Värmlands vs. Trane??

superstar

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl det mesta..
Skulle vilja höra för/nackdelar med Tranesläpet/ Värmlandsvagnen.

Har hört en hel massa dåligt om VV, men kommer inte ihåg just nu vad det var.. Så, var ärliga!!

:bump: :bump:

/Ullis

Jag har ingen erfarenhet av VV och vet ingen som har heller men jag har iaf ett gammalt Trane-släp.

Mitt är från -77 så jag kan inte uttala mig om de nya. Mitt går jättefint efter vägen med häst i, väldigt stabilt, hästarna verkar trivas i det.
Nackdelen är att det är låg i tak och är i lätt i baken om det är tomt.
En annat + är att återförsäljaren här i stan är väldigt hjälpsamma med reservdelar och är väldigt trevliga.
Ang. de nya Trane-släpet så har jag hört att en del tycker man får lite för pengarna. Köper man t.ex något av de tyska släpet får man massa extra utrustning i standard släpen och de är inte särskilt mycket dyrare än ett Trane med mindre utrusting i. Dock har jag ingen aning om det stämmer eftersom jag inte letar nytt släp själv.

Ska du köpa nytt så

Min kopis har en värmlandsvagn, en boogie. De är supernöjda med det, hästarna trivs i den och de tycker om att köra den. Den enda nackdelen är att den blir ganska ful i färgen efter ett tag.

Okej, tack ni båda. Står nämligen i valet och kvalet mellan två beg. släp. Båda är 1995 års modell och lika bra skick. Får dock värmlandsvagnen 5000 kr billigare, men har fått för mig att VV inte är något vidare så jag vill gärna höra flera åsikter...

:bump: :bump:

/Ullis

Har ingen erfarenhet av Trane, men kan säga att vi är supernöjda med våran VV, som är -04 och extra bred, (GDL), tvåaxlad. Ligger stadigt efter vägen, och hästen tycker om att åka där... :)

Värmlands vagnen rek att man målar på med träolja. :)
Då håller det sig bättre...

Jag har haft ett VV enaxlat från 1991. Det var väldigt lätt. Det var kedjor som standard bak vilket iofs fungerade utmärkt med den lugna fina häst jag hade. Köpte senare till en 3/4 bom då jag köpte ny häst, det fungerade bra. Jag var nöjd med släpet, det var prisvärt. Köpte en VV boggi 2001 den hade vanliga bommar bak samt 3/4 bom. Min häst är lugn både att lasta i och ur men har man en stökig häst vill man kanske ha möjlighet att fälla bommen genom en enkel handvändning nu måste man lyfta den på/av. Boggin är lite tyngre,1360, och ligger bra och stadigt. Jag är nöjd. Ett ännu tyngre släp ligger oftare stadigare på vägen men det kräver en stark dragbil och i vissa fall BE behörighet.

Kolla bomlösningarna i båda släpen! Hur tranes ser ut kan jag just nu inte komma på (har haft två på nära håll men minnet sviker), men vvs är en fara för fingrarna om man har en häst som strular det allra minsta vid lastning/urlastning.

Du kan kolla i äldre trådar om transporter, där hittar du en del.

Jag personligen skulle inte rekommendera Värmlandsvagnen till någon - jag tycker att den är riktigt dålig!
Skramlig, mörk och med ogenomtänkta detaljer. Rampen (eller mattan på den) blir väldigt lätt hal. Det finns skarpa kanter som hästarna kan göra illa sig på och det är dålig ventilation. Frambommen är dessutom "hel", så man kan inte ställa in den individuellt, dvs man kan inte transportera stor häst och mindre ponny tillsammans - bommen blir antingen för hög eller för låg. Tycker inte att VV är bra på någonting... :crazy:

Trane har jag ingen erfarenhet av.

Mvh Huntress :)

Tack till alla!

Som jag misstänkte redan innan så blir det troligen Trane.. men vi får se, ska kolla på dom igen i morrn...

//Ullis :bump:

Trane har superbra bakbomslösning tycker jag.. Snabbknäppe. =) Bra ventilation är det oxå tycker jag - utan att det drar. Håller med om att VV läm lätt blir hal och att den är mörk! :(

Har precis sålt min Trane för att skaffa boogie.Mkt trevlig släp för hyfsad slant.Helt okej både för hästarna och mig som chaufför.Enda minus är den hela frambommen,men bakbommarna är kanon.
Lycka till!

De VV jag har haft har varit ljusa och fina inuti. Bak lämmen på den äldsta hade "nålfiltsmatta" och var ngt hal vintertid om det kom snö men den jag har nu har gummimatta och den är inte hal. Återigen beror det säkert lite på hur hästen man lastar beter sig och VV kan säkert se lite olika ut beroende på tillval av X-tra utrustning.

Håller med MoQ, fast jag har inte sålt mitt Trane. Jag tycker att det är ett bra och prisvärt släp. Hästen tycker att det är helt OK. Har aldrig kört häst i VV, bara tittat på dem, men de ser mycket skrangligare ut än Trane.

Jag tycker att släpet är ljust och rymligt för min(a) häst(ar) (155-160 cm). Ventilationen är sådär, men den brukar inte vara särskilt lysande i släp generellt sätt.

Enda nackdelarna är att frambommen är hel och mellanväggen är rackarns tung att ta ur om man vill göra det. Det är kraftig plyfa i den liksom i väggarna och tjock gummimatta på golv och läm. Å andra sidan är det praktiskt med helbom om man vill köra en riktig bredåkare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 283
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka