Varning för dåliga golv i hästtransporter!

Normalt ingår inte golvet på släpen i den vanliga besiktningen. Så om någon besiktningsman kollar det är det mer undantag än regel.
Det finns ju inte några direkta krav på golv i släp, att dom ska hålla si eller så mycket eller ens att dom ska finnas.

Det finns andra typer av golv idag än de här, även om detta är ett billigt alternativ som håller nere vikten på släpen. Det finns t ex aluminiumplank eller för den delen vanliga plank, men det påverkar pris och vikt. Så länge dt finns köpare till billiga släp med hög lastvikt finns också den här typen av golv kvar.
 
Min man stack i en morakniv, går det inte, är det positivt. Går kniven igenom ganska lätt ska du vara orolig. Andra testar med skruvmejslar

Fungerar det på aluminiumgolv (som jag tror det är)? Eftersom den är limmad, så var provar jag med kniven? Eller hörnet där det gått upp? :)
 
Fungerar det på aluminiumgolv (som jag tror det är)? Eftersom den är limmad, så var provar jag med kniven? Eller hörnet där det gått upp? :)
Läs inläggen i den länkade TS, där står det mycket om risken med aluminumgolv. Problemet med att lägga Al i ett släp är galvanisk ström som kan uppstå, har du otur "äts" golvet upp, precis som offeranoder på bl a båtar med stålskrov.
 
Jag har varit inne med tre släp, det senaste i våras, som hade stora synliga hål i golvet. Inga problem, rätt igenom besiktningen.

Och på våran station som sagt som har som policy att kolla golven noggrant så fick jag en 2 a på golvet för 3 år sedan och då var det inte ens synliga hål. Men används inte släpet till hästar kan det ju inte spela jättestor roll om det är nått hål.
 
jag är en stark förespråkare av vanligt marinplyfa golv! de vet man att de håller 5år sen så är det dax att byta eller i alla fall hålla ordentlig koll på.
plast+ trä går lika dåligt som trä + plåt som t ex ifor har i sina väggar som ruttnar för jämnan.
trä måste få andas, dvs gummimattor ska lyftas upp så fort släpet inte används och man måste räkna med att golvet är en förslitningsvara som måste hållas efter och bytas med jämna mellanrum.
att hålla koll på golvet borde vara lika viktigt för en som att ha hästen försäkrad. händer det ngt så är det bara en själv man kan skylla.

har en transport med alu plank som är spruckna bak. 15 år gammalt och är skit dyrt att byta ut. har lagt in en tunn plyfa (12mm) över för att fördela vikten över sprickorna. dvs det håller men är inte optimalt, så allt ska då bytas ut om ett par år mot en 24mm marinplyfa. aldrig att jag byter till ngt som inte går att kolla hållbarheten på innan det går sönder :/
 
Läs inläggen i den länkade TS, där står det mycket om risken med aluminumgolv. Problemet med att lägga Al i ett släp är galvanisk ström som kan uppstå, har du otur "äts" golvet upp, precis som offeranoder på bl a båtar med stålskrov.

Hur vanligt är det? Någon som vet? Man får ju hoppas att tillverkarna vet vad gör?
 
Läs inläggen i den länkade TS, där står det mycket om risken med aluminumgolv. Problemet med att lägga Al i ett släp är galvanisk ström som kan uppstå, har du otur "äts" golvet upp, precis som offeranoder på bl a båtar med stålskrov.
Vad innebär det och hur ser jag det?

Jag läste den länkade tråden men känner mig inte helt 100 på vad som gäller mitt fall :crazy:
 
Jag är helt okunnig på detta men blir såklart orolig. Är det såhär för alla släp eller bara vissa typer?

Jag använder ett ca 10 år gammalt Ifor Williams, hur går jag tillväga för att kontrollera golvet?

Jag tror mattan är limmad men har lossnat lite i ena bakkanten, där ser det ok ut men jag vet ju inte riktigt vad jag tittar efter.
mattan är nog inte limmad, och är den det så är det bara att försöka bända upp den lite försiktigt. grannens ifor är i alla fall lös och min var fastbultad (med de mest idiotiska bultarna någonsin som krävde blod, svett olja och en rörtång för att få loss, och ändå så bröts 3 av 4 :mad:)
är släpet 10 år gammalt så hade jag tagit ur inredningen och gått igenom alla kanter med en skruvmejsel. är det friskt så går det inte ens att skrapa bort översta lagret av plyfa, är det dåligt så känns det mjukt/fuktigt och kan vara lite bubbligt av att träet har svällt.

har du alu (som många ifor har) så ska du se efter så att golvet är helt slätt, inga små gropar eller att t ex vattnet efter tvätt samlas någonstans. samt att det är bra att krypa in under och se så att det inte finns några sprickor i golvet. jag upptäckte sprickorna i mitt då jag försökte lossa gummimattan..
 
mattan är nog inte limmad, och är den det så är det bara att försöka bända upp den lite försiktigt. grannens ifor är i alla fall lös och min var fastbultad (med de mest idiotiska bultarna någonsin som krävde blod, svett olja och en rörtång för att få loss, och ändå så bröts 3 av 4 :mad:)
är släpet 10 år gammalt så hade jag tagit ur inredningen och gått igenom alla kanter med en skruvmejsel. är det friskt så går det inte ens att skrapa bort översta lagret av plyfa, är det dåligt så känns det mjukt/fuktigt och kan vara lite bubbligt av att träet har svällt.

har du alu (som många ifor har) så ska du se efter så att golvet är helt slätt, inga små gropar eller att t ex vattnet efter tvätt samlas någonstans. samt att det är bra att krypa in under och se så att det inte finns några sprickor i golvet. jag upptäckte sprickorna i mitt då jag försökte lossa gummimattan..

Tusen tack!!
 
Finns ju lika många sätt att besiktiga ett släp som det finns besiktningsmän. Ingen kan säga att "de kollar inte det" resp "de kollar det" eftersom det är olika! Vissa är noga, andra inte.

Det ingår inte i deras åtaganden. Att de sedan gör det, är i så fall en extra service som de heller inte tar ansvar för.
 
@Buck men Ifor är väl engelsk skit? Dom har väl aldrig lyckats bygga något hållbart i det landet vare sig det gäller hus, bilar eller släp.
 
Skillnaden är ju att ett släp med hål i golvet kan vara trafiksäkert om än inte lämpligt att lasta levande djur i, bilprovningen tar endast hänsyn till att det är trafiksäkert men kan ju kommentera lämpligheten.
Exakt! Man ska inte förvänta sig att bilprovningen kontrollerar golvet, även om det finns de som gör det :)
 
Jag har varit inne med tre släp, det senaste i våras, som hade stora synliga hål i golvet. Inga problem, rätt igenom besiktningen.

Mattan ligger över hålet och det är det som räcker = att flaket dvs golvet i släpet är helt. Besiktningen har inte krav att kolla golven om de är ok för hästar.
 
Jodå, visst ska den gå igenom. Så länge det inte handlar om trafiksäkerhetsaspekter.

Hade kom kommit in med vår biltransportsläp och gallerdurken varit trasig hade den inte gått igenom.

Besiktningstekningen här visade jag tråden o han sa att det får inte vara hål i flaket o av sett. Inte ens 5 cm hål. Men bilsläpet vi har också galler men den kärran har specifikt användnings område. nu är det som det är o de är olika hårda på olika saker.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jodå, visst ska den gå igenom. Så länge det inte handlar om trafiksäkerhetsaspekter.

Hade kom kommit in med vår biltransportsläp och gallerdurken varit trasig hade den inte gått igenom.

Hur kan någon mena eller påstå att det inte är en trafikfara om det är hål i golvet på en hästtransport? Låter som din station borde stänga ner faktiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 390
Senast: Elisha
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp