Mattsson
Trådstartare
Har precis talat med veterinär för att försäkra mig om att läget inte är akut, så ingen behöver fundera på det.... Så här ligger det till. För ca. 2-3 veckor sedan var hästen varm i hovarna och i benen. Först i bara ena framhoven, dagen efter kall
och några dagar senare varm i båda fram och lite bak. Dagen efter var det borta igen och ben och hovar var kalla. Tänkte på att det kunde vara känning av fång, men fick inte ihop det riktigt. Hästen stod hela tiden normalt och gick normalt. Igår skodde jag henne och till min förskräckelse talar hovslagaren om att hon har förändringar i lamellranden och har haft känning av fång senaste tiden, men nu var det ingen fara. Förbannade mig själv hela dagen igår och idag för att jag inte tog mer allvarligt på detta när jag upptäckte det. Nu till saken, ikväll när jag kommer till stallet är hästen varm i alla benen och alla hovarna
Tar tempen på henne och den är normal, ingen puls i hovarna, hon går normalt och står normalt. Igår var ju dessutom allt ok, annars hade det ju inte gått att sko henne. Har inte ändrat foder eller hage från igår, däremot har hon stått inne lite längre idag än vad hon gjorde igår. Kan detta ha betydelse? I stallet hon står nu är det bara utevistelse mellan ca 9-15:30 varje dag (igår gick vi en promenad så det var därför hon var ute längre). Har som sagt ringt veterinär och förklarat situationen, så jag ska höra av mig igen i morgon, eftersom det inte verkar akut. Är det någon här som har varit med om något liknande? Ska tillägga att de andra hästarna i stallet också är lite varma om både ben och hovar, idag, men min är varmast *givetvis*.