Värme i hovar - kan det var något annat än fång? *långt*

Sv: Värme i hovar - kan det var något annat än fång? *långt*

Ja, det är mindre fruktan i gräs när det har regnat. Fruktan är vattenlösligt så man kan skölja bort det. Min stallkamrat lägger sitt hö i blöt cirka 20 minuter och får därmed bort en del. Jag tror jag läste att man kunde få bort så mycket som femtio procent genom att lägga det i blöt tjugo minuter, byta vatten och lägga i blöt tjugo minuter till.

HelenaHandberg rekommenderar ett inte alltför kraftigt, timotejbaserat hö till fånghästar. Rajgräs har tydligen en tendens att producera mer fruktan. Givetvis är det det vi har i stallet varför vi ska köpa in ett annat parti hö nu.

Ja, det är vattenlösligt så det försvinner vid mycket regn. Helt plötsligt har man ändrat uppfattning o vill ha en regning höst istället för en frostig och solig :rofl:

Ja, det verkar som ett gräs med lite bredare, sträva blad är värre. Ser ju inga blommor nu tyvärr. De är fortfarande gröna och allting växer ifrån marken. Dessa är mycket gröna än, allting annat är gult...

Ja, det är mindre fruktan i gräs när det har regnat. Fruktan är vattenlösligt så man kan skölja bort det. Min stallkamrat lägger sitt hö i blöt cirka 20 minuter och får därmed bort en del. Jag tror jag läste att man kunde få bort så mycket som femtio procent genom att lägga det i blöt tjugo minuter, byta vatten och lägga i blöt tjugo minuter till.

Jag har också läst att man kan vattna ur en hel del av fruktanhalten och andra lättlösliga kolhydrater i hö genom att lägga det i vatten. Men gäller samma sak för växande gräs när det regnar? Jag tycker att det i så fall borde komma massor med regn så att gräset i så fall verkligen hamnar i vattnet. Men jag tänker kanske fel. Det är mkt möjligt.
Vad jag däremot är mer säker på är att det nog kan vara både och med fruktanhalten när det regnar beroende på omständigheterna. Jag har läst att det är lägre fruktanhalt när det är mulet pga minskad fotosyntes så växten inte bildar så mkt socker. När det regnar är det ju mulet.
Men om det har varit torka en längre period och det då kommer regn så har jag läst att man ska vara försiktig för då börjar gräset att växa igen och växande gräs är farligt. Men jag förstår att det inte är det ni menar med att det regnar.

Jag har i alla fall läst att det blir mindre fruktanhalt. Våra hästar i somras tyckte jag bevisade det också. Betydligt högre tolerans för gräset när det var "nyvattnat". Det du annars skriver om med mulet och sol osv är det där jag tycker är så jäkla svårt. Mycket förvirrande.

Vad jag har förstått av vad jag läst är att man ska vara försiktig när gräset är "stressat". Med stressat menas, efter vad jag förstår, vid torka och frost. Då är det värst. När gräset stressas bildas det socker som i förening med polymerer bildar fruktan. Helt säker på beskrivningen är jag inte men så gott som.

Bevattningen i sig vid regn medför säkert att gräset stressas mindre.

Jag har i alla fall läst att det blir mindre fruktanhalt. Våra hästar i somras tyckte jag bevisade det också. Betydligt högre tolerans för gräset när det var "nyvattnat". Det du annars skriver om med mulet och sol osv är det där jag tycker är så jäkla svårt. Mycket förvirrande.

Vad jag har förstått av vad jag läst är att man ska vara försiktig när gräset är "stressat". Med stressat menas, efter vad jag förstår, vid torka och frost. Då är det värst. När gräset stressas bildas det socker som i förening med polymerer bildar fruktan. Helt säker på beskrivningen är jag inte men så gott som.

Jag håller med dig. Det är otroligt förvirrande och jag tror inte att det går att säga säkert hur det är. Men det jag menade var att jag undrar om fruktanet verkligen löses ut ur gräset eller om halten ändras inuti växten.
Jag tycker det är jobbigt nu när det ibland är plusgrader och ibland minus. Det blir fel hur man än gör. Jag låter min häst gå i en naturgräshage när det är plusgrader och vara i en icke gräshage när det är minus. Men på det sättet ändrar man ju hela tiden. Hur bra är det?
Din beskrivning stämmer nog ganska bra men om du är osäker:
Fruktan bildas när gräset är stressat vilket det blir när det producerar mkt socker i solen men sedan inte kan utnyttja det för att växa. Detta pga kyla, torka eller brist på näring.
Fruktan består av enkla sockermolekyler, fruktos. Dessa sätts ihop till långa kedjor sk polymerer vilka kallas för fruktan om de byggs upp av fruktos. Stärkelse är ett liknande ämne som byggs upp på samma sätt av andra enkla sockermolekyler, glukos.

Thank you!!!

*kl*

Tänk på hur det var i somras, eller ja där min häst går iaf. Mulet, inte så mycket regn alltid kanske, men mulet. Inte mycket mygg/knott/broms alls. Gräset växte stadigt men inte så tvärfort.

Detta var i mitten av juni till mitten av juli. Helt perfekt och tom min känsliga häst kunde handbetas då.

Iom solen kom i slutet av juli och sedan en gång till i augusti september kom mygg/knott/broms och gräset tvärväxte. Då fick min häst början till eksem, kliade lite, mjällade lite men inte mer tack vare täcke. Då svullnade kotor och karleder, bog, nacke, mellan ganascher och över ögon. Samt lite lite puls... Inget bröt ut men jag slutade också handbeta honom och då blev han bra.

Sedan kom molnen igen i september/oktober och han kunde tom gå i en skogshage med gräs kvar i... :)

Så mulet väder älskar jag!

Jo, frostigt gräs kan vara farligt. Det är något som händer i grässtråets kemiska sammansättning. De ämnen som en fångkänslig häst kan reagera på tar sig upp i toppen på strået och blir starkare. Eller nåt sånt...:confused:
Eeeehhh... lyssnade på en föreläsning av en veterinär om just fång och han sa att man inte skulle slöäppa ut fånghästar på frostigt gräs.

Jo, frostigt gräs kan vara farligt. Det är något som händer i grässtråets kemiska sammansättning. De ämnen som en fångkänslig häst kan reagera på tar sig upp i toppen på strået och blir starkare. Eller nåt sånt...:confused:
Eeeehhh... lyssnade på en föreläsning av en veterinär om just fång och han sa att man inte skulle slöäppa ut fånghästar på frostigt gräs.

Har du inte läst tråden från början?
Det är just detta vi har diskuterat ett tag.

Jag kan inte bestämma mig för vad som är bäst just nu:
Mulet, regn och plusgrader känns bra med tanke på det farliga gräset.
Minusgrader gör mig nervös. Men när det är mulet, dimmigt och regnigt så blir det fuktigt. Förra året fick vi en del hö förstört. Höbalar som är lite dåliga är ju inte heller kul och antagligen inte alls bra för små fånghästmagar. Naturligtvis ger jag inte dem dåligt hö men ngnstans går ju gränsen.
Idag har vi haft fem plusgrader. Jag släppte ut min i stora vinterhagen. När jag sedan tog in henne var hon varm på kotorna (inte hovarna) och man kunde känna en liiiten puls. Ja inte vet jag. Ingen stor hage i morgon in alla fall.

Det är svårt och så individuellt från en häst till en annan.

Jag har nu haft min på gräs 2-3 timmar ibland 4 timmar. Han går alltså i en skogshage med lera största delen och får där hö. Sedan översläpp i gräshage. Detta går fint, och allt gräs som finns är gult.

Min häst har inte mått så bra ett tag men iom det blev plus så blev han som han brukar (busig och vill leka). Funderar på om han måste ha sulor på vintern när det är fruset och knöligt.

En sak som ger en ny fundering är om en häst har haft foderfång flera gånger, har den lättare att få belastningsfång? För isåfall så förstår jag varför min häst blivit känsligare för knögglor i marken.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
781
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?