Varmskoning

O

OlleAtlas

Jag har hört talas om att en del hovslagare varmskor, men vet inte exakt vad det innebär. Kan någon förklara? Finns det fördelar? Nackdelar?

OlleAtlas

Sv: Varmskoning

Tror bara det är fördelar, skon tillpassas ju perfekt på hoven då.

Min häst blir varmskodd å jag har inte haft en tappsko! Min häst är annars ganska duktig på att trampa av sig dojjorna. Hovarna är fina och min hovis har fått mycket beröm på ATG-kliniken hemma.
I o m att han har "verkstan" i bilen kan han fixa till skorna med att tex slipa lite på längden eller borra broddhål mm.

Mina hästar blir varmskodda, tycker det är mkt bättre än vanlig skoning, valacken har inte tappat en enda sko, fast han kliver på sig och så.

Tack för era svar. Är det någon som kan förklara hur man varmskor? Är det som smeden för, att man anpassar skorna efter hästens hov? Hur går en varmskoning till?

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Tack för era svar. Är det någon som kan förklara hur man varmskor? Är det som smeden för, att man anpassar skorna efter hästens hov? Hur går en varmskoning till?

OlleAtlas

Har aldrig sett det live men när man lagt den heta skon på hoven så ser man på brännmärkena var skon inte passar exakt. Alltså borde det ge en nogrannare anpassning av sko till hov. Var det det du undrade? Finns säkert nån annan här som kan detta mer än jag. :)

På samma sätt som kallskoning med skillnaden att hovslagaren värmer skon i gasolugn och lägger på den flera gånger för att se hur den passar. (som inlägget innan berättar). Det är lätt att forma den varma skon så den passar perfekt och behöver hästen tex någon specialdojja kan han fixa detta på plats direkt. (verkstan är i bilen)
Min häst som lätt trampar av sig framskorna, får sina skor slipade precis innan så man slipper specialbeställa.
Det luktar inte så mysigt (hästarna ser lite oroliga ut på ögonen i början men brukar va jättesnälla) och det tar lite längre tid att sko, men jag byter inte nu när jag fått en så bra hovslagare!

Senast ändrad:

Min hovslagare fick låna min häst i våras till att träna sig själv och sitt lag inför SM i varmskoning som gick av stapeln i Flyinge (har jag för mig?).

jag har ett par bilder, men dessvärre ser man inte riktigt röken då blixten på kameran tagit bort den, men precis som ovanstående har skrivit så kan man lättare passa ut skon - den passar snarare perfekt, eftersom skon görs på plats enligt mått som de tar på hästens hov och då är de millimeternoga.

Kan tillägga att min hovslagares lag kom tvåa i sm'et! :bow:

22.jpg

38.jpg

55.jpg

/Anna

Tack!!!! Det var verkligen flott, att få förklaringen i bilder. Skulle du kanske kunna PMa mig hovslagarens namn? Jag bor också i Göteborg.

OA

Att varmsko är bara att man hettar upp skon...Varmt järn är enklare att rikta än kall, villket gör att man får bättre passform. Men det finns faktiskt ingen som helst nytta med att lägga en glödhet sko på hästen och *bränna* bort horn som en del gör...detta torkar enbart ut hornet och har inget som helst syfte alls.

Man ska ju ha brandvakt i två timmar i stallet efter har jag hört. Dessutom finns det många hovisar som tar så pass god tid på sig att sko och forma skon att det blir precis lika bra passform på skon som vid varmskoning.
:D

Vilket som är bäst kan man ju diskutera i evighet, men min erfarenhet är noll tappskor och fötterna är väldigt fina och håller sig så till varje skoning. :)
Stora fördelen tycker jag är bra passform och att hovslagarn kan fixa till specialare på plats om det skulle behövas. :) (Annars får man ju beställa i förväg eller åka till smedjan, i mitt fall Färjestad travbana).

Men enl mitt försäkringbolag får skon inte ens tas in i stallet... Och jag har inga problem att förstå varför... halm o damm o gamla byggnader hör inte ihop med glödande hästskor.

lundsbo skrev:
Hur löser ni försäkringsfrågan?
Åker ni till honom?
Heta arbeten licens - brandvakter?

Sorry, har totalt missat de här frågorna, så mitt svar kommer en aningens sent. :o

Jag varmskor inte min häst i vanliga fall, utan detta var en engångsföreteelse då min hovslagare och hans lag behövde en häst med stora fötter att träna sig på inför sm-tävlingarna i somras.
Om det inte hade regnat så förbaskat så skulle vi ha varit utomhus med hästen, men nu stod vi precis innanför och hade brandsläckare i beredskap.
Hovslagarna kom ut till oss i stallet. :)

Ska man följa gällande föreskrifter så är varmskoning i princip omöjligt att utföra "på plats"
och enligt bilderna så bröt man redan där på mer än en punkt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 863
Senast: aiquen
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Jag har hört att det finns något som heter merkostnadsersättning som man kan få p.g.a. sjukdom eller funktionshinder. Att jag har bil...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 940
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 122
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar