Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Fy fan så sjukt! :eek: Jag blir riktigt illa berörd... Stackars stackars häst! Hoppas den jäveln som gjort det åker dit ordentligt :devil:

(Jag tycker dock det ser ut som ett G där du fyllt i ett S, ser ut som NTG och sista otydbar på bilden...)

kl

En tanke: Alla säger att de måste ha varit fler men är det verkligen säkert? Jag tänker mig en hyfsat djurvan person (tyvärr finns det sjuka typer som håller på med djur) som tar ett brännjärn från sin arbetsplats, åker till hagen med syftet att brännmärka åtminstone en häst. I hagen står en välhanterad, snäll och nyfiken unghäst som glatt hälsar på besökaren. Denne klappar lite på hästen och trycker hastigt sitt uppvärmda brännjärn mot hästens bog som råkar vara närmast, hästen står på ett sånt sätt att brännjärnet kommer åt i vecket men han hinner inte få en snygg/jämn/djup märkning eftersom hästen kastar sig bakåt av smärtan. För att få en sådan märkning som man vanligtvis gör på hästar krävs ju att hästen är blickstilla men om hästen inte satt fast är det inte konstigt att märkningen är ojämn och grund.
Jag vet ju inte hur just den här hästen är men jag känner till hästar som faktikt skulle stå still när en främling kom in i hagen.

Precis så kan det ju utan problem gå till!
Är man inte rädd så är det nog inga större svårigheter att klappa en häst så att den håller sig lugn, såvida hästen i fråga är lugn av naturen.
Att det är inbrända bokstäver förstår jag dock inte hur folk kan missa..
En skev bokstav hade kunnat se ut som en slump, men 4 st jämna bokstäver på rad? Nej i mina ögon råder inget tvivel iaf. TS, håll oss gärna uppdaterade för mer info, när svullnad lagt sig eller om polisen får nys på något. Tack för att du varnar!!

Mer bilder vore kul också. Jag har granskat detta noggrant, och sökt på Asin.
Det finns en väldigt omtyckt tjej (Över 30 sidor på google med bara henne) som tydligen kallar sig Asin. Det enda jag kunde hitta tyvärr :(

Precis så kan det ju utan problem gå till!
Är man inte rädd så är det nog inga större svårigheter att klappa en häst så att den håller sig lugn, såvida hästen i fråga är lugn av naturen.
Att det är inbrända bokstäver förstår jag dock inte hur folk kan missa..
En skev bokstav hade kunnat se ut som en slump, men 4 st jämna bokstäver på rad? Nej i mina ögon råder inget tvivel iaf. TS, håll oss gärna uppdaterade för mer info, när svullnad lagt sig eller om polisen får nys på något. Tack för att du varnar!!

Mer bilder vore kul också. Jag har granskat detta noggrant, och sökt på Asin.
Det finns en väldigt omtyckt tjej (Över 30 sidor på google med bara henne) som tydligen kallar sig Asin. Det enda jag kunde hitta tyvärr :(

Jag tycker det ser ut som att det står ÅSEN:crazy:

Det jag tänker är att just själva saken med ett helt brännjärn verkar konstigt... Varför skulle någon bemöda sig med att tilverka det bara för att skada en stackars häst... Men jag funderar på det finns ju bokstäver man kan köpa i hobbyaffärer för att typ bränna bokstäver på skinn och sånt. Kan det vara något sånt kanske!?
Eller kanske nån form av syra?
Sista funderingen själva mönstret kanske har "målats" med någon lätt antändlig vätska som sedan antänds med tex en gasolbrännare, timmad tändare eller liknande? Jag vet inte om det överhuvudtaget GÅR att göra så men i och med att den högra linjn som går lodrätt ser ut att vara djupare bränt än de andra..

Fast det är väl aldrig någon som sagt något om att förövaren måste tillverkat det själv?

Fy fan så sjukt! :eek: Jag blir riktigt illa berörd... Stackars stackars häst! Hoppas den jäveln som gjort det åker dit ordentligt :devil:

(Jag tycker dock det ser ut som ett G där du fyllt i ett S, ser ut som NTG och sista otydbar på bilden...)

Ska det stå "ÅGREN" menar du?

Jag tycker det ser ut som att det står ÅSEN:crazy:

Den som hade lagt upp bilderna på pixbox hade skrivit att det såg ut som åsin eller asin. Så jag sökte på det :)

På Åsen fanns det massa svar :S Åh om man bara kunde få se tydligare!

Ska det stå "ÅGREN" menar du?

Det vore ju ett rätt passande ord ;) Näe jag tror inte det är ett ord som står, men kanske en "förkortning" eller typ tag. Magkänslan säger mig att TS borde be polisen samköra i klotterregistret. Tror iofs inte det kommer fram något där men då kan man utesluta det... Jag känner mig dock rätt säker på att det inte kommer framträda något regelrätt ord på hästen utan enbart "lösryckta" bokstäver. Lösryckta inom citationstecken eftersom de har betydelse för gärningsmannen men inte för oinvigda...

jag tycker också det ser ut som ÅSEN. Det skulle ju kunna vara ett företagsnamn om vi nu spekulerar i brännjärn för lastpallar.

Fanns det en eldstad eller vad tror vi de använt för att värma järnet? Tror svaret var elektriskt brännare, så vad behövs för att konka med en sån? Skåpbil??
De bör ha varit några stycken för att hålla hästen, värma järnet, hålla isär skinnet och de bör ju varit ganska så häst vana.
Har hästen fått lugnande?
Vad säger polisen om fallet?
Vad säger veterinären om skadan?

Delvis kl

Vet inte om någon skrivit det här tidigare men en brännskada kan ju faktiskt uppstå med hjälpa av kemikalier, men behövar mao varken en eldstad eller ett glödgat järn. Det gör heller inte ont direkt man får det på huden utan smärtan och reaktionen kommer senare. Då behöver man ju inte heller vara fler personer än en eller kanske två. Behöver inte heller någon stor bil utan redskapen får plats i en väska.

Bara lite funderingar och spekuleringar...

Men någon har ju uppenbarligen tillvekat nått (om det nu är ett brännjärn som orsakat skadan)... Det har ju knappast kommit dimpande från Himmlen.

*kl*

Det skulle kunna varit ett brännjärn liknande det här som någon beställt själv, denna bild kom från en sida där man kunde beställa egna:

51Jlv1D6k-L._SS400_.jpg

Jämförelsebild:

27759370.jpg

Annars vill jag bara påpeka att osannolika bilder och tecken kan tillkomma av en slump. Kolla bara på detta formbröd som har en helt osannolik avbild av en kvinna på sig, detta uppkom av en slump i brödrosten (eller som vissa tror att Jungfru Maria kom på besök :D) ...

toast.jpg

Jag vågar inte säga vad som har hänt men jag tycker chanserna är lika stora att bokstäverna uppkom av en slump som att de har uppkommit av ett brännjärn, kanske liknande ett sådant på första bilden.

Senast ändrad:

*kl*

Har läst att flera ifrågasätter vilket syfte ev gärningsman/män skulle ha och kan bara säga att det behöver inte finnas något syfte alls. Folk gör dagligen konstiga saker utan något som helst syfte eller djupare mening mer än att de känner för det. Det finns gott om såna människor lösa på våra gator... :crazy:

Och att den ev brännmärkningen sitter uppochner på bringan kan ju bero på att gärningsmannen varit ensam. Lite svårt att hålla en häst samtidigt som man försöker få till ett snyggt märke på rumpan. Lägg också till att personen säkert var stressad och nervös för att bli påkommen.

Är det bara jag som inte tycker märket sitter upp och ner? Tycker som sagt det står NTG och något oläsbart. Googlar man på NTG får man en del träffar som jag inte vill spekulera i men som kanske är av intresse för TS.

Sitter jag istället med laptopen upp och ner framför mig eftersom ni envisas ;) (tur jag har laptop :p ) tycker jag mig se ett oläsbart tecken först och sedan SLV vilket ju är en förkortning för livsmedelsverket :eek:

Kl

Ts kanske kan återkomma med bilder då allt läkt, så ser vi kanske vad/om något står och om det växer ut hår eller inte. På ett sår som orsakats av bränneffekt tex då hästen trängts/fastnat så växer håret ut igen men inte av verklig bränning så det lär visa sig.
Jag har f ö sett många märkliga "formationer" på sår och när dom har skrapat av päls och bränt ngn bit av huden, och bokstäverna nån fyllt i kunde man tolka på olika sätt som det ser ut.

Men jag ser gärna bilder om några veckor sådär.:idea:

Kl

Ts kanske kan återkomma med bilder då allt läkt, så ser vi kanske vad/om något står och om det växer ut hår eller inte. På ett sår som orsakats av bränneffekt tex då hästen trängts/fastnat så växer håret ut igen men inte av verklig bränning så det lär visa sig.

Är det skillnad då på bränning och frysmärkning i det fallet? För frysmärkta hästar får då hår där de blivit märkta. Kan vara en skillnad men jag har för mig att man bränner tex när man t-märker och de jag sett har då haft hår i sin märkning. Men jag kan helt klart ha fel.

De jag sett som blivit brännmärka har det vuxit ut vita hår istället...

*knapp* Läste om en kille som dom fjuttat eld på på text tv. Honom hade de sprutat nått på och tänt eld.

Är det möjligt att måla med någonslags brandfarlig vätska och sen bränna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka