Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

De jag sett som blivit brännmärka har det vuxit ut vita hår istället...

Ja det har jag sett också men det har ju växt ut hår eller hur?
Som jag förstod det på flashlight så menar hon på att det blir helt hårlöst där de bränts.

Det beror på hur hårt man bränner. Lagom tid mot huden = vitt hår växer ut, längre tid mot huden = hårsäckarna blir förstörda och inget hår växer ut.

Det tar längre tid, blir vitt eller inget hår alls, precis som wildrose skrev så kan det förstöra hårsäckarna.

kl
En av mina hästar är brännmärkt (och nej, det var inte på mitt bevåg, importhäst) och där syns brännmärket bara i vissa ljus. Det växer helt vanliga fuxhår även på märkningen så att det måste bli hårlöst eller vita hår när man brännmärker en häst stämmer inte alls.

Senast ändrad:

Har jag svårt att tro. Det gäller en hannoveranare som är märkt med deras H samt siffror. Tilläggas bör kanske att det är olika lätt att se märkningen beroende på vinter/sommarpäls.

kl
En av mina hästar är brännmärkt (och nej, det var inte på mitt bevåg, importhäst) och där syns brännmärket bara i vissa ljus. Det växer helt vanliga fuxhår även på märkningen så att det måste bli hårlöst eller vita hår när man brännmärker en häst stämmer inte alls.

Likadant med mina två argentinska hästar!

Det beror på hur hårt man bränner. Lagom tid mot huden = vitt hår växer ut, längre tid mot huden = hårsäckarna blir förstörda och inget hår växer ut.

Jag har en haflinger som är född i Danmark och då brännmärkt. Hon har varken kala fläckar eller vita hår på brännmärkningen, utan helt vanlig fuxfärg. Brännmärkningen syns inte så himla tydligt alls faktiskt, och då bara när hon har sommarpäls. På vintern syns det ingen märkning över huvudtaget.

Här är en bild på märkningen som jag tror är tagen tidigt på våren:
P4080003.jpg

Senast ändrad:

Ju längre tid brännjärnet hålls mot huden desto större skador på hårsäckarna. Då kanske man kan räkna ut att om håren växer ut med sin vanliga färg så har tiden varit "för kort".

Sen vet inte jag om förbunden verkligen strävar efter vita hår, märkningen syns ju ändå om man rakar området och inte så snyggt med stora vita märken. Om den inte syns alls och inte känns i huden så är den felaktigt utförd, ingen vits att ha en märkning som inte går att avläsa....

Såna brännmärkningar är säkert väldigt avvägda och medvetet gjorda, det är ju en annan sak. Men vill köpa en häst med kalt brännmärke eller fula vita hår?

Det är ju en annan sak med nån som medvetet skadar och pressar ett brännjärn mot hästen så som förutsätts ha skett i detta fall.

Hur som helst bör det synas, så småningom vilket, för vanliga skrapsår, med bränningseffekt på någon punkt brukar inte lämna spår alls.

För mej ser dessa märken fortfarande ut som en skada som skett i hagen, hur förklarar ni med brännjärnsteorin alla märken runt om, där huden knappast är bränd, det är ju bara avskrap av hår, det enda som ser bränt ut i så fall är en liten fläck mot mitten som är mer röd, men precis så blir det ofta av skador som uppstår genom att hästen hårt skrapar emot något, fastnar eller trängs mot tex en trädstam.

Men jag vägrar alltid dras med i hysterier innan det finns bevis för motsatsen, jag har i ett stort inackorderingstall bla upplevt hur alla blev halvt hysteriska av att det låg en liten leksak i en hästbox, sen såg man spöken överallt och tyckte att borstar var flyttade, hästar verkade nervösa och oroliga och det skulle ordnas vakter på nätterna:eek:

Förklaringen var att det fanns rätt många barn med i stallet och den lilla leksaken hade legat slängd på golvet och sopats med halmen in i en box:angel:

Det tar längre tid, blir vitt eller inget hår alls, precis som wildrose skrev så kan det förstöra hårsäckarna.

Fast i detta fallet så lär det knappast ha handlat om så allvarlig brännmärkning så inga hår skulle växa ut för då hade såren varit mycket djupare eller hur.

Ja för jag tror inte det är brännjarn inblandat öht.

Oj.... vilken tråd!!!!!

Att det är en brännmärkning har konstaterats av veterinär som har kunnat bedöma skadan genom att undersöka den "in real". På ett foto är det riktigt svårt att göra en bedömning.

Någon skrev att det såg ut som att det står ÅSEN

Jag tycker att det ser ut som det står NTSY dvs den amerikanska förkortningen på Nice to See You. Vilket i sådana fall borde ge en fingervisning om åldern på förövarna (jag antar att det varit flera)

Men det är en oväsentlighet - vad det står. Jag tycker att det både är obegripligt och tragiskt att ens en tanke på att göra något sådant här kan förekomma.

Hoppas att lilla pållen kommer att förbli en trygg och säker häst som fortfarande känner tillit mot människan och speciellt mot okända människor.

Som jag skrivit tidigare tror jag att det har skett en missuppfattning vad gäller vet. utlåtandet

Jag tror vet. konstaterade "brännsår" alt. "brännmärke" som man kan få av nylonrep, grimmskaft, gymnastikgolv etc etc

För jag ser absolut inte att det skulle stå nånting...

Snälla flashlight,

Nu får du väl ändå sansa dig. Ingen här är hysterisk. Mer än möjligen du som inte på något sätt kan tänka dig att hästen faktskt kan ha blivit brännmärkt.
Och det utan att du ens sett den.
Ett par bilder kan inte göra skadan rättvisa. Jag skulle kanske ha struntat i att lägga upp dem.

Men vet har gjort bedömningen att detta är gjort av människohand och inte något hästen gjort på sig själv.

Jag har själv sett hästen och gör samma bedömning som hästägaren och Vet. Nu är inte detta nicket känt alls här på buke men skulle jag använda mitt riktiga nick som är mkt gammalt så skulle förmodligen min bedömning inte ifrågasättas särskilt mycket.

Samtidigt blir jag lite ledsen över attityden. Är det en sådan attityd hos folk som gör att man tex ifrågasätter om unga flickor som varit ute berusade och blivit våldtagna verkligen har blivit det? Även om läkaren säger att de har sådana skador som tyder på våldtäkt...?

Poängen med tråden var ju att uppmana hästägare att ha litet extra koll kring stall och hagar. Om det nu är en galning i farten och inte någon personligt agg som på något sätt kan ha uppstått mot hästägaren.

Jag är ledsen Miss men det känns orimligt då det var tre personer närvarande förutom vet.

Men någon har ju uppenbarligen tillvekat nått (om det nu är ett brännjärn som orsakat skadan)... Det har ju knappast kommit dimpande från Himmlen.

Nej men den kan vara stulen från någonstans, hittat slängd någonstans eller så kan människan i fråga (alt kompisar till människan i fråga) ha haft nåt sånt hemma. :idea: Det är inte svart eller vitt..

Men jag vägrar alltid dras med i hysterier innan det finns bevis för motsatsen, jag har i ett stort inackorderingstall bla upplevt hur alla blev halvt hysteriska av att det låg en liten leksak i en hästbox, sen såg man spöken överallt och tyckte att borstar var flyttade, hästar verkade nervösa och oroliga och det skulle ordnas vakter på nätterna:eek:

Förklaringen var att det fanns rätt många barn med i stallet och den lilla leksaken hade legat slängd på golvet och sopats med halmen in i en box:angel:

Fast att jämföra en leksak i en box med en häst med brännskador i form av bokstäver, där vet bedömt det som brännskador gjord av människa och det finns tydliga spår från både människa och bil, det känns väl lite väl vågat va? Det är ju inte på något sätt ens en liknelse. Tråkigt att dina stallkamrater blir hysteriska (enligt din åsikt) för en leksak i en box! Är det så illa som du får det att låta så är det ju verkligen illa. Men det behöver väl inte betyda att detta är samma sak? Och någon hysteri har inte jag hittat i denna tråden :confused:

KL:

Lite läskigt, man börjar fundera på hur många gånger detta har hänt och ingen reagerat på det för "hästar kan ju utan problem få brännskador i form av bokstäver i hagen" :confused:
Sen när blev det en dålig sak att se efter sina hästar noggrannare? Ska många hästar behöva skadas och gärningsmän behöva hittas innan folk inser?

Och folk pratar om att det kan se ut så om hästen spränger tråden.. Borde inte hästägare märkt om det fanns en sprängd tråd? Och händer det verkligen så ofta att hästar spränger trådar för att gå in i hagen igen?
Och om det där vore skrapsår borde väl inte kanterna på bokstäverna var så raka och skarpa sas?

På översta bilden ser man ju ett "N" hur tydligt som helst.. Och IRL syns nog det mesta tydligare.. Då kan man ju "sära" på bringan osv...

Och det mäste väl ändå inte vara ett brännjärn? Som många andra skriver, kan vara syra eller liknande. Har du en vanlig skylt och dränker in den i syra så kan det kanske bli sådana märken? Jag vet inte, men jag tar iaf varningen på allvar, skulle kännas dumt att inte göra det.

Nu måste jag inte nödvändigtvis bli helt "hysterisk" om pållen kommer in med ett brännsår, men kommer pållen in med detdär brännsåret så kommer jag jaga dag och natt...

Nej det är inte mina stallkompisar det var en hel del år sen.

Jag jämför fenomenet när folk börjar läsa in saker i sånt som kanske har helt naturliga förklaringar och bygga vidare och spekulera och lägga till, man suggererar sej själv och omgivningen utan att tänka efter. Människan har en tendens tyvärr att fungera så.

Det där med bokstäver tycker jag nog man kan ta med en nypa salt, nån har fyllt i vad man tycker sej se, jag kan inte påstå att jag av bilden kunde se dessa bokstäver när inga linjer var ifyllda. Det är det enda jag säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka