Värme i hovar - kan det var något annat än fång? *långt*

Mattsson

Trådstartare
Har precis talat med veterinär för att försäkra mig om att läget inte är akut, så ingen behöver fundera på det.... Så här ligger det till. För ca. 2-3 veckor sedan var hästen varm i hovarna och i benen. Först i bara ena framhoven, dagen efter kall :confused: och några dagar senare varm i båda fram och lite bak. Dagen efter var det borta igen och ben och hovar var kalla. Tänkte på att det kunde vara känning av fång, men fick inte ihop det riktigt. Hästen stod hela tiden normalt och gick normalt. Igår skodde jag henne och till min förskräckelse talar hovslagaren om att hon har förändringar i lamellranden och har haft känning av fång senaste tiden, men nu var det ingen fara. Förbannade mig själv hela dagen igår och idag för att jag inte tog mer allvarligt på detta när jag upptäckte det. Nu till saken, ikväll när jag kommer till stallet är hästen varm i alla benen och alla hovarna :crazy: Tar tempen på henne och den är normal, ingen puls i hovarna, hon går normalt och står normalt. Igår var ju dessutom allt ok, annars hade det ju inte gått att sko henne. Har inte ändrat foder eller hage från igår, däremot har hon stått inne lite längre idag än vad hon gjorde igår. Kan detta ha betydelse? I stallet hon står nu är det bara utevistelse mellan ca 9-15:30 varje dag (igår gick vi en promenad så det var därför hon var ute längre). Har som sagt ringt veterinär och förklarat situationen, så jag ska höra av mig igen i morgon, eftersom det inte verkar akut. Är det någon här som har varit med om något liknande? Ska tillägga att de andra hästarna i stallet också är lite varma om både ben och hovar, idag, men min är varmast *givetvis*.

Sv: Värme i hovar - kan det var något annat än fång? *långt*

hästar ska inta vara kalla i hovarna. det är helt normalt att dom är lite varma när dom stått inne eller ridits. det betyder bara att cirkulationen fungerar.

att hon är varmare nu än annars kan tex bero på att hon blev skodd, har sprungit i hagen e.d.

så om hon bara är varm skulle jag inte oroa mig så mkt..

Jag säger detsamma som Centaur att detta med varma och kalla hovar säger inte så mycket. Men jag har läst i din andra tråd om frosten. Jag hade inte låtit hästen gå i en hage med fruset gräs.

Tack för svaret. Det var så jag tänkte förra gången också, men blev ju givitevis paranoid igår när hovis sa att hon haft fångkänning för några veckor sedan.

Då till detta med frosten. Gäller det bara 1:a frosten varje år, eller hur funkar det? Den här hösten har varit väldigt omväxlande med varmt väder och grästillväxt och mittemellanåt en frostnatt. Nästa år kommer jag defenetivt inte låta henne beta efter 1:a frosten, men ska man vara uppmärksam vid växlande temperaturer också?

Då till detta med frosten. Gäller det bara 1:a frosten varje år, eller hur funkar det? Den här hösten har varit väldigt omväxlande med varmt väder och grästillväxt och mittemellanåt en frostnatt. Nästa år kommer jag defenetivt inte låta henne beta efter 1:a frosten, men ska man vara uppmärksam vid växlande temperaturer också?

Jag tror att man ska vara försiktig hela tiden speciellt om det växlar mellan varmt och kallt (som hos oss). Men jag är inte helt säker på detta. Det verkar mkt svårt att förutsäga när det är farligt men ngt måste man ju rätta sig efter. Jag har en hage med bara lite gräs. Där går min ponny när det är frost. Vid första tillfället hon gick där denna hösten hade hon en svag puls i alla kotorna efter ett par, tre timmar i hagen. Då tog jag in henne igen. Sedan har det inte varit så. Men jag är osäker på om det kan komma så snabbt som på ett par timmar.
Men jag är inte expert på detta. Jag har bara läst på så mkt som möjligt för att kunna ta hand om min häst. Det enda jag är säker på är att man ska akta sig för fruset gräs om man har en häst som har lätt att få fång.
Det är kanske ngn annan som vet?

Har precis varit hos hästen nu och hovarna är kallare idag än vad de var igår, ingen puls och normal temp så allt verkar ok. Men om någon har lite mer info om det här med frost så vore det jättebra. Det vill säga hur försiktig man ska vara vid växlande väderlek, kanske är individuellt för varje häst? Och gärna också hur länge man ska vänta innan man kan släppa dem på gräs som varit fruset, 1 dag, 2 dagar?? Ska försöka leta själv också, men måste till jobbet nu.

Är fortfarande lite fundersam över att jag missade hennes fångkänning tidigare i höst, men å andra sidan känner jag inte efter puls i kotor/hovar exakt varje dag, om jag inte ser någon svullnad eller märker att hon inte vill röra på sig. Men som vanligt är det väl av misstagen man lär sig.........

det är väl inte det frusna gräste i sig som är så farligt, det värsta är om det är varmt på dagen, så det börjar växa igen.

det är ju i princip omöjligt att förhindra dom från att äta fruset gräs såhär på vintern. men man kan ju ha en hage med kort gräs så finns inte så stor mängd att äta.

Om hästen konstant är varmare i ngn hov kan det vara ngt.

sen är det mer pulsen som räknas- om det är fel i hovsingarna.

En häst med en rejäl hovåkomma- hovböld eller fång brukar få digitalpuls. Den SYNS dunka på insidan vid djupa böjsenan.

Min häst går ju iof utan skor nu, men han är varm i hovarna och jag har fått förklarat för mig att det är för att hovarna jobbar. Det kanske är för att din häst är nyskodd som den är lite varm?! Fånghovar är väl heta på ett annat sätt, och hästen har väl verklign ont då. Inte själv haft fånghäst, så jag vet inte säkert. Men jag tror inte det ska vara någon fara, speciellt inte om veterinären säger att det är okej. Ring igen om du är orolig! Hoppas det löser sig!

det är väl inte det frusna gräste i sig som är så farligt, det värsta är om det är varmt på dagen, så det börjar växa igen.

det är ju i princip omöjligt att förhindra dom från att äta fruset gräs såhär på vintern. men man kan ju ha en hage med kort gräs så finns inte så stor mängd att äta.

Jag har läst att det är fruset gräs i kombination med tex soliga vinterdagar.

citat av Annette Longland

"Cold temperatures will reduce grass
growth, resulting in the accumulation of fructan (69). Therefore,
do not turn horses out onto pasture that has been exposed to low
temperatures in conjunction with bright sunlight, such as occurs
in the autumn after the autumn flush of growth, or bright, cool
winter days."

Jag tolkar det som att det inte behöver vara så varmt att det växer.

Har hittat en länk om detta med fruktan/fång:

http://lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Det är inte lätt att hålla dom på bete under vintern må jag säga. Grushage kanske vore ett alternativ..... Nä, man ska väl inte stressa upp sig för mycket, men det finns visst en del att tänka på :smirk:

Jag har läst 10 grader- fast det kanske är gräsmattan:rofl:

Gräs växer vid 6 grader.

delvis knapplån

Jag har hört fem grader men det spelar nog inte någon roll.
Jag har ändå tolkat det som att det är mkt fruktan och andra lättlösliga kolhydrater när det är frost.

Texten jag citerar i mitt tidigare inlägg är hämtad från ett abstrakt från

The journal of nutrition
titel
Countermeasures for Pasture-Associated Laminitis in Ponies and Horses1,2
författare
Patricia Harris*,3, Simon R. Bailey, Jonathan Elliott and Annette Longland**

Jag kan länka till den om ngn är intresserad. Om man inte vill läsa på engelska kan man läsa länken till Lillhägna som står i ett annat inlägg.
I båda dessa står det att det är stor risk vid minusgrader.

Sedan ska man nog vara medveten om att det är ganska komplicerat att förutsäga när det är farligt/ofarligt för dem att beta eftersom halterna ändrar sig snabbt.

Fruktansvärt komplicerat skulle jag säga. Försökte med ledning av en sådan här utredning om fruktanhalter isolera de tider som skulle vara ofarlig men det visade sig hart när ogörligt. I dagsläge har vi ställt fångisarna där de inte kommer åt gräset alls (kanske några strån). Det känns säkrast.

*lite allmänt*

Min häst är känslig för fång. Men jag märker stor skillnad på gräs och gräs. Han går nu i en hage med gräs ca 2 timmar per dag. Detta går bra. Men den hagen han går i är allt gräs dött, gult. Däremot ifjol fick han beta lite (ca 10 min per dag) på gräs som var fortfarande grönt, samma väder som nu. Då fick han känning.

Jag tycker det verkar som vissa grässorter är mer härdiga och därför klarar att växa trots minus. Däremot finns det gräs som inte klarar att växa/leva över jord när det är minus och detta är OK.

Har inte låtit min häst beta grönt gräs i år, är alldeles för rädd att han får problem. Men det är väldigt intressant att fundera över - skulle han klara eller ej?

Vädret här är -5 grader på natten, stjärnklart. Ca -3 grader på morgonen 5:45. Klart och soligt på dagen runt 0 och blåser. Kvällen klart och -2 ca vid 20:00.

Delvis KL.

Nu kommer jag in på ett litet sidospår, men jag måste bara fråga. Om fruktan nu är vattenlösligt, är det då mindre fruktan i gräset när det har regnat mycket?

MVH Smallgot

Jag har förstått det som att olika sorters gräs är olika "farliga"och att det också beror på hur gammalt gräset är. Sedan håller jag med dig om att man skulle vilja testa hur mkt hästen tål vilket säkert är helt olika för olika hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
781
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka