Värmeslag

Cilva

Trådstartare
Postar tråden här eftersom det mest var distansrelaterade träffar som kom upp när jag googlade. Antar att det är distansfolk som har mest erfarenhet av värmeslag.

En av hästarna fick värmeslag eller nästan i alla fall idag. På inrådan av vet. spolade/svampade jag hästen med kallt vatten. Efter en kortare stund minskade andningen (inte så att den tog slut men ni förstår nog :D ) och jag kunde släppa ut hästen i hagen igen. Jag tror att det orsakades av mycket plötslig värmebölja och för lite skugga i hagen, lösdriften står olyckligen med öppningen mot det håll som solen då lyste från så även om det var skugga där inne blev det varmt.

Läste lite och kom fram till att det är benen, halsen och huvudet som främst ska kylas. Yttrar sig värmeslag som att hästen andas kraftigt/snabbt och blir loj? Om inget görs, vad händer då? Kan hästen kollapsa, antar att det kan hända men finns det något att göra då?

Hoppas att någon kan svara.

Sv: Värmeslag

Vad hade din häst för symptom?

Distanshästar drabbas inte av värmeslag direkt, utan av metaboliska störningar - uttorkning, tarmarna slutar arbeta, utmattning. Risken är större vid hetta men det finns ju alltid ansträngning med i bilden. Om jag förstår det rätt så var din häst i vila i hagen när det hände? Hade du ridit innan?

En distanshäst som under tävling visar tecken på uttorkning/ utmattning ska inte spolas med vatten utan måste vätskas upp, med dropp eller om den dricker och äter tillräckligt bra själv. När man spolar hästen tar man bort törsten.

Jag kan inte svara direkt på dina frågor om värmeslag :), men om hästen behöver kylas för att man vill få ner pulsen stämmer det att man ska kyla halsen, insida bakben.

Sv: Värmeslag

Tack för ditt svar, när jag googlade kom både metaboliska störningar och värmeslag upp med distansanknytning.

Min häst gick i hagen som vanligt, ridning dagen innan. Dock var det första dagen med sådan här värme, 25-30 grader beroende på vilken mätare man tittade på :-) Förra veckan hade vi under 10 grader varmt så det blev ju ett kraftigt omslag i temperaturen. Hästen andades kraftigt och var loj.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha haft min nya häst i 1 vecka drygt, blir han dålig. Skulle ut och rida i söndags morse när jag såg att vä bak var tjockt och...
Svar
16
· Visningar
5 515
Senast: insearchof
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 251
Senast: Summerwind
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977
Hästvård Jaha. Var ett tag sedan jag behövde skriva och fråga om hältor, men nu börjas det väl igen antar jag. :cry: Hästen min har gått...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025