VARNING för Choklad!!!

Sv: VARNING för Choklad!!!

dom kanske skickar ut sånna där mail just för att det är juletider = aladdin/paradisaskar överallt!



jag skulle ALDRIG ens våga ge min hund choklad, inte ens en pyttebit... även om det inte är farligt i minimala mängder, men varför ens utmana ödet?
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

nej det tror jag inte, men om man vet att choklad kan få förödande effekter, varför ens testa??
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Hahaha!

Lustigt stt du visar just en Aladinask! En dag kom jag hem och såg att Lady hade fått tag i en ask, hon hade ätit en hel våning! Tilläggas bör att lille Lady väger 3 kg, hon har npg ätit sin vikt i choklad genom åren! Man kunde tro hon skulle vara lite dålig i magen, men icke
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

För att hundarna tycker om choklad och jag delar gärna med mig en bit eller två. Kilovis är liksom inte aktuellt.

Alkohol och nikotin i stora mängder är också dödande, i mindre doser på längre sikt, ändå använder vi det själva. För att inte tala om alla tillsatser osv där vi förlitar oss på gränsvärden.

Mot bakgrund av allt galet vi utsätter oss själva för, varför tjafsa om enstaka chokladbitar till hundar?

LIA
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Uppenbarligen inte farligt!
Om det är onödigt kan ju diskuteras. Jag ska inte dra allt onödigt vi utsätter våra djur för, du vet det lika bra, men i det sammanhanget är en eller annan chokladbit försumbara. Mina hundar har alltid uppskattat dom, så för dom är valet enkelt.

LIA
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

därför att det är farligt och onödigt.

Då skulle man ju inte ens kunna träna Om man hade ditt knepiga tänk ex räddning där kan hunden slå sig rejält, skydd då kan hunden bryta nacken om figgen gör fel,sök dom kan springa o få en pinne i ögat, spår de kan trampa på en huggorm. ja det finns ju 1000 tals grejer vi utsätter våra hundar för vårat egna höga nöjes skull.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

hugger sista knappen.....

Jag vill inte att ni ska tro att jag skickar några pekpinnar nu, jag vill bara försöka reda ut det här för er.

Ja, många vet om att choklad är farlig, men få vet hur det funkar och HUR farligt det är, det visar sig även i denna tråd. Tyvärr finns det även veterinärer därute i landet som inte har riktigt koll på det här heller.

Som ni vet är det ju Teobrominet i kakaon som är det farliga, ju högra halt desto giftigare. Detta ger ju då att mörk choklad som innehåller större halt av kakao givetvis är farligare än ljus choklad.

Så långt är väl alla med?

Jag vet att det finns många som säger att "jamen , jag ger min hund bara en liiiten bit ibland, och då är det ju inte farligt"
nej, riktigt så är det inte. Teobromin kan lagras i kroppen hos hunden. Det ger då att man kan i många, många år ge sin hund en liiten bit och det går bra, men så en dag så när man ger hunden den där lilla biten, ja då har det blivit för mycket T i kroppen och hunden får förgiftningssymptom.

Det finns även hunder som klarar av att stoppa i sig mängder med choklad utan att bli dåliga, men varför prova?

Jag har på nära håll sett en chokladförgiftad hund och det är ingen trevlig syn:(

Frågor besvaras gärna:)
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Då ska jag fråga. :)
Du skriver: Teobromin kan lagras i kroppen hos hunden.
Fråga: Gör det det alltid och med automatik eller kan det det under vissa förutsättningar? Vilka är i så fall dessa förutsättningar?

Vad är det för skillnad i system mellan människa och hund som gör chokladen farlig för dom men inte för oss?

Den chokladförgiftade hund du såg, hur såg den förgiftningsprocessen ut?

Vi köper Paradis och inte Alladin eftersom vi inte gillar mörk choklad. Visste väl att det var något skumt med den där mörka chokladen... :cool:

LIA
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Skillnaden hund/människa är at hunden inte kan hantera ämnet teobromin utan det fungerar som ett rejät uppåttjack på hunden.

Varför en del hundar inte reagerar lika kraftigt på T är inte helt säkerställt, men jämfört med människor så finns det ju även de som inte reagerar alls på exempelvis kokain medans endel blir väldigt speedade.
Däremot VET man med säkerhet ATT T lagras i kroppen hos hund,
(ska se om jag inte kan hitta den amerikanska rapporten om detta)
men det "tunnas ut" med tiden om det inte fylls på.

Den hund jag sett reagerat kraftigast av förgiftning började först med att hysteriskt leka med en tofs, rätt snart började han dreggla kraftigt och kort därefter började hunden skaka i hela kroppen.
Vidare kräktes den vilket i hans fall var TUR för annars hade han med säkerhet dött.
Hjärtat pumpade med mycket hög kraft och vet sa orden "får vi inte ner honom spränger han sig själv". dvs hjärtat arbetade på högvarv och skulle inte klarat av den påfrestningen så länge till.

Hunden ifråga överlevde, men var mycket dålig en vecka och det tog nästan två månader för honom att återhämta sig.
Den hunden hade ätit 600g Toblerone. Korsning bc/golden

Annars kan hundar som äter mindre mängd choklad även de reagera men inte så kraftigt att de behöver veterinärvård. Man kan se att de speedar upp sig något. Vissa mer, vissa mindre, men så länge det inte satt sig på hjärtat så kan man gott försöka stanna hemma och vänta ut det.

/pippi
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARNING för Choklad!!!

Det spelar väl ingen roll hur många gram som är farligt för hunden? Fattar inte varför man ens ska ge hunden choklad? Jävligt onödigt tycker jag..
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

men det där har ju lite med sannorlikhetsläran att göra... + en skvätt av ödet..

så jag tycker inte att man kan tänka så som du försöker lägga upp det, ALLTING blir farligt om man ser på ett annorlunda sett. man kan dö/skada sig när som helst och hur som helst...

när man VET att choklad är farligt och tillåme dödligt, varför ge? alla hundar blir inte dåliga trots att dom vräkt i sig en massa choklad medan andra kan reagera på mindre än så, varför chansa och hoppas att ens egen hund är en av dom som klarar att äta utan att det märks? man vet ju inte förrän man provat.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Min hund blev sjuk när han åt upp en 1/4 dels chokladrulltårta. Det var med andra inte mycket kakao han fick i sig men det räckte för honom. Det är också en stor hund om det har någon betydelse.

Morfars hund får ofta choklad i ganska stora mängder och hon blir aldrig sjuk av det.
 
Sv: VARNING för Choklad!!!

Det där är ju gammalt ...

Min hund får ljus choklad ibland men mest blir det gelegodisar om jag har en godispåse.
 
Senast ändrad:
Sv: VARNING för Choklad!!!

Det där är ju gammalt ...


Men alla människor är ju inte gamla hundägare. Jag tycker att det bra att de går ut och informerar med jämna mellanrum. Både mitt försäkringsbolag och min veterinär går ut varje år kring jul och varnar för choklad just för att det blir vanligare under jul med teobrominförgiftning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp