VARNING för Choklad!!!

Sv: VARNING för Choklad!!!

Jag ger inte min hund choklad.

Dels så vet jag om det där om förgiftning men sen så är jag jättepetig med Nikitas tänder då jag fortfarande går och grämer mig över att jag inte var duktigare att sköta Ronjas tänder. Jag tror att inflammationerna hon hade i tandköttet bidrog till en snabbare död:( Hon fick smaka på det mesta som jag åt, även sånt med mkt socker i...men jag har lärt mig min läxa.

Så det känns onödig. Precis som att jag inte ger min häst sockerbitar när det finns morötter och hon tycker ju om morötterna mer.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Håller med LIA och PIRU.

Jag ger min vovva en chokladbit då och då. Aldrig några större mängder men tillräckligt för att hon ska bli sådär jättejättejätteglad!
Har aldrig märkt någonting på henne eller alla andra hundar jag håller på med. Då talar vi visserligen stora hundar..
Jag tänker inte sluta ge hundarna choklad ibland. Däremot får de inte mörk choklad och inte heller stora mängder.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Tycker faktiskt det är oansvarigt.

Det finns MASSOR av annat hundar tkr om som man kan ge, som inte riskerar något, som hundarna tkr minst lika mkt om!

Jag värnar iaf om min hunds hälsa :smirk:
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

jag håller med. inte delar jag en flaska vin med jyckarna på fredagskvällen, även om de skulle tyckt att det var gott. på samma sätt håller jag chokladen för mig själv.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Tycker faktiskt det är oansvarigt.

Det finns MASSOR av annat hundar tkr om som man kan ge, som inte riskerar något, som hundarna tkr minst lika mkt om!

Jag värnar iaf om min hunds hälsa :smirk:

Jag värnar också om min hunds hälsa. Men vi utstätter hundar för farligheter dagligen. Vi ger dem mat med färgämnen och annat tjafs i, vi har dem bland bilar, vi tränar med dem etc. etc. Många röker i sina hundars närvaro. Med andra ord; Jag försöker skydda min hund mot det jag vet är dåligt för henne, men jag kan omöjligt skydda henne mot allt. Någonstans måste man ju också leva. Jag tar beslutet att min hund får äta en chokladbit ibland. Någon annan tar beslutet att åka med sin hund lös i bilen, en annan röker i närheten av sin hund. OSV! Jag vet iaf att det jag utsätter min hund för (en chokladbit då och då) är något som hon faktiskt också uppskattar!
Som PIRU sa är det inte heller någon rutin, utan det handlar om ytterst små bitar vid få tillfällen.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

hihi, mammas hund gillar både vin och öl (när olyckan varit framme när man spillt ut på golvet och inte hunnit före hunden) men inte sjutton bjuder vi honom på det för att han gillar det :p
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

jag håller med. inte delar jag en flaska vin med jyckarna på fredagskvällen, även om de skulle tyckt att det var gott. på samma sätt håller jag chokladen för mig själv.

:bow: jag skulle heller aldrig ge min hund något som jag visste inte va bra för honom när det ändå finns hundgodis som är bättre.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Varför inte bara ta med lite hundgodis ist när du ska lyssna på lite musik å äta choklad?
Skulle du kunna leva med dig själv om din hund dog eller mådde extremt dåligt av att ätit choklad som du gett den, skulle det ha varit värt det?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Varför inte bara ta med lite hundgodis ist när du ska lyssna på lite musik å äta choklad?
Skulle du kunna leva med dig själv om din hund dog eller mådde extremt dåligt av att ätit choklad som du gett den, skulle det ha varit värt det?

Det är ju inte så att jag tar en 250g chokladkaka åt mig sen 3kg till hunden utan han kanske får 3 rutor totalt under 2-3timmars period när jag ligger o avnjuter Rammstein i hörlurarna. Så att han skulle dö är ju lite väl drastiskt. Men blir han dålig då får han inget mer. det är inte så att jag gör detta till en grej ihop med min hund utan ofast vill jag göra detta själv men det blir automatiskt när jag lägger mig på golvet att dom vill vara med där av tar jag inte med nån hundgodis o för det andra har jag inget hundgodis vet inte vad som ens klassas som hundgodis.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Leversnittar kan man köpa på de flesta ställen å det funkar bra. Annars om man är petig som jag så kan man koka lever hemma å skära i bitar å sen frysa det så man kan ta fram det i mindre mängder när man vill använda det.
Fast jag brukar mest koka en kycklingfilé skära i bitar å ge till min vovve som belöning, för det är han favvo godis. Har jämt det i kylen.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Leversnittar kan man köpa på de flesta ställen å det funkar bra. Annars om man är petig som jag så kan man koka lever hemma å skära i bitar å sen frysa det så man kan ta fram det i mindre mängder när man vill använda det.
Fast jag brukar mest koka en kycklingfilé skära i bitar å ge till min vovve som belöning, för det är han favvo godis. Har jämt det i kylen.

Så jag ska alltså planera detta så långt i förväg? jag kan ju inte ställa mig o göra detta för kanske ett tillfälle i månaden, Jag använder aldrig hundgodis eller liknande där av får han av mitt. Jag belönar bara med boll o.s.v. aldrig mat.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

men du äter väl kött? varför inte skära upp resterna i småbitar och frysa in?

Det äter jag hellre själv eller gör matlåda av det.
Ni kan fortsätta tjata hur mycket ni vill, sända hundgodis per post eller vad ni vill. han får hundmat, märgben o nån chokladbit thats it tänker inte sitta o lattra nåt med min egen mat på golvet när jag ligger där hellre får han vara utan så noga är det inte men så länge han måt gott så gör jag det.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

men du äter väl kött? varför inte skära upp resterna i småbitar och frysa in?

Men det är ju löjligt att man ska behöva planera på det sättet. Vi talar om stora hundar, rottis och schäfer, som får SMÅ mängder choklad SÄLLAN. Det finns mycket annat som är farligt som vi ändå utsätter våra hundar för, det går inte att undvika eller planera för allt. Som LIA sa tidigare så fattar vi ju alla andra beslut åt våra hundar, så varför inte detta? Mina hundar jag har/haft/har hand om/ tävlar/ tränar/ jobbar med har aldrig någonsin visat symptom på att de inte skulle tåla den lilla mängd choklad de får i sig årligen!
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

visst ni gör som ni vill. jag försöker bara komma med förslag på hur ni kan göra istället. kanske skulle jag blanda lite alkohol och tobak med hundmaten på storhelgerna, det kan ju inte vara skadligt om de bara får det någon gång ibland?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Nu tycker jag att du låter lite lat, att köpa leversnittar samtidigt som du köper din choklad är inte särskilt svårt å kväver inte direkt någon planering. Men vill du hellre ge din hund något giftigt än att lägga lite tid på det så är ju dety självklart ditt val, tycker bara det låter som att du inte bryr dig särskilt mycket.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

visst ni gör som ni vill. jag försöker bara komma med förslag på hur ni kan göra istället. kanske skulle jag blanda lite alkohol och tobak med hundmaten på storhelgerna, det kan ju inte vara skadligt om de bara får det någon gång ibland?

Efter som jag aldrig brukat tobak så är det uteslutet och sen dricker jag alkohol alldeles för sällan så när jag väl dricker så vill jag ha det för mig själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp