VARNING för Choklad!!!

Sv: VARNING för Choklad!!!

Nu tycker jag att du låter lite lat, att köpa leversnittar samtidigt som du köper din choklad är inte särskilt svårt å kväver inte direkt någon planering. Men vill du hellre ge din hund något giftigt än att lägga lite tid på det så är ju dety självklart ditt val, tycker bara det låter som att du inte bryr dig särskilt mycket.

Helt korrekt skiter fullständigt i om choklad är farligt eller inte jag kommer fortsätta med detta ändå.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Nu tror jag bara att dom är dum-envisa för dom kanske det är bättre att ge hunden choklad än att erkänna att dom gör fel eller hur!?
Synd att dom inte kan använda sig av goda tips.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Ja här bryr man sig om sina hundar märker jag :smirk:


Min häst fick lite idegran igår, hon tycker det är så gott. Stallägaren sa att det va giftigt :confused: men hon tycker om det, så det skiter jag i..
:angel:
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Nu vill jag säga något väldigt dumt men du är inte värd att bli anmäld för, det där låter bara *pip* å det vet du själv!
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Nu tror jag bara att dom är dum-envisa för dom kanske det är bättre att ge hunden choklad än att erkänna att dom gör fel eller hur!?
Synd att dom inte kan använda sig av goda tips.

Ja.
Jag brukar i vanliga fall respektera tex pirus åsikter och anser det vara en kunnig människa, men i detta fall blir jag mållös inför hur likgiltid denne är..
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Ja här bryr man sig om sina hundar märker jag :smirk:

Jo då men jag blir inte dumt troende på allt skit som står om allt.

Alla som ger sina hundar skitfoder i alla dess torrfoder sorter tycker jag mer synd om mina får iaf ett av dom vettigaste foder som finns o tillgå´.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Jo då men jag blir inte dumt troende på allt skit som står om allt.

Alla som ger sina hundar skitfoder i alla dess torrfoder sorter tycker jag mer synd om mina får iaf ett av dom vettigaste foder som finns o tillgå´.

Så vad tycker du att man ska ge dom för foder?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Att choklad är livsfarligt för hundar är knappast ngt skitsnack , tror du det så är du okunnigare än vad jag trodde.
Men visst är det en dosfråga, vi hade en vorsteh som satte i sig en ask alladin, det är dock mest fyllning o inte så mkt ren choklad, gick bra men inget att rekomendera.
PL
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

och jag äter sällan choklad men dricker mer än gärna en öl eller två på fredagskvällen. blir alkoholen nyttigare för hunden för det?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Att choklad är livsfarligt för hundar är knappast ngt skitsnack , tror du det så är du okunnigare än vad jag trodde.
Men visst är det en dosfråga, vi hade en vorsteh som satte i sig en ask alladin, det är dock mest fyllning o inte så mkt ren choklad, gick bra men inget att rekomendera.
PL


Är det inte så att det nödvändigtvis inte måste slå till en gång? medan det en annan gång, kanske tom med mindre mängd, kan gå riktigt illa? :confused: på samma hund liksom.. så man kan inte bara anta att för att tex pirus hundar klarat det hittils, så kommer de aldrig reager på det?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Jag vet mycket väl att det inte är det nyttigaste som finns o ge dom. Men det är så ytterst sällan dom får det så jag tänker o fortsätta sen får ni predika bäst ni vill. det handlar ju som sagt va om 3 bitar kanske varannan mån sen utöver det blir det inte mycket annar än hundfoder och märgben.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Är det inte så att det nödvändigtvis inte måste slå till en gång? medan det en annan gång, kanske tom med mindre mängd, kan gå riktigt illa? :confused: på samma hund liksom.. så man kan inte bara anta att för att tex pirus hundar klarat det hittils, så kommer de aldrig reager på det?

Alltså, mina hundar har nog fått ganska rejäla mängder choklad genom åren (dock inte av mig utan familjen som ser på hund på ett mer mänskligt sätt än vad jag gör) , De har även fått mörk choklad (jag såg det en gång och blev fullkomligt vansinning)..De är 11 och 8 år nu och kommer troligen få choklad livet ut till mitt förtret. Men de har inte visat några tendenser på att bli sjuka.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Är det så att det lagras i kroppen kan det givetvis vara så att förgiftningssymptom inte behöver uppstå omedelbart. Tröskelvärdet uppnås inte omedelbart, men kan efter nästa tillfälle hunden fått i sig choklad.

Sedan får vi ju komma ihåg att känsligheten antagligen skiljer sig från individ till individ. Inte bara pga. storlek utan individskillnad. Två hundar av samma ras, storlek och allmäntiilstånd kan vara olika känsliga för ett ämne. Den ena kanske klarar av att sätta i sig större mängder än de flesta hundar klarar, den andra är känsligare än de flesta hundar.

Jag tycker helt enkelt att det är dumt att riskera sin hunds hälsa för en chokladbit. Man vet ju inte hur mycket hunden tål innan det är för sent och har man otur har man en väldigt känslig hund.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Egentligen bekymrar det mig inte om du ger ngn liten bit då o då men kalla det inte för skitsnack när folk varnar för en högst reell fara!
O se till att du inte byter till en choklad med riktigt hög kakaohalt för gränsen när det funkar eller ej kan var hårfin.
PL
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

varför ge choklad till djur överhuvudtaget?!dels är det farligt o dels är det ju sååå gott att man hellre äter det själv:P
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Tack för svaren. Här kommer följdfrågor.

Hur är förhållandet "fyllas på" respektive "tunnas ut"? Kan man ex tänka sig att hunden äter 100g mjölkchoklad idag och det (T) är borta ur kroppen om en månad?

Till dom som tycker man ska ge hundgodis istället.
Jag gör det, ger hundar hundgodis i de allra flesta fall.
Dom gånger dom får choklad, är situationen den att jag själv knaprar på en kaka eller plockar ur en ask. Det är inte planerad godisutfodring utan ett par bitar kompisar emellan. Samma sak med mycket annat, vilket jag nog inte ska gå närmare in på här. :)

LIA
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Teobromin är ute ur systemet efter ungefär 20 timmar, give or take a few, så efter en månad ska man nog vara rätt safe. ;)

Iaf efter vad jag har läst...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp