Sv: VARNING för Choklad!!!
hugger sista knappen.....
Jag vill inte att ni ska tro att jag skickar några pekpinnar nu, jag vill bara försöka reda ut det här för er.
Ja, många vet om att choklad är farlig, men få vet hur det funkar och HUR farligt det är, det visar sig även i denna tråd. Tyvärr finns det även veterinärer därute i landet som inte har riktigt koll på det här heller.
Som ni vet är det ju Teobrominet i kakaon som är det farliga, ju högra halt desto giftigare. Detta ger ju då att mörk choklad som innehåller större halt av kakao givetvis är farligare än ljus choklad.
Så långt är väl alla med?
Jag vet att det finns många som säger att "jamen , jag ger min hund bara en liiiten bit ibland, och då är det ju inte farligt"
nej, riktigt så är det inte. Teobromin kan lagras i kroppen hos hunden. Det ger då att man kan i många, många år ge sin hund en liiten bit och det går bra, men så en dag så när man ger hunden den där lilla biten, ja då har det blivit för mycket T i kroppen och hunden får förgiftningssymptom.
Det finns även hunder som klarar av att stoppa i sig mängder med choklad utan att bli dåliga, men varför prova?
Jag har på nära håll sett en chokladförgiftad hund och det är ingen trevlig syn
Frågor besvaras gärna