Varmvatten.

cambodia

Trådstartare
Nyfiken på hur ni gör, tar ni varmvatten direkt från kranen eller värmer ni kallvatten i det fall man behöver det, tex om man ska ha fingervarmt vatten vid bakning osv.
Vi tycker nämligen olika här hemma...

Varmvatten räknas inte som tjänligt dricksvatten eftersom det hålls varmt och det riskerar att bilda en hel massa bakterier och dessutom utfällningar från rör etc. Kallvatten kan man spola fram men varmvattnet komemr från en beredare som ofast är rätt äcklig ifall man skulle få för sig att titta efter.

Så - det k-a-n vara hälsovådligt och jag använder aldrig varmvatten vid matlagning.

Varmt vatten från kranen är inte helt tjänligt, men om jag ska värma något ordentligt sen är jag inte så noggrann, tänker att bakterierna dör då i tillagningsprocessen. Annars är det helt klart att föredra att värma vattnet.

Nyfiken på hur ni gör, tar ni varmvatten direkt från kranen eller värmer ni kallvatten i det fall man behöver det, tex om man ska ha fingervarmt vatten vid bakning osv.
Vi tycker nämligen olika här hemma...

Värmer kallvatten, om det på något sätt ska ätas.

Om jag bakar känns det enklast att köra vatten i vattenkokaren och sedan bland med kallvatten istället för att försöka optimera det till ljummet.

Varmt vatten från kranen är inte helt tjänligt, men om jag ska värma något ordentligt sen är jag inte så noggrann, tänker att bakterierna dör då i tillagningsprocessen. Annars är det helt klart att föredra att värma vattnet.
Har man tillräckligt varmt varmvatten så är bakterierna inget stort bekymmer.
Däremot kopparutfällning från vattenledningar.
När jag läste allmän kemi på universitetet för ett par år sedan gjorde vi analyser på just kopparhalt i kallt respektive varmt vatten från våra kranar hemma. Inget av varmvattenproverna hade bedömts som tjänligt avseende kopparhalt...

Jag värmer alltid kallvatten om jag behöver varmt eller ljummet vatten till något.

Har dar jag har PVC plast ror anvander jag oftast varmvatten ur kranen, I Sverige, eller i norra USA, dar man har metall ror anvander jag kallvatten som jag varmer i en vatten kokare. :p

Har man tillräckligt varmt varmvatten så är bakterierna inget stort bekymmer.
Däremot kopparutfällning från vattenledningar.
När jag läste allmän kemi på universitetet för ett par år sedan gjorde vi analyser på just kopparhalt i kallt respektive varmt vatten från våra kranar hemma. Inget av varmvattenproverna hade bedömts som tjänligt avseende kopparhalt...

Jag värmer alltid kallvatten om jag behöver varmt eller ljummet vatten till något.

Aha det hade jag ingen aning om. Vi gick bara lära oss om bakterier i livsmedelsutbildningen. Tack, ska tänka på det i fortsättningen. Dock använder jag väldigt sällan varmt vatten vid bakning eller matlagning.

Liknande trådar

Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 179
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
387
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat