskt ingen större idé att spekulera i detta. Om en vecka eller två så borde man ju se om det är bränt eller om "såret" har läkt. Tycker bara det är skumt att folk gör detta när det är ljust ute.

Tycker att man borde känna att det luktar bränt om hästen med som jag skrev innan.

Det jag tänker är att just själva saken med ett helt brännjärn verkar konstigt... Varför skulle någon bemöda sig med att tilverka det bara för att skada en stackars häst... Men jag funderar på det finns ju bokstäver man kan köpa i hobbyaffärer för att typ bränna bokstäver på skinn och sånt. Kan det vara något sånt kanske!?
Eller kanske nån form av syra?
Sista funderingen själva mönstret kanske har "målats" med någon lätt antändlig vätska som sedan antänds med tex en gasolbrännare, timmad tändare eller liknande? Jag vet inte om det överhuvudtaget GÅR att göra så men i och med att den högra linjn som går lodrätt ser ut att vara djupare bränt än de andra..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka