"Värmeeksem"

taccotad

Trådstartare
Har en hund med mkt päls, han har ett flertal gånger fått nån sorts värmeeksen. Var hos vet nu i veckan senast, på bara 3 dagar hade det hunnit sprida sig rejält mkt trots att jag ändå rakat bort pälsen på ursprugnsområdet.

Vad kan man göra för att undvika sånt här? Inte bada och blir han fuktig måste man såklart se till att han blir torr efteråt. Men annars? Just i sådan här värme hade det nog varit skönt med ett dopp i sjön misstänker jag men det känns ju ganska uteslutet.

Sv: "Värmeeksem"

Jag tror du menar fukteksem?
Ja bada får man ju avstå ifrån. Och när man rakar så ska man raka med så kort skär som bara går, för annars gör det inte så mycket nytta.
Men när eksemet är borta så hade min hund fått bada, och sen sett till så hunden blir ordentligt torr, och inte bada varje dag.

Ja det stämmer. Kunde bara inte komma på vad det hette.

Jag rakade lite här hemma sen rakades mer bort hos veterinären.

När min labbe hade fukteksem så gjorde jag allt efter alla konstens regler.
Men jag hade inte så kort skär som behövdes för att raka riktigt kort. Men sen när veterinären rakat ner ordentligt så gick det inte många dagar innan man såg att det gick tillbaka.
Så just att få rent runt omkring tror jag är viktigt.

Men jag tog risken att hon fick bada när eksemet var borta. Är ju hennes liv på sommaren :bump:

Fett kvalitetsfoder, bort med råhudsben och håll koll på rispor i huden. Gamle Tasse gjorde mig till expert på just detta då han fick det i tid och otid. Minsta fästingbett eller skråma så kom det.

Med honom så gällde det jag skrivit ovan plus att han inte fick bada mer än nödvändigt. Var det varmt och fuktigt ute torkades hunden noga om han blev blöt. Även rå, fuktig kyla var illa. Inte duscha och absolut ingen lek med Evita. Att förebygga är bra mycket bättre än att sitta där med kortisonsalva och antibiotika. Tasse rakade vi med hyvel för att få bort all päls.

Hade jag vetat det jag vet idag om fukteskem och om förekomsten hos hans far hade jag aldrig köpt hunden.

Tack för era svar!

Han äter Royal Canin. Har inte badat en gång detta året men är i stort behov.

Läste rispor som ris-por. Tänkt att det var nån sorts porer:o:D Men sen kopplade det.

Ja då är det bara att fortsätta förebygga.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 985
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 194
Senast: Wenniz
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka