Värme i hösilage

AnnaKarinA

Trådstartare
Besökte ett stall häromdan och häpnade lite över deras hösilage hantering. När balen blir varm, river de av hösilgae och lufttorkar det i solen. Värmen i det försvinner ju då men kan man verkligen ge det till hästar sen? Jag kastar hela balar på en gång när de blivit varma, skulle aldrig komma på tanken att ge hösilage som varit varmt (även fast det "gör över" sas)

Eller?

Sv: Värme i hösilage

När jag öppnar en bal så rullar jag upp hela och torkar det i solen. Men jag gör det direkt när den är öppnad så att den aldrig blir varm. Det kan ju inte vara vidare bra när den har blivit varm och sen ge det till hästarna.

Sv: Värme i hösilage

Näe, jag skulle aldrig komma på tanken att göra det, slänger direkt! Men jag kan lova att de får att äta nu, ger en del foder eftersom det måste gå åt nu när det är varmt, 2 hästar och balar på 300-350 kg... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 121
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur