Värme i hovar.....

Sv: Värme i hovar.....

En häst med fång står oftast i fångställning (Står som en gunghäst med benen, fram benen frammåt och bak benen bakåt.) och har oftast förhöjd puls och dem kan inte vända ordenkligt. Dem är oftast ovilliga att gå överhuvudtaget.

När väl processen är igång så måste dem stå så stilla som möjligt.
Vad jag hört i filmen "Hovar". Kommer ej ihåg vem som gjort filmen..

Min Symfoni har haft två fånganfall på bege fram och hon har inte kunnat vända och hon har stått i fångställning med frambenen, och haft förhöjd puls i bege ben.

Som min hovis berättat för mig, så fort det är förhöjd puls i benen är det oftast något med hoven att göra..
/R

Senast ändrad:

Halv trådkapning med en liten fråga:
- Kan inte förhöjd värme i hovarna tyda på hovböld också?
Eller är det nåt jag bara fått för mig?

En häst med fång står oftast i fångställning (Står som en gunghäst med benen, fram benen frammåt och bak benen bakåt.) och har oftast förhöjd puls och dem kan inte vända ordenkligt. Dem är oftast ovilliga att gå överhuvudtaget.

Det är inte alltid de står i fångställning. Jag tror inte att det är riktigt så vanligt som många tror.

Halv trådkapning med en liten fråga:
- Kan inte förhöjd värme i hovarna tyda på hovböld också?
Eller är det nåt jag bara fått för mig?

Jo det kan det min häst fick fång + hovböld, på det benet hon fick hovböld stod hon inte på hon vägrade lägga tyngd på det benet, När hon gick så hoppade hon även fram på 3 ben.

Hon hade lite värme ihoven men inte så förhöjdpuls ändå.
/R

Du har helt rätt förhöjd värme är ett av symtomen på bl a. hovböld.

Det är inte alltid de står i fångställning. Jag tror inte att det är riktigt så vanligt som många tror.

Det är betydligt vanligare att de står och trampar om med framhovarna än att man ser den "klassiska" fångställningen.

Hon hade lite värme ihoven men inte så förhöjdpuls ändå.
/R

En vanlig missuppfattning är att man pratar om förhöjd pulsfrekvens vid hovsmärta, men det är förstärkt puls vi talar om, m.a.o. pulsen slår hårdare. Inte fortare.

jag skrev "oftast"..
Men vissa hästar behöver inte stå i fångställning för att ha fått fång.
Men det handlar oftast om förhöjd puls i benen och ev värme i hovarna.

Min dam stod i fångställing med sina framben då hon bara har fång på frambenen, hon kunde inte vända ordenkligt och hon var ovillig att gå frammåt.

Jag var ute och red då hon plötsligt vägrade gå. klev av och kollade på henne och då stod hon i fångställning med fram, vad jag har sett på veterinärerna på tv4, så brukar ju fånghästar ha problem att vända så jag prövade det och hon kunde inte vända så jag fick ringa efter min mor som fick hämmta transporten och hämmta hem henne, När vi kom tillbaka till stallet hade veterinären hunnit komma ut och hon sa att det var fång, hon hade förhöjd puls i benen men ingen värme i hovarna vilket hon tyckte var konstigt. Hon gav henne smärtstillande och hon rätade upp sig vi fick även vi recept på Fenylbutazon. Hon tyckte det var otroligt att vi fick in henne i transporten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka