Hälta - nu börjas det väl igen antar jag

Onekligen i skov. Men det är "bara" ett sömstick. Men ett rejält verkar det som. Skrev av mig på mailen...

Skönt att han verkar bättre! För halt häst förtjänar du minsann inte. Du håller väl oss uppdaterade?!

Tycker du ska kolla ev hovböld till att börja med, känner du puls på benet??
Visitera..annars får man söka vidare, men det är väldigt sällan det är allvarligare saker när dom blir blockhalta bara sådär...även om det är spricka el dyl så bör hästen ha feber och kan ändå inte röntgas i akutskedet, smärtlindring brukar inte ges heller för skulle det vara en spricka så skall inte den "maskeras" iallafall....

Ja, nu känns det ju lite bättre. Syns ingen hälta alls på rakt spår, och enbart en pyttemarkering på böjt spår i höger varv.

En klar förbättring från i förrgår till igår, nu hoppas jag på att det inte blivit värre över natten igen. :crazy: *nojjig*

Ingen puls, ingen värme. Hade ingen visitertång tillgänglig i stallet givetvis (varför är det alltid så när man måste ha något), men jag knackade, klämde och kände så gott jag kunde - och inte en reaktion. Böjde upp benet och palperade senan och kotan - ingen reaktion.

Enda jag fann var små "muggkrustor" på kotan - men det bör ju knappast ge varken hälta på böjt spår eller smärta.

Borde inte en hovböld ge hälta på hårt underlag på rakt spår? Eller kan det vara så smygande?

Tack för ditt svar! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar